När ställer ni av era dräktiga ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jezzibell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 886
J

jezzibell

Hej,
Som rubriken lyder; när ställer ni av era dräktiga ston?

Mitt sto är beräknad till 19 mars. Jag rider lite granna, men funderar nu på om det är dags att ställa av henne? Eller kan jag rida ett par veckor till?

Ska ju ta av henne skorna innan fölning, det är därför jag lurar på om jag ska ställa av henne i samband med nästa ggn hovis kommer?

Hur gör ni?
//Jezz

Sv: När ställer ni av era dräktiga ston?

Nu rider jag inte alls på mitt dräktiga sto, men förr om åren då jag ridit dem har jag ställt av dem när de gått in i högdräktighet, dvs har tre månader kvar. Därefter har jag gått promenader med dem i stället. /AFF

Q-E Stoet som ska föla i juni rids fortfarande och kommer ridas så länge som hon "Vill". Hon är fyra år och rids 3-4 dagar i veckan i ca 30 minuter.

Min dam är i 7:e månaden, börjar dock bli ganska trött, antar fölis ibland lever rövare i magen :bump: Hon rids 3-4 dagar i veckan, mest skritt och trav, ibland tömkör jag henne också. Hon kommer få bli riden så länge hon vill, sen blir det promenader. Hon fullkomligt älskar att komma ut i skogen, så jag vill inte ta det nöjet ifrån henne och bara gå hemma i våra tråkiga hagar :(

Det här är min första dräktighet men vi planerar att hålla igång henne så länge hon känns nöjd. Jag lånar bara magen och rider därför endast någon gång per vecka men senast kände jag för första gången att hon kändes trött. Jag skulle tro att skrittpromenaderna blir fler och fler.

Mitt sto blev dräktigt den 1 Juni så hon är 6-7 månan och hon börjar bli lite trött.:p Hon har stor mage redan ^^
Så jag rider inte jättemycket, bara skogsrundor.
Ska sluta rida totalt nu snart i Febuari då jag känner att jag kan lika gärna tömköra eller gå promenader med henne istället :smirk:

Oftast är det inviduellt hur länge de vill bli ridna, men de tre månader innan fölningen är planerad tkr jag att man inte ska rida :)

Mvh Ylva

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 883
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 396
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 276
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka