När tilläts ni/tillät era barn att rida själva?

Sv: När tilläts ni/tillät era barn att rida själva?

Min 10-åring har ridit 4 år på ridskola. Jag tänkte skriva att jag ABSOLUT ALDRIG skulle låta henne rida ut själv, och inte heller bara med någon jämnårig kompis.

Men så kom jag rodnande på att det var precis vad hon och en kompis gjorde på sportlovet. Vi var hos kompisar ute på landet och de lånade en shettis och red barbacka ut i djupsnön. Tre gånger kom ponnyn glatt hemgalopperande med ungarna kvar i skogen. Bara busig, inte skenande. Till sist lyckades de tillsammans bemästra honom (en ledde, en red) och sedan gick det jättebra resten av tiden. De var lyckliga, ponnyn hade kul, och de lärde sig massor. Men med trafik eller till och med bara med asfalt på marken kunde det slutat på ett annat sätt - så din fråga beror ju faktiskt helt på omständigheterna. (På mina ungars skola får de inte cykla själv till skolan innan de går i 4:an. En tankeställare om att de faktiskt ändå är rätt små...)

jag kommer inte riktigt ihåg hur gammal jag var när jag började rida utan förälder med, men det var väl runt 10 -11 snåret(jag har ridit sen jag var jätteliten)..men jag red ALDRIG ensam, utan det var alltid jag och en kompis...vi red då på 2 shettisar som var ganska snälla....
men min mamma visste alltid när vi skulle rida och vart och ungefär hur lång tid det skulle kunna ta, så hon visste ju vart vi tog vägen, fast vi fick klara oss lite på egen hand...
på den tiden så var det inte vanlig med mobiltelefon, så det kan man väl rekomendera nu till dom yngre - nu har jag alltid en mobil i fickan, även fast jag är 10 år äldre - man vet aldrig!

men det beror mycket på vad det är för häst man rider..är det en lite "osäkrare" häst så ska man nog vänta lite, eller om ryttaren är osäker på hästen....som nån skrev: man får gå på magkänslan!

kl*

Jag tycker att det beror helt på vilken mognadsgrad hon är i. Ibland måste man nog våga släppa taget lite också, kanske att de får rida ut själva med mobiler på, men att du väntar i stallet? eller att de kanske kan rida på något större inhängnat område tillsammans.

Å andra sidan tycker jag att man ändå är helt ok stor när man är 9-10. Jag tror att man skulle klara av att rida ut själv. Men att någon vuxen kan nås med mobil och finns i stallet. Har man bara vettiga ponnyer att rida på. Men sedan så skulle väl inte jag välja en ponny som inte var vettig till en 9-10 åring.

Jag tycker att du ska ge dem en chans! Lita på att de sköter sig. För deras ålder behöver ju inte alls betyda att de är oansvariga. Jag skulle tycka att det var väldigt tråkigt om jag var i den åldern och aldrig fick rida med jämnåriga.
Låt henne få bevisa för dig att hon kan!

Jag blir väldigt förundrad då jag läser hur tidigt man låter barn rida ut själv. Barn anses inte klara att cykla i trafiken förän de är 12 år. Och en del släpper iväg sina 6 åringar på en ponny?:eek:

*De flesta ridolyckor händer med ensamma ryttare som är ute och skrittar.
*Buke är fullt med inlägg om hur vårdslösa bilförare är.
*Barn ska inte vistas själv i trafiken före de är 12.

jag red själv både i terrängen o på bana vid 6-7 års ålder med min shettis... visst var de vuxna ofta med men jag o bästa kompisen for nog också ofta ut ensamma... även om folk ändå höll koll på oss, mer än vi nog visste om...

beror ju ganska mycket på vad det är för häst, och hur omgivningar o trafik ser ut...

Senast ändrad:

Som 6åring var jag mer förståndig än vad jag är nu:angel:tyvärr:rofl:

Jag var 7 när jag började rida på ridskola och efter det fick jag ju rida ut med min vuxna syster om jag ville. Själv har mina föräldrar nog iof aldrig brytt sig så mycket om upplever jag det. :o När min ridlärare lät mig rida själv så var det ok för mina föräldrar också. Det måste ha varit när jag var ca 10 kanske? Min första riktiga medryttarhäst fick jag som 12-13 åring men red en hel del själv innan. Hade hand om min systers arabvalack ibland på egen hand också kom jag på.. Då var jag 10 eller 11. Så jag kanske var 9 då? Minns inte riktigt faktiskt. Men såklart var det ju det vanliga - skriva vart man ska och ta tel med sig.

Sen var jag väldigt aktiv med hästar så jag var nog ganska mogen i hätsammanhang. Men sen beror det ju på hur duktig hon är, vad för häst hon ska rida och hur omgivningarna ser ut. Är det många stora vägar ikring och en häst som är svår att kontrollera eller om dottern har lätt för att bli rädd så får man ju ha det i åtanke och anpassa sig lite.

Jag tycker att man kan ge barnen lite eget ansvar tidigt men är man orolig kanske man kan begränsa dem lite till en början, bestämma en tid, vara i stallet under tiden eller be dem rida bara på vissa ställen.

jag har ridit ut själv nästan från början när jag fick häst, vid ca. 12-13 års ålder. Det första året fick jag dock ha sällskap men efter det så red jag mest ensam eftersom att det bara var jag som hade häst på byn;P Det gick bra tyckte jag å det har aldrig hänt något allvarligt, men jag har ju också alltid varit lite försiktig av mig. Jag tycker att om det finns vuxna i närheten så kan hon nog få rida ut på en LITEN runda själv med sina kompisar, kanske inte på någon trafikerad väg men på mindre grusvägar eller liknande, till att börja med! Låt hon ta lite ansvar!!

Jag tror att jag var ungefär 10 år när jag började rida/köra ut själv med ponnyn som jag hade då. Ponnyn var en trevlig gammal gentleman som jag antar att min mamma litade ganska bra på, även om han ibland hade sina egna ideer om saker och ting.

Att få klara saker själv fast man kanske inte är 100% mogen/säker, är lite det av som hörtill ponnytiden:D .

När alla hästmänniskor tänker tillbaka på sin ponnytid så brukar det vara med ett stort leende. Men samtidigt hur f-n vågade/fick jag göra det??

Ponnysar "är till för att lekas med" :idea: det brukar inte storhästar vara.

Upplys henne tydligt om det viktigaste bara. Tex: inte rida på trafikerad väg, skritta ordentligt före och efter och TRILLA INTE AV!
Och såklart att hon ska ta hand om hästen som vanligt i stallet. Barn klarar faktist mycket mer än man tror när man bara ger dom chansen. Din dotter kommer att utvecklas av det också, speciellt om hon känner att du har förtroende för henne.

Senast ändrad:

Kan bara hålla med:bow:

Har eget stall med diverse inackorderingar. Den yngsta tjejen som rider är medryttare och 11 år hon får inte rida själv. Nästa är 13 och har egen häst och rider själv. Hon var 12 och medryttare förra året och red då själv. Det handlar om mognad hos barnet (och en lugn häst) och sedan tycker jag att man skall tänka på att barns syn inte är färdigutvecklad förrän de är i 12-årsåldern om man skall släppa ut de i trafiken!! Bilister skiter ju fullständigt i att det är ett barn som rider.

KL

Jag och min kompis började rida ut själva när vi var ca 10-11 år. Hennes familj hade två hästar. Ett halvblod och en d-ponny.

Vi hde ridit i ett par år på ridskola, va inte alls duktiga men totalt orädda. Det var fullt ös hela tiden. Man var ju inte så eftertänksam på den tiden. Hoppade över jättediken, fasta hinder, barbacka, baklänges, en gång hoppade vi hinder, dock sadlarna på men ingen sadelgjord :eek:

Helt otroligt nog har vi klarat oss väl ur detta. Ett sjukhusbesök, och då var det min vän som bröt lillfingret.

Men förhoppningsvis är din dotter lite mer ansvarsfull. Dessutom sade ingen till oss vad vi fick och inte fick göra. Typ Hej då, ha så roligt, ta det lite lugnt!

ojdå det blev fel.. trodde det var TS som jag citerade...
jaja ni som har barn ni känner bäst själva när era barn är redo.

Men ifall dom gärna vill prova så tycker jag att dom ska få göra det :)
Alla minns väl ponny åldern? den roligaste tiden med häst. :D

Jo, jag blev oxå vansinnigt imponerad! Min dotter som är 8 har problem med att orka dra gjorden! Hon är jättestolt de gånger hon lyckats sadla själv (men hon kanske är ovanligt opraktiskt lagd...?)

Du kanske kan fixa så att någon äldre typ 15+ följer med som sällskap istället. Se till att hon har mobiltelefon med sig. Kanske kan hon bara få rida någon kort runda i närheten av stallet som inte korsar en bilväg. Du kan kanske vara kvar i stallet och pyssla så länge.

Kanske får de bara skritta och trava när du inte är med osv. Du får kanske utöka gradvist för att se hur det går och hur mycket hon klarar av saker själv.

Hmmm... dom där tonåringarna kan ju vara ganska vilda av sig... på både gott och ont kanske!

Barn runt 9-13 års ålder tror ofta att de äger stallet och de har ofta uppfattningen att de är odödliga. De som är duktiga på att rida rider inte alltid förnuftigt, speciellt inte i grupp. Full galopp över leriga gärden (jag menar så fullt det kan bli), exprementerande med olika "hinder" i skogen, "- Jag tror min häst behöver springa av sig, ska vi tävla?", baklängesridning och mycket mer. Alla vill inte rida oansvarigt, men de som gör det får lätt med sig fler, eftersom de är modigare och troligtvis självsäkrare. Ska man låta sin unge rida ut tillsammans med barn i samma ålder bör man vara säker på att sitt barn kan stå upp för sig själv, och vet vad som är rätt och fel. Sunt förhuft är viktigare än skicklighet.

Jag började rida ut själv när jag var 13 år. Hade nyss skaffat häst då, en 4åring. Första gången jag red honom efter det att vi hade köpt honom red jag ut. Iof var syrran med då. Hon är ett och ett halvt år yngre än mej, så hon var 11 ½ år då. Hade ridit i ca. 11år då. Jag är nu 17 år.

Japp! *håller med*
Har sett mycket duktiga tonåringar rida som tokar för att imponera på andra tonåringar eller barn... nej, hellre två sansade 9-åringar ute själva än en tonåring m ansvar för barn... :crazy: Självklart finns alltid undantag! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar