När tar eländet slut? Varning för långt...

TessieW

Trådstartare
Känner att jag måste få skriva av mig lite då det varit en kämpig sommar.
Det hela började med att min häst fick spark efter spark efter spark på sommarbetet. Inga allvarliga saker, men ändå oroande. Jag bad mina hyresvärdar om att få byta hage då jag kände på mig att det snart kommer hända något allvarligt.

Byta hage var det inte tal om, trots att det finns massor med mark och hagar och vissa särbehandlade hyresgäster får alltid sin vilja igenom, men när hästarna blir skadade och far illa så är tydligen inte hagbyten aktuellt.. :(
Det hyresvärdarna gjorde efter min vädjan om åtminstone förändring var att flytta ut en häst ur hagen och ersätta den med en annan.

Det dröjer väl kanske 3-4 veckor sedan får jag ett sms från min hyresvärd som undrar om jag sett att min häst har slagit upp ett av de gamla såren. Jag åker för att kolla till henne direkt efter jobbet. Hittar henne i hagen helt loj och avslagen med 39.6 i temp och ett riktigt otäckt sår högt upp på skenbenet höger bak. Såret var nytt och inte alls gammalt. Det kan inte ha varit mer än 17-19 h gammalt då jag tittar till hästen varje dag.

Ringer såklart veterinär direkt som kommer på studs och sedan ger mig beskedet att det kan vara ett sticksår som gått in i leden så jag gjorde bäst i att förbereda mig på att åka till strömsholm. Klockan var då efter 22.00 på en fredagkväll och jag har 15 mil till strömsholm. Som tur var behövde jag inte åka då läget blev mer stabilt och hon stödde bra på benet och tempen gick ner.

Boxvila i tre och en halv vecka blev resultatet för såret ville inte läka ihop ordentligt. Svullnaden på benet gick nedåt för att sedan öka igen. Fick en akut tid för röntgen i tisdags och då konstaterades det att griffelbenet var helt av till följd av en rejäl spark. Återbesök om två veckor.

Jag vet att det inte är någon fara med griffelbenet och att det kommer läka och bli "normalt" igen. Men hon har antagligen vrickat hasen samtidigt som hon försökte komma undan från sparken.

Förlåt för ett långt inlägg... känner mig bara så frustrerad just nu särskilt med tanke på att jag inte ens ville ha kvar henne i den hagen men jag hade tyvärr inget annat val. Tro mig jag försökte lösa situationen på alla möjliga tänkbara sätt.

Till råga på allt cirkulerar det rykten bland mina "stallkamrater" om att såret var infekterat med flugägg för att jag inte tagit hand om det, att veterinären snittat upp hela benet och att såret var flera veckor gammalt.

:cry::cry::cry::cry::cry:

Sv: När tar eländet slut? Varning för långt...

Men usch, förstår verkligen att du är ledsen. Hade det varit min häst hade jag (om det hade gått såklart, vilket det ju inte gjorde nu) flyttat den, hade inte velat ha kvar den hos så oseriösa/dumma människor som inte ens låter mig byta hage på hästen.
Hatar dessutom särbehandling, hade ju varit en annan sak om det inte hade funnits en möjlighet att byta, men nu fanns det ju det, men du hade inte turen att vara en av de särbehandlade och då gick det inte.

Hoppas din häst mår bra igen snart, och du med! Styrkekramar till dig!

Jag har ny stallplats från och med 1:e oktober. Har letat stallplats sen i våras men jag ville vänta tills "rätt" tillfälle dök upp. Har flyttat ut på landet och har fått plats på en nyrenoverad anläggning 2 km från mig.

Det som är så tragiskt är att det här bara är en liten del av all skit som försigår på stallet där jag står.. och särbehandlingen är under all kritik. Har man fina tävlingshästar och tjänar en mille om året behandlas man som en gud.. tragisk egentligen.

Tack för ditt stöd! Det värmer! :bow:

Kan ju tillägga att om hon läker ihop innan flytt så kommer jag vägra släppa ihop henne med någon häst eftersom vi ändå ska flytta. Hon får kompisar på nya stallet såklart.

Vad skönt att det kommer lösa sig i höst! Bara att räkna ner dagarna nu då ;)
Låter verkligen inte som ett trevligt ställe det där, särbehandling har jag sett för mycket av och jag avskyr det som sagt. Pengar ska ju absolut inte få styra sådär.

Låter smart att låta pållen gå ensam tills ni flyttar, h*n lär klara sig, bättre gå ensam än få nya skador...

Lycka till i nya stallet, verkar som ett mycket bättre ställe! :)

Ja och hon kommer ju ändå gå bredvid de andra så "ensam" i den bemärkelsen är hon ju inte.

Tack tack, ser jätte mycket fram emot att få komma till det nya stället. :)

Vilken idiot som inte lät din häst byta hage :O vad skönt att du hittat ny stallplats hoppas du inte stöter på mer problem innan du flyttar hästen :)

Lycka till i nya stallet!! Kan ju bara bli bättre!! Jätte tråkigt när vissa särbehandlas före andra!! Stå nu på dig om hon blir bättre så hon får stå själv sista tiden i detta stallet!!

Bra att du flyttar!

Hästarnas välmående och behov kommer alltid först i ett stall. Tyvärr är det många stallägare som har glömt det och tror att det handlar om deras egna välmående och behov. :crazy:

Fy, hästmänniskor är så taskiga ibland! Men hoppas det går bättre på det nya stallet! Bara en liten tanke, du funderade inte på att ta in henne från betet när du hade så mkt problem redan innan skadan?

Men usch.. skickar massvis med styrkekramar & hoppas att allt blir bra snart igen. :(

aa säger detsamma, riktigt synd att vissa särbehandlas när alla (förhoppningsvis) betalar samma

Jo jag hoppas på det. De har iaf idag gått med på att hon ska få gå ensam tills vi flyttar så det känns ju lite tröstande.

Tack tack, jag tror det kommer bli kanon i det nya stallet. Jag fick ett väldigt bra intryck av stallägaren :) Hon kommer få gå ensam tills vi flyttar, mina hyresvärdar gick med på det idag och det känns lugnande.

Om min häst far illa så trivs inte jag heller och vise versa. Nej det är många på mitt stall som inte inte trivs bra, en del mår t o m dåligt över att åka dit och det är fruktansvärt att det ska behöva vara så. :(

Jo då, men på sommaren får vi inte använda boxarna bortsett från om hästen blir skadad. Förutom den särbehandlade personen då som har sina hästar inne varje natt. En annan dum sak är att vi inte får vara i stallet efter kl 20.00 då hästarna fått sin kvällsmat och ska "sova" förutom den särbehandlade personen som får komma och gå som den vill.

Tack snälla!! Det är tröstande att få respons och veta att jag inte bara "överdriver" hela situationen. Jag försöker att skriva precis så som det är så inte någon felaktig version ska komma fram.

Inte en aning om denna person mutar eller inte... det törs jag inte svara på. Men särbehandling borde inte förekomma då det inte alls främjar klimatet bland hyresgästerna.

Inte en aning om denna person mutar eller inte... det törs jag inte svara på. Men särbehandling borde inte förekomma då det inte alls främjar klimatet bland hyresgästerna.

Bra att du flyttar, synd bara att det hann hända en olycka innan. Men som du säger, -det läker i a f. I eländet får du trösta dig med att det är stallägaren som i längden förlorar på sitt beteende. Hon kommer säkerligen aldrig få långvariga hyresgäster i sitt stall och till slut kanske hon bara har rikefamiljen kvar. Ett av pusslen när man har hästar hemma är ju att se till att det fungerar ihop i hagen. Jag var också uppstallad en gång och då gick min häst ihop med en som lekte fruktansvärt hårt och väldigt envist. Gav sig aldrig. Det slutade med att min häst gick omkull och skadade bäckenet och det gick sen inte att rätta till. Jag påtalade flera gånger att det var för hård lek och jag ville sära på dom men tyvärr var det personalens häst han gick med och ingen annan ville ha den hästen i sin hage så det drog ut på tiden.

Att "mota Olle i grind" är ju ledord i hästeriet.

Men fy! Stackars dig!! Jag kan inte förstå varför hästägare bara kan se till sitt eget bästa och sin egen hästs bästa. Du och jag är ju precis lika måna om att våra hästar ska må bra som alla andra är. Åhh, tänk om man bara kunde få en del människor att tänka längre än näsan räcker...

Vad skönt att h*n gick med på det.. Jag skulle kunna pustat ut om det hade varit min häst :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: Sirap
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 593
Senast: Görel
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 450
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 174
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025