När syns det på stoet att det finns föl i magen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akleja1
  • Startdatum Startdatum
A

akleja1

Har ett varmblod som blev betäckt för första gången och nu har 2 månader kvar skall föla den 1 juni men tycker det ej syns något på henne i nu men dom jag köpte henne av stuteriet sa att dom tagit ultraljud och hon är dräktig så jag köpte henne med föl i magen.men när ser man det?
Hon äter hösilage 15 kg per dag + 4 kg kraft groove 125 + morötter och halm.

Sen känner mig lite orolig inför fölningen för dom går ute på sommarbete och jag bor 2 km ifrån så det brukar ju ske på natten och jag har försökt att hyra en fölvakt men räckvidden är bara 1 km såd et går ej och alla sover då så då finns ingen som ser något ochs en går hon med mitt andra sto i hagen själv.

Sv: När syns det på stoet att det finns föl i magen

Har hon bara 2 månader kvar så borde det ju synas nu. Sett foster rörelser? Kanske kan vara idé att kolla upp så hon verkligen är dräktig, mkt kan ju hända på vägen så att säga.

Han på stuteriet sa att han haft ett sto som det ej syntes på och ändå kom föl så vetrinären var förvånad.Så dom påstår att det alltid ej syns men hon äter mycket och att se fosterrörelse har jag ingen erfarenhet av men jag borstar henne och då kan det rycka till i magen men vet ej om det är hon själv eller fölet

Om det är första fölet och din häst inte är väldigt överviktig så borde det synas om hon är dräktig. Ett kallblod eller en grov ponny kan "gömma" ett föl ganska väl, men knappast ett normalviktigt varmblod.
Fosterrörelser känner du som "puffar" om du lägger handen mot stoets ljumskar ungefär. Har hon bara 2 månader kvar så syns det när fölet sparkar.
Du bör absolut inte ha din häst på obevakat bete, kilometervis hemifrån med andra hästar om hon ska föla. Tänk om du måste ta in ett svagt eller sjukt föl i box t.ex... Eller om det blir svinkallt och ösregn när hon ska föla... Dessutom står det i lagen att fölningar ska övervakas (djurskyddslagen alltså) så det bör du nog göra. Vänta att släppa din häst på bete tills hon har fölat och du ser att fölet och stoet mår bra. Dessutom är det ju bra att ha vant fölet vid människor innan så det är lite hanterat.
Lycka till!

Sen känner mig lite orolig inför fölningen för dom går ute på sommarbete och jag bor 2 km ifrån så det brukar ju ske på natten och jag har försökt att hyra en fölvakt men räckvidden är bara 1 km såd et går ej och alla sover då så då finns ingen som ser något ochs en går hon med mitt andra sto i hagen själv.

Sommarbete nu? Var bor du? Här var det frost för ett par dagar sedan.

Jag har hållt på med avel länge och mycket, men har stött på ett par varmblodstravare som jag inte varit säker på varit dräktiga förrens ett par veckor innan fölning, så visst kan de ha ganska liten mage första gången.

TS skrev för dom går ute på sommarbete. Inte att de ska gå på sommarbete. Jag fattade som att dom gick på bete nu men det var nog fel?

Men som redan nämnts så ska fölningar övervakas och man bör ha en box i närheten om det behövs.

Mitt sto var väldigt liten när hon väntade sitt första föl. Två veckor innan beräknad fölning såg hon ut som i månad sju-åtta dräktigheterna efter det.

Jag fattade det som att de går på sommarbete vid beräknad fölning. :p

då får man cykla eller ta bilen dit och kolla några gånger per natt eller campa utanför hagen, men det måste finnas möjlighet att ta in dem vid dåligt väder. jag läste det som om de gick på bete nu jag:) Möjligheten finns ju att hon kastat eller resorberat, är du fundersam ta ut en vet, de kan rektalkolla nu och känna om det finns nåt där:)

Vi har haft 2 ston som man knappt sett det på (när de väntat första fölet) så hon kan mycket väl vara dräktig även om det inte syns.
Men ta för säkerhets skull ut en veterinär, kanske behöver du öka hennes dos med foder.

Vårt fullblodssto får 21 kg hösilage och 6 kg avelsmüsli.

Jag har kunnat känna fölet sparka om jag lagt handen framför juvret, ca 1 dm framför.

2008 tältade jag utanför hagen, satte klockan på alarm en gång i timmen de sista 3 nätterna (jobbade på dagarna men då hade andra koll). Jag fick vara med på fölningen.
/U

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
M
Ridning Jag har nyss köpt min första häst och han var enligt ägaren otittig och kunde ridas ut på själv utan problem osv. Han var lugn och så...
2
Svar
28
· Visningar
6 067
Senast: IseeU
·
A
Avel Har ett 9 årigt varmblod som skall föla för första gången den 1 juni och för en vecka sen ringde en i stallet och sa att det händer nog...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 836
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka