När tilläts ni/tillät era barn att rida själva?

Sv: När tilläts ni/tillät era barn att rida själva?

Åh, du som hade en dotter som haft sin ponny sen hon var tre! Min son är tre (blir fyra i år) och har precis fått sin första ponny, bara nyfiken på när du vågade börja släppa henne och låta henne styra själv 8 i paddock/ridhus såklart)? När började hon trava? Jag är nog mesigare än sonen när det gäller hans ridning, men jag är lite osäker trots att jag undervisat små barn, men det är skillnad när det är ens egna! O så har pållen världens skumpigaste trav men hon är gudasnäll :)

Svårt att säga när de skall få börja rida ut själv. Beror helt o hållet på hästens temperament, barnens kunnande, omgivningen, barnens mognad mm.
Hur snälla djuren är så är de dock flyktdjur och ridning är en farlig sport.
Rekomendationerna att cykla i trafiken är 11 år - bara som en jämförelse...

Jag skrittade alltid ut själv på min första ponny. Då var jag 5-6 år. Dock var han vääääldigt snäll och jag hade våran Labrador "Basse" med mig. Han vaktade mig vart jag än gick. Detta var i början på det glada 80-talet, saker och ting har ju förändrats sedan dess. :bump:

Släppte min dotter helt själv ut i skogen när hon bliv 13. Promenerade alt red med fram tills dess. När jag kände att jag kunde lita på henne o hennes ridstil o framförallt- att jag kände mig trygg med att ha henne ute själv- gick jag med kortare o kortare bitar. Vi vek av från varandra o träffades på en del ställen.
Har på ngt konstigt sätt alltid kännt mig lugnare när hon ridit själv eftersom jag vet att de unga ryttarna kan hitta på ett o annat när de är ute tillsammans o "triggar" varandra.

Jag tycker att så länge du är tveksam då ska du va med!! du vet själv när hon är redo!!
V

Ja om det kan trösta din dotter red jag ut HELT själv första gången när jag var 30 år. Vi hade dock inte egen häst när jag var barn men jag kan säga med 100% säkerhet att även om vi haft det hade min mamma ALDRIG släppt mig innan jag var 15 eller kanske tom 18 år.

Vissa har gjort jämförelser med cykel(annan tråd) men det är verkligen inte samma sak. Man kan göra sig fruktansvärt illa.

Nåväl, om ni ändå bestämmer er för att hon ska få rida ut själv har jag ett tips. En kompis red i ett stall på Gotland på somrarna.
I ridhuset hade de sadel men inte när de red ut. På så vis fanns inget att fastna i om olyckan är framme!;)

Min son började på ridskola när han var fyra. När han var sju lånade vi ett russ till honom. Ponnyn hade lite egen vilja och gjorde ibland som han ville. Kunde tvärvända på en femöring och sonen trillade av. Han fick bara rida själv på stallbacken när jag mockade. Men han fick en oerhörd balans och lärde sig massor. När han var 8 år köpte vi en egen ponny till honom eftersom han ville börja tävla. Hon var bara 4 år (jag skulle ALDRIG köpa en ungponny till mitt barn).
Världens snällaste häst och efter några månader fick han rida korta rundor i skogen med en kompis. inga bilvägar utan bara skogsstigar.
Det har säkert gått lite vilt till ibland, men ibland måste de nog få prova att klara sig lite själva också. De växer oftast med förtroendet.
Kan tillägga att jag alltid har varit i stallet och väntat under tiden. Varken sonen eller ponnyn har skadat sig någon gång. Nu är tyvärr ponnytiden förbi.

Jag började rida när jag gick i 6:an (hmm, 11-12 är man då va?) och hade en sköthäst som jag fick skritta ut med. Trava oxå, men det vågade jag inte :smirk: Hon bara stack med mig då :o

Men annars hade jag alltid någon med mig när vi skulle ut på en "riktig" runda med trav och galopp.

Mina föräldrar är totalt ointresserade av hästar, men tillät mig att rida om jag köpte mig en säkerhetsväst! Och nu, 10 år senare kan jag inte rida ut utan säkerhetsväst!

Jag var väl 13-14 när jag började rida ut sj:banana:

Jag var 11 år och hade en stooor fjording som aldrig rörde sig fortare än en snigel.
Jag och en kompis red barbacka i hagen med grimma och grimskaft på min och mammas fjordingar när vi var 12. Givetvis hade vi hjälm, mamma hade mördat mig annars!!
När jag var 12,5 fick jag en travare direkt från banan.
Den fick jag inte rida från början, men lyckades övertala mina kära päron när jag var 13.
Fick min vilja igenom på ett sätt som jag inte rekomenderar:angel:.
För mamma fick jag absolut inte rida ut på travaren, men pappa sa att det var lika bra att jag fick, annars gjorde jag det i smyg.
Sån var jag, en rebell i det tysta. gjorde tvärtemot vad päronen sa.
Och det var precis det jag gjorde, tjuvred när mamma och pappa inte var hemma.
Tyvärr kom pappa hem lite tidigare än räknat en dag, oj vad jag skämdes:o och så mycke skäll jag fick:(
Men sen fick jag lov, om jag hade den tegelstensliknande mobilen med mig, och mamma kom och mötte mig vi grusvägen och gick med mig längs den trafikerade vägen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag började rida ut själv när jag var mellan 9-10 år, var medryttare på ett gotlandsruss flera dagar i veckan + att jag red på ridskolans ponnyer minst 1 gång i veckan(inte ridlektion då :P) + red på ridskola 1 dag/veckan.
Jag och min bästa kompis hängde i stallet JÄMT, och vi mockade, hjälpte ridskolan & privatägarna, sopade, smörjde mm mm
Vi var där praktiskt taget 7/24 och tog oss ofta dit genom antingen buss, cykel eller skjuss.
Jag lärde mig nått så otroligt mkt när jag fick ta sådant ansvar och utvecklades både som ryttare och "vanlig" männsika.
Så jag tycker att om man som barn är ansvarsfull och en duktig ryttare är det inget problem att rida ut själv i den åldern!

Hej!

Jag minns inte hur gammal jag var när jag börja rida ut ensam men nog var jag runt 12-13 iaf. Oftast med ridsällskap men ibland även själv.
Nu är jag 21 och rider ut med min lilla syster som är 11år, hon har för någon månad sen skaffat sig en ponny (Lr jag hitta en åt na).

Vi är alltid ut tillsammans och hon har varit med mej ut innan hon fick ponnyn, hon har ridit några enstaka gånger för några år sedan 5-6 tror jag? Men strax innan hon skaffa sin ponny började hon rida mitt 5åriga vblsto :) Gick kanon, hon red i paddocken och någon sväng i skogen (jag gåendes bakom, före lr vid sidan).

Hon är självständig och hjälper till mer än gärna, hon mockar, fixar mat, ja hon gör alla sysslor hon med, och hon tycker det är kul. Och hon ääälskar att mysa och pyssla om hennes ponny nu, han brukar få lite flätor i man och svans :p

Nu står vi på lösdrift och har vattenpump, vilket betyder att vi får springa med 25l dunkar för och fylla på vatten i hagen, det finns 4 dunkar och några kärror att köra dom i ner till hagen, min syster har blivit fruktansvärt stark under denna korta tid måste jag säga, hihii.
Hon lyfter dessa 25l dunkarna hur bra som helst.
En liten kul skillring var i helgen då vi hade besök av våran kusin på 12år, hon skulle hjälpa till och kunde knappt lyfta denna 25l dunk.
Michelle (min syster) säger, ääh Maja jag hjälper dej, hon tar den och lyfter sen upp den i kärran (Har lärt henne hur man lyfter).
Var lite kul och se det faktiskt, vår kusin sa det, shit vad stark du blivit.

Dom lär sig snabbt, men jag kommer inte låta Michelle åka ut själv förens jag verkligen ser att det funkar bra och att hon klarar allt bra.

Kan hända att det var ännu tidigare, minns ej, men som elvaåring var jag iaf ofta ute och red ensam (i skogar där jag inte hittade spec bra heller..) på en 4-årig ponny.

Jag fick rida ut med sällskap (lillasyster/vän) när jag var 12-13 tror jag. Själv red jag inte på ett tag då våra ponnys inte ville gå utan den andra, var inte lika bestämd och säker som ryttare då. :angel:
Jag är nu 20 och måste fortfarande säga var jag rider och ungefär hur lång tid det kommer att ta. Om jag inte vet så är det såklart okej, men i alla fall.

11-12 på pigg och envis liten shettis ute i skogarna med barbackasadel eller barbacka, ensam mest
Stallet låg inte nära några stora vägar o ägarna ville inte att jag skulle rida över den trafikerae vägen i början så det kunde väl inte hänt såå mycket
Mamsen och pappsen visste nada om hästar o visste inte så mycet vad jag gjorde heller men antog väl att ponni var snäll :D O hade alltid hjälm och mobil med mig
Jag flög av ibland o fick gå tillbaka för hästen stack direkt om man tappade tyglarna, men oftast gick det bra :D:D

*kl*

Jag red ut mycket själv på min C-ponny (helt ensam alltså) när jag var nio år. Då var jag så liten att jag inte kom upp själv om jag skulle trilla av vilket hände i bland på grund av att han hade en tendens att gå omkull i bland.

Men förmodligen var jag mindre än så när jag red ut själv för jag flängde runt en hel del på shettisen innan jag fick C-ponnyn. Till granngården VET jag att jag red själv när jag var åtta år, det var vär någon kilometer.

Nu hade jag fördelen att ha otrafikerade vägar och komma låååångt utan några större problem plus att mamma började med att stänga in shettisen och mig i någon av hagarna och sen fick vi hålla på tills jag tröttnade. Hagarna var så stora att shettisen kunde springa allt som gick en längre tid. Han hade en mycket egen vilja så vi skrittade längst bort i hagen med ett antal vändningsförsök och sen var det fullt ös tillbaka. :p Några år senare kunde denna shettis skänkelvikning... :bow::bow:

Hade det funnits trafik runt om hade det helt säkert varit andra regler som gällt. :)

Jag fick börja rida ut ensam i 10 - 11-årsåldern på en lugn gammal travare som ägdes av en bekant till mina föräldrar. Inga långturer dock och bara på en bestämd runda i skogen, plus att väst var ett krav utöver hjälmen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar