När tänker du gå i pension?

Sv: När tänker du gå i pension?

Jag hoppas kunna åtminstone gå ner i tid när regelverket tillåter. Helt om ekonomin tillåter och jag då känner att jag vill.
Nu tror jag ju -som flera andra- att pensionsåldern kommer att höjas så då är det väl bara att bita i det sura äpplet och jobba vidare - om nu arbetsgivaren vill ha mig.....vem vet, man kan ju bli tidigt senil (Gud förbjude!) eller på annat sätt inte längre klara av sitt jobb.

Jag har ca 10 år innan jag ev får gå ner i tid. Deltid ges enbart till småbarnsföräldrar just nu i alla fall. Hade en kollega som ville jobba deltid, pga kroppsliga besvär men hon fick inte. Hon slutade sedemera.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag ser "pension" på två sätt. Dels ser jag det som att sluta jobba, och dels ser jag det som att pengar börjar komma utan att man aktivt byter sin tid mot dem (i form av tvunget arbete.)

Jag gillar att jobba, så jag kommer nog alltid arbeta mer eller mindre, på något sätt. Däremot ska det övergå mer och mer till egna projekt som jag gör så mycket jag vill med, när jag vill, och försörjer mig ändå. Detta ska ske inom en tioårsperiod, dvs tidiga fyrtioårsåldern.

Om det med pension menas när pengarna från de olika pensionssystemen börjar betalas ut, så isåfall från 55.

Jag kommer ha det ruskigt bra som "pensionär".
 
Sv: När tänker du gå i pension?

*kl*

Jag sa länge att jag skulle gå hem vid 61, precis som min man gjorde för tre år sedan. Förra söndagen fyllde jag 58 och 61 är inte så långt borta.
Men nu börjar jag vackla - jag älskar mitt jobb och de arbetsuppgifter jag har sedan förra hösten....
Att gå ner i tid till 80% skulle kunna vara en lösning på mitt dilemma :idea:
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag har ca 10 år innan jag ev får gå ner i tid. Deltid ges enbart till småbarnsföräldrar just nu i alla fall.

Har ni delpension inom ditt avtalsområde? Det tror jag inte vi har. Den generella möjligheten till delpension finns väl inte längre - tror jag??

Rätten att gå ned i arbetstid för vård av barn är en del av föräldraförsäkringen så det är en lagstadgad rättighet som inom vissa avtalsområden går längre än lagen kräver.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag ser "pension" på två sätt. Dels ser jag det som att sluta jobba, och dels ser jag det som att pengar börjar komma utan att man aktivt byter sin tid mot dem (i form av tvunget arbete.)

Vad jag menar med pension är när man slutar jobba för inkomst, oavsett om det handlar om anställning eller eget företagande. Att man lever på t ex kapitalinkomster, royalties eller liknande är inte samma sak som pension, inte heller att man tar ett friår eller så. Utan när man så att säga drar sig tillbaka för gott från yrkeslivet. (I och för sig kan det här med "för gott" vara en sanning med modifikation, för många jobbar ju litegrann, tar korta vikariat eller gör inhopp på sina egna villkor, och så kommer säkert jag att göra också. )

Hur menar du att din inkomst löser sig utan arbete från lite efter 40 och resten av livet?
 
Sv: När tänker du gå i pension?

*kl*

Jag sa länge att jag skulle gå hem vid 61, precis som min man gjorde för tre år sedan. Förra söndagen fyllde jag 58 och 61 är inte så långt borta.
Men nu börjar jag vackla - jag älskar mitt jobb och de arbetsuppgifter jag har sedan förra hösten....
Att gå ner i tid till 80% skulle kunna vara en lösning på mitt dilemma :idea:

Ja, det där tror jag är lätt hänt. När man väl står där känner man sig kanske inte alls redo att dra sig tillbaka. Det är nog en stor omställning för de flesta att sluta jobba, och en sorg rentav i många fall.

Det svåra är att man inte har någon rätt att vara tjänstledig i de flesta fall eftersom arbetsgivaren har rätt att neka.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Har ni delpension inom ditt avtalsområde? Det tror jag inte vi har. Den generella möjligheten till delpension finns väl inte längre - tror jag??

Jag ska kolla upp det. Kan ju vara bra att veta - om det nu inte hinner ändras tills dess att det blir aktuellt....
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är statsanställd och vi omfattas av PA 03. Det ger möjlighet att minska till 80 % vid 61.
Dock har vi ingen generell rätt att vara tjänstlediga, men jag har ännu inte hört om någon som blivit nekad.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

(I och för sig kan det här med "för gott" vara en sanning med modifikation, för många jobbar ju litegrann, tar korta vikariat eller gör inhopp på sina egna villkor, och så kommer säkert jag att göra också. )

Jamen precis. Man kan ju vilja göra saker fortsatt av egen fri vilja, men ha en ekonomisk situation som inte kräver att man gör dessa saker.

Det är stor skillnad på den som jobbar kvar tills denne är 75 för att det är så intressant och givande på jobbet, vad det nu kan vara, och den som måste jobba till 75 för att överhuvudtaget kunna leva.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag tänker mig gå ner på halvtid i 60-årsåldern och samtidigt ta ut mina tjänstepensioner för att sedan bli "riktig" pensionär vid 65. Ser ekonomin ljus ut kanske jag går tidigare.
Jag känner att hälsan spelar en rätt stor roll för mina val, blir jag skröpplig vill jag spendera mer tid med mina ev. barnbarn medan jag fortfarande kan istället för att spendera den tiden på jobbet.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag tänker mig gå ner på halvtid i 60-årsåldern och samtidigt ta ut mina tjänstepensioner för att sedan bli "riktig" pensionär vid 65.
Jag känner att hälsan spelar en rätt stor roll för mina val,

Ja just det, så kan man också göra. Det där med hälsan är det svåra - man vet ju aldrig hur länge man får vara skapligt frisk. Men ska jag döma efter mina föräldrar kan jag nog hoppas på en rätt frisk tid de första 10 åren i alla fall.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Det där är en svår fråga.

Jag lever ensam och att komma iväg till ett arbete dagligen utgör en stor del av min vardagliga kontakt med andra människor. Jag är ett utpräglat flockdjur och ensamhet är inte min grej. Jag vill vara i flock!

Samtidigt har ja ideella engagemang som tar en del tid och med ålder vill jag kunna göra mer av det. Så lagom balans jobb/engagemang är idealet.

Jag hoppas kunna jobba i någon omfattning så länge jag lever och har hälsa nog till det.

Ekonomiskt har jag ordnat det så att jag har väldigt låga fasta kostnader och klarar en låg inkomst utan att slå knut på mig.

Huset värms med ved men blir det med tiden för tungt är planen bergvärme/jordvärme eller annan lösning som inte kräver kroppsarbete. Den investeringen kan jag klara även om jag måste låna till den.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Min granne 70+ eldade med fastved mot ett vattenburet system, ända fram till i våras.
Då installerade han en pelletsanläggning .
Komplett tror jag han hamnade under 50 000:-
Han bytte den gamla vedpannan mot en ny, kopplade en pelletsbrännare mot den och köpte en gammal 10 kubikmeters oljecistern.
Från den matar han pelletsen som levereras dit i bulk från en "tankbil".
Om den här vintern fortsätter som hittills så klarar han sig på en fyllning.
Ngn gång i veckan går han ner o askar ur, borstar rent pannväggarna för att behålla en hög verkningsgrad, det är i praktiken allt han gör . I pannan finns en elkoppling så att han kan elda med el för varmvatten om sommaren.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är statsanställd och vi omfattas av PA 03. Det ger möjlighet att minska till 80 % vid 61.
Dock har vi ingen generell rätt att vara tjänstlediga, men jag har ännu inte hört om någon som blivit nekad.

Jag är också statsanställd, men hittade inte någonting idag om att gå ner i arbetstid. Får söka på PA 03 så kanske jag hittar något.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är statsanställd och vi omfattas av PA 03. Det ger möjlighet att minska till 80 % vid 61.
Dock har vi ingen generell rätt att vara tjänstlediga, men jag har ännu inte hört om någon som blivit nekad.
Du vet väl att PA 03 avtalet är uppsagt och ingen vet om det kommer något nytt liknade. :crazy:
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Min pappa har sagt i alla år att han tänker gå i pension vid 55. Idag är han 56 och har inga planer på att pensionera sig. Dessutom får han inte för resten av familjen. Han skulle reta gallfeber på morsan och syrran som bor med honom, om han gick hemma om dagarna.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är 47 år nu så det är ett tag kvar än .Fast jag slutar jobba när jag är 63-65 år .Då är jordbruksfastigheten betald och även husen i Thailand .Har planer på att vara största tiden i Thailand då det är rätt billigt att bo där då båda husen där är betalda! Men man vet aldrig vad som händer .Man kanske blir sjuk, dör eller vinner på Lotto eller trav då blir det andra förutsättningar !
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag har en dröm om att sadla om helt de sista åren i arbetslivet och kunna leva av företaget. Däremot tror jag inte att jag kommer att gå i pension tidigare än 65 även om jag förmodligen kommer att kunna leva rätt bra med små omkostnader på gården i och med att jag i framtiden kommer att ha ett hus att hyra ut samt ett antal stallplatser.

Just nu investerar jag i gården och i företaget för att det i framtiden ska kunna bära sig självt.

Om jag dessutom träffar någon som kan tänka sig att leva med mig (och jag med den så klart) kanske jag till och med kommer att kunna leva riktigt bra :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 121
Senast: Red_Chili
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
785
Senast: astronaut
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 971
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp