När stallar ni upp hästarna?

nexxa

Trådstartare
Går ni efter väder eller ni har redan avsatt datum?
Själv tänkte jag ha ute mina till iaf sista september. Om det inte blir som förra året då det regnade oavbrutet de två sista veckorna i september här.
Håller det i sig kommer de gå i lösdrift oktober o november.
Uppstallning december,januari,februari och så ut i lösdriften mars o april innan betet.Fast det hela beror ju helt klart på vädret.
De kommer iaf fodras fullt ut 1 oktober med fritt på hösilage och sedan får det lite kraftfoder.

Hur kommer ni göra? :)

Sv: När stallar ni upp hästarna?

lösdrift året om, men jag har precis tagit hem dem ifrån betet. De får därmed tillgång till hö för invänjing i takt med att betet i hagen minskar.
Hage beror alltså på betestillgången eftersom det finns ordentligt med skog i sommarhagen och både skog och lösdrift i vinterhagen.

Här går vi helt på vädret.
Har börjat vänja dom vid hö igen, för det lär bli inom ett par veckor misstänker jag.

Mina tas normalt in till 1 september eller som nu blir det den 3e eftersom det är helgen och det passar bra. De går då ute mellan 8-19/20 fram tills det blir kallare och mindre att äta i hagen. Då tas de in ca 17. Får lunchhö i hagen.
Sedan hela vintern går de ute 8:30-16:30 och får morgon + lunchhö i hagen, när det börjar bli ljusare o varmare får de e.m.höet i hagen vid 16 och går ute till 19-20 igen.

Släpps ut på bete 1 juni ungefär beroende på väder.

Jag har stallat upp mina för enkel hetens skull.
Då jag har en unghäst och ett dräktigt sto som behöver mat så ville jag börja ge hö-silage då betet börjar magra.
Och att baa ställa ut en bal i denna värme vågar jag inte.
Vilket betyder att jag portionerar ut fri tillgång.
Och att göra de i sommarhagen blir svårt då jag inte kan ha en bal utanför hagen någonstans och de är 500 meter dit.
Det är ganska många svängar med en skottkärra :p
Så nu går dom hemma på gården och sover i stallet.

Beroende på vädret. Vi hoppas att de ska kunna gå ute hela september åtminstone, gärna längre, men blir det mycket regn så stallar vi in tidigare. Utetiderna på vintern är ca 8-19 i stor gräshage.

Stallar inte in, de går på lösdrift året om.

De år vi har tillgång till stora bra beten stallar vi sista veckan i oktober, dock senast 1 november. ( Dvs hästarna tas hem från betet). Sedan går dom ändå ute hemmavid så mycket det bara är möjligt pga väder.

Om betet inte räcker tas dom hem tidigare.

Vi har nordsvenkskar och ponnyer

/KT

Det beror helt på vädret..

Det brukar bli nån gång i september, sen är vi flexibla av oss med, har vi stallat in några dagar på grund av vädret så är det inget som säger att de inte åker ut igen om det blir fint. Naturligtvis får de fodret anpassat.

Men senast oktober är de nog inne på nätterna.

samma som thera.
några av oss stallar in nu till helgen, andra kommer nog vara ute tom oktober. allt beroende på vad man tycker är bra väder.

Jag o en kompis ska stalla upp våra hästar på måndag.
Eftersom det börjar bli lite kyligt ute och den ena har känslig rygg och min häst verkar lite småkänslig mot kylan hon oxå.
Hur dom gör med ridskolans hästar vet jag inte, men dom kommer nog gå ute längre eftersom dom går i en rätt stor hage och det finns rätt mkt att äta kvar o så..

Nu blir det runt den 20e. Av anledningen att jag ska stalla in hästen i ett nytt stall och ägarna ville att jag skulle komma lite tidigare då hon ska få gå själv i vinterhagen i början och sen släppas ihop med de andra hästarna en efter en.
Annars har jag alltid gått efter vädret...

Hej!

Min skulle gått ute hela september men får pga behandling i lederna inte vara ute mer än i sjukhage och då kan hon lika gärna vara inne:-(. Kommer väl vara ute 7-19 ca september sen 9-16 och när det är mörkast och kallast brukar tanterna ta in dom vid 14 ibland, för dom står bara och hänger ändå... Sen går de ute längre igen när det blir varmare och bete blir väl i början av juni om inget oförutsett händer../ Lavinia

Efter vädret, men kan oxå om en av dem faller ur ta in dem tidigare. De andra två kan behöva falla ur som några så käckt beskrev i en annan sommabeteslut-tråd. :D

Efter vädret, jag hade tänkt ha mina ute september ut. Fast ett stycke DIVA till valack talade tydligt om att stå inne med BoT på rygg och bakben var mycket skönare än att stå inne så jag börja ta in lite halvsporadiskt. Nu är de installade varje natt dock, unghästen ska medicineras morgon och kväll och jag har helt enkelt inte tiden att stå och passa dem i hagen på mornarna för hon ska äta upp sin medicinmat. Tyvärr.

Jag fodrar inte 'fullt ut' dock, de går på betet på dagarna än, har fritt hö (som jag inte analyserat än) på nätterna samt får den symboliska havregiva de fått hela sommaren plus att jag lagt på en 'slatt' lucern och en 'slatt' betfor. Mao, de livnär sig i huvudsak på betet men det märks att det börjar gå ner i värde nu då de GÄRNA äter hö inne.

Vi har dom ute tills vädret och hagarna säger ifrån. Går ute dygnet runt i sommarhagarna. och de ska inte bli leriga och upptrampade. När det ska börjas täckas oftare och oftare blir det lättare att ha de inne. Men de får gå ute ca 14h iaf.

vi går aldrig efter ett datum utan tar in hästarna när det behövs.
förra året gick de på lösdrift men kommer tyvärr inte göra det i år pga platsbrist.
De blir väl installade nån gång framåt mitten av oktober beroende på vädret.

går efter vädret, dock har stona stått på stall hela sommaren då de är fånghästar o jag har inte velat ha dem ute nattetid i grushagen

*knapplån*

Stallade upp mina nu i onsdags. Men de går ut vid 05:00 och in vid 23:00.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 961
Senast: Egonson_
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 563
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 819
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama