När tar ni in?

Sv: När tar ni in?

Några av våra går på lösdrift året om. Två av de andra är ej van lösdrift. Däremot kommer den ena från Norrland så jag tror han skulle kunna klara en lösdrift året om ev. Den som inte är van att gå ute så mkt, han går fortfarande ute dygnet runt, och tiden får utvisa när han bör stallas in på nätterna.

Varför inte "skola in" honom att gå ute året om? Du bor ändå långt söderut där vintrarna inte är hälften så kalla som norrut. Vi har också en hosthäst, som nu gått på lösdrift många många år. Han är 24 år nu och lider inte av sin hosta tack vare detta. :)

Ja, det kanske skulle kunna funka. Eftersom, som sagt, att så fort han börjar vara ute så försvinner hostan. Så han hade säkert mått bra att gå på lösdrift. Ska tänka på detta. Tack för tipset! :)

Min ena häst är en hosthäst. Jag har torvströ till henne, funkar jättebra. Blöter höet hon äter inne och sen försöker jag ha henne ute så mycket det bara går!

Förra året var mina ute till november, med stödfodring i september och oktober. På vintern är det ute från 7.00 till ca 19.00. De mår bäst av att vara ute, helst den ena som är dammkänslig.

Mina hästar går ute dygnet runt hela hösten, får komma in enstaka nätter om regnet vräker ner i flera dagar.

OM du tycker det är kall på nätterna i augusti, hur ska du kunna ha dem ute alls i januari? ;)

Ärligt talat, kom ihåg att hästar är skapta för ett liv utomhus alltid!

kunde inte uttryckt mig bättre själv!! hästägarna i mitt stall där jag står verkar tro att det är vinter så fort hästarna kommit hem från betet. då går det absolut inte att ha dem ute på natten längre. jag kan ju tycka att det är varmt ute fortfarande. är hästen så kinkig och inte kan gå ute trots lättare regn så lägg på ett täcke isåfall.

men eftersom det nu plötsligt blivit vinter så går hästarna in vid 9. vissa vid 4. vill inte ha min häst ute själv på natten så hon är så illa tvungen att stå inne hon också. tänk så skönt det var med eget stall!:devil:

Så länge vädret och underlaget tillåter. Försöker ha dem ute tills snön kommer (har ingen ligghall :angel:). Har stödutfodrat hela sommaren pga att jag inte vill ge dem fritillgång på gräs av olika anledningar. Men, siktar som sagt på att kunna he dem ute så länge det går. Inte ens regn får mig att flytta in dem....

Under förutsättning att det inte regnar hysteriskt och temperaturen ligger runt en tre fyra grader... ja då går mina hästar ute dygnet runt långt in på hösten...

Riktigt dåligt väder, då får de komma in.. Hyfsat eller bra väder, går de kvar ute..

Perfekt höst i det avseendet är en mild och varm höst med lite nederbörd... då blir de kvar ute dygnet runt så länge gräset växer.
Rekordet för mig det fallet är att de kunde gå kvar ute dygnet runt till första veckan i dec...

Mina hästar går ute dygnet runt hela hösten, får komma in enstaka nätter om regnet vräker ner i flera dagar.

OM du tycker det är kall på nätterna i augusti, hur ska du kunna ha dem ute alls i januari? ;)

Ärligt talat, kom ihåg att hästar är skapta för ett liv utomhus alltid!

Jisses, du har precis kommit med det bästa argumentet jag numera har mot min far angående hästarnas utevistelse.:bow:

Dom är otäckade tills det blir -8 grader eller kallare. Så varför skulle dom må så dåligt av att vara ute dygnet runt när vädret tillåter och det fortfarande är plusgrader?

Vi har dom ute länge, beroende på väder förståss men oktober kanske eller ännu längre. Fodrar då om det behövs såklart :)

Hur länge har ni hästarna ute dygnet runt? Vi brukar ha hästarna ute på bete (med stödfodring då) rätt länge, men det känns som att augustinätterna snart blir råa och kalla, hur tänker ni?

Hade min unghäst ute från maj till mitten av oktober. Det var inga som helst problem, men han hade päls som en liten nallebjörn när vi väl tog in dem. Rund och fin i hullet, och blank päls hade han. Självklart beror det till viss del på vädret hur länge de får gå ute dygnet runt, men jag brukar ha dem ute så länge det bara går. Hästarna anpassar ju sig efter vädret (dvs sätter päls om det blir kallt), och jag har VÄLDIGT sällan täcke på mina, (bara vid spöregn när det är kallare än 10+, och vid blötsnö) och då oftast bara ett regntäcke. Någon enstaka gång får de på sig ett vintertäcke, men då ska det vara kallare än -15 och snålblåst. En hästs termoneutrala zon (då de kan gå nakna utan att kroppen behöver bränna extra energi för att hålla värmen) är +8, en människas +24. Att sätta på hästen täcke för att matte/husse fryser är alltså ingenting för mig...;)

Hästarna kommer in när betestillväxten minskar och/eller det blir alltför mycket höstrusk. Vilket förra året var i början av oktober. De har gott om skydd i hagen och kan ta skydd mot väder och vind. Sedan kommer de få gå på bete/vall från tidig morgon till sen kväll tills frosten sätter in eller marken blir för blöt, och flyttas då över till vinterhagarna.

Tycker det är skönt att ha möjligheten att inte ha speciella månader att anpassa sig efter som man ofta har när man står inackorderad, utan kan variera bete och utevistelse utefter väder och vind. Upplever höstarna som mycket mildare de senaste åren. Har heller inga problem med knott eller insekter som tur är:). Dock kommer två av hästarna stödfodras med lucern samt kraftfoder ganska snart då den ena har lätt att tappa i hull, och den andra växer så det knakar.

Ja, det kanske skulle kunna funka. Eftersom, som sagt, att så fort han börjar vara ute så försvinner hostan. Så han hade säkert mått bra att gå på lösdrift. Ska tänka på detta. Tack för tipset! :)

Jag tror säkert han skulle vänja sig fint vid det och må jättebra :) Lycka till!

Araben kommer jag nog o stalla in snart pga det tråkiga vädret+ att hon behöver mer foder än shettisarna. Tror nog inhyrningen oxå stallar in sin arab snart, den är lite tunn o betet börjar sina.

Vi ska göra detta till våran, hade hoppats på till iår men det hainns verkligen inte med så det får bli nästa sommar det bygget går av stapeln.

Förra året gick mina ute t o m oktober.
Jag vågar inte chansa på att det blir lika länge i år, men hela september hoppas jag på.

Immer

Hur länge har ni hästarna ute dygnet runt? Vi brukar ha hästarna ute på bete (med stödfodring då) rätt länge, men det känns som att augustinätterna snart blir råa och kalla, hur tänker ni?

Råa och kalla?? Det kommer ju för göta petter att blia ca 40 grader kallare än vad det är nu!!:confused:

Mina går inte in från betet före 1 sep oavsett väder. Gammelpållan har gått ute till 1 okt vissa år.

Råa och kalla?? Det kommer ju för göta petter att blia ca 40 grader kallare än vad det är nu!!:confused:

Just det. Rått o kallt , för oss ja. Men hästarna har ju päls och tycker säkert att det är skönt när mygg o sånt försvinner.
Här kommer ingen in, vi bara byter hage och börjar med hösilage när gräset är slut.
Och EKSEMTÄCKET ÅKER AV jippi. Inga täcken på ett halvår:banana:

Fortsätter vädret vara bra stallar jag in dem 1 september! Har aldrig haft mina hästar ute såhär mkt förut, de har gått ute från midsommar. Men det funkar bra, otroligt nog!

Våra pållar har gått ute 24/7 sen i maj och vi kommer antagligen stalla in dem i slutet av september, beroende på hur väderleken är.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 077
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 424
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka