När tar ni in?

_Runaway_

Trådstartare
Hur länge har ni hästarna ute dygnet runt? Vi brukar ha hästarna ute på bete (med stödfodring då) rätt länge, men det känns som att augustinätterna snart blir råa och kalla, hur tänker ni?

Sv: När tar ni in?

Våra är ute ännu, de har ett "utestall" på betet att gå in i så de har torr och skyddad plats. Vid ihållande regn har de blivit intagna till stallet (brevid betet) och fått vara inne nattetid. Så länge som det är så här varmt och hagen är hyfsat torr får de vara ute dygnet runt - hoppas på en lååång varm torr höst *skratt* Ännu är de inte hungriga (kollar med hö nu som då) och har (tyvärr inte) börjat magra så de stödutfodras inte i dagsläget.

Så länge det är bra väder och inte regnigt och hemskt så får dom vara ute. I annat fall kommer dom in runt 20-21. När vi ridit och hästarna blivit mycket svettiga och fått sig en dusch efteråt så sover dom inne oavsett väder. :)

Hos oss är dessutom betet slut, så dom fodras som vanligt.

Hästarna lär inte frysa i första taget...stödfodra däremot det kan man ju behöva göra rätt tidigt.

Tycker det är 10 gånger värre med de här eländiga mygg o knotten som härjar nu:( DET kan göra att jag redan nu funderar på att stalla in.

Våra stödutfordras inte heller ännu för det finns gräs och det syns tydligt på de... hrm... VÄL runda magarna.. ;)

Vi tar in dem om en vecka eller två, då brukar det börja bli lite mer ruskväder här och även om de har en lada att gå in i så måste de ju ändå vara ute och äta då och då. Så istället för att åka ut på betet och täcka när det öser ner så känns det lättsammare för en själv att ha dem uppstallade.

/Camilla

Mina hästar går ute dygnet runt hela hösten, får komma in enstaka nätter om regnet vräker ner i flera dagar.

OM du tycker det är kall på nätterna i augusti, hur ska du kunna ha dem ute alls i januari? ;)

Ärligt talat, kom ihåg att hästar är skapta för ett liv utomhus alltid!

Mina hästar går ute dygnet runt hela hösten, får komma in enstaka nätter om regnet vräker ner i flera dagar.

OM du tycker det är kall på nätterna i augusti, hur ska du kunna ha dem ute alls i januari? ;)

Ärligt talat, kom ihåg att hästar är skapta för ett liv utomhus alltid!

:bow::bow::bow:

Vår hästar går ute på lösdrift året om. Däremot flyttar vi från sommarbetet då frostnätterna börjar komma.

Min häst är ute dygnet runt fortfarade, och kommer att vara det tills det inte längre är plusgrader på nätterna. Han mår prima ute i sin kilometerlånga hage, och fryser inte ett dugg. När han står inne i sin box på nätterna får han hemsk hosta (på grund av spånet), så jag är glad så länge han kan vara ute.

menar du att du har hästen inne på spån när han får hemsk hosta?
och inte gör nåt åt det?

menar du att du har hästen inne på spån när han får hemsk hosta?
och inte gör nåt åt det?

Jag överdrev kanske lite. "Hemsk" hosta får han inte. Men det går lite i perioder.
Har jag sagt att jag inte gör någonting åt det? Jag ska säga, att så fort jag hör honom hosta ringer jag veterinären! Min häst är min lilla älskling och jag gör allt för honom. Skulle aldrig låta honom hosta utan att få någon behandlig! Aldrig i livet!

Så därför vill jag att han ska få vara ute så mycket som möjligt, medan det går, och han ändå trivs i sin hage och inte fryser.

Mina hästar brukar gå ute dygnet runt till slutet av oktober början av november, beror ju lite på vädret, usch vailken hemsk människa tycker nog många men det tycker inte jag, mina hästar verkar absolut inte lida utav det eller för den delen ens vilja gå in, jag tar in dom när jag märker på dom att dom vill in på kvällarna.

Mina hästar brukar gå ute dygnet runt till slutet av oktober början av november, beror ju lite på vädret, usch vailken hemsk människa tycker nog många men det tycker inte jag, mina hästar verkar absolut inte lida utav det eller för den delen ens vilja gå in, jag tar in dom när jag märker på dom att dom vill in på kvällarna.

Precis så gör ja m.. finns ingen anledning att ta in dom tidigare, och som sagt man märker när hästarna själva vill komma in..
För tidigare än så vill dom inte komma in!!

//Carro

Mina brukar vara ute tills det blir nattfrost eller tills det börjar snöa.
Men i år hoppas jag att det blir lösdrift även över vintern.

Det beror på vädret. Våra hästar gick ute till början av oktober förra året. Om det kommer en period med ihållande regn och de inte längre har en torr plats att ligga på får de komma in under nätterna. De har tät skog i hagen som ger bra skydd annars.

min häst hostar oxå utav spånet, ska nu byta till torv, det ska vara bättre.

Se till att du får torv som inte dammar. Den häst vi har som har lätt för att hosta gör det av torv, men inte av spån. Tror det varierar ganska mycket mellan olika märken.

Så länge betestillväxt sker är mina ute. Det råa som kommer om natten nu är inte på långt när så rått som när hårda vinterdagar hänger över oss och då är dom ju ute;)

Jag överdrev kanske lite. "Hemsk" hosta får han inte. Men det går lite i perioder.
Har jag sagt att jag inte gör någonting åt det? Jag ska säga, att så fort jag hör honom hosta ringer jag veterinären! Min häst är min lilla älskling och jag gör allt för honom. Skulle aldrig låta honom hosta utan att få någon behandlig! Aldrig i livet!

Så därför vill jag att han ska få vara ute så mycket som möjligt, medan det går, och han ändå trivs i sin hage och inte fryser.

Varför inte "skola in" honom att gå ute året om? Du bor ändå långt söderut där vintrarna inte är hälften så kalla som norrut. Vi har också en hosthäst, som nu gått på lösdrift många många år. Han är 24 år nu och lider inte av sin hosta tack vare detta. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 077
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 424
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka