När slutar man hoppas?

Michellan95

Trådstartare
Förra tisdagen försvann min nioåriga katt spårlöst. Han är kastrat och har aldrig under de sju åren vi bott här varit på rymmen. Jag och min man har sökt efter honom överallt, ringt djursjukhuset och vi har vandrat i skogen utan att finna honom.
I mitt hjärta hoppas jag att han fortfarande kan komma hem, eftersom vi inte har hittat någon kropp så finns ändå möjligheten att han är vid liv. Förnuftet säger tyvärr något helt annat än att han ska komma hem. Vi har både räv och grävling i skogarna men jag vet inte hur hårt de går på katter? Hade han blivit påkörd borde vi väl ha hittat honom i ett dike?

Hur länge hoppas man på att sin katt ska komma hem igen? När slutar man hoppas och inser att de troligen inte kommer hem?

Av vad jag har hört från vänner och bekanta så dyker de oftast upp när man har slutat hoppas ;)
Har hört om katter som varit försvunna i månader och sedan kommit tillbaks, och sådant händer ju även om det är väldigt ovanligt. Räv och grävling har jag tyvärr ingen koll på.

Min lilla Siri var borta i sex månader.
Jag hade givit upp hoppet och åkt till katthemmet och bokat en ny kisse.
När jag kom hem så sa jag rakt ut i luften att "Nu du Siri har du två veckor på dig att komma hem, sen kommer en anna katt" nästa morgon satt hon som vanligt på fönsterblecket och ville in. Hon var i finfint skick, rund och f in i pälsen. Så småningom fick jag redan på att hon varit hos ett äldre par i närheten.

Härligt med solskenshistorier. Men jag är så pessimistisk, det har inte riktigt varit mitt år med djuren :(

Känns så osannolikt att han skulle ha flyttat hem till någon annan då han har bott med oss sedan han var 8 veckor. Men vad vet jag? Är han inte död eller sjuk så kanske någon annan bjuder på bättre mat. Vet att våra grannar (närmast 300m bort) inte har katt men de kan ju ha köpt hem till vår översociala katt. Pratade med en av grannarna (3 hus som ligger i en liten klunga) och de hade aldrig någonsin ens sett vår katt under de här åren så han springer nog inte så mycket hos dem där borta.

utöka din sökning, djur kan åka långt med bilar och andra fordon. Fb är ett bra sätt.

Vet en som var borta i 2 år, kom hem i samma skick som han försvann.

Förra tisdagen försvann min nioåriga katt spårlöst. Han är kastrat och har aldrig under de sju åren vi bott här varit på rymmen. Jag och min man har sökt efter honom överallt, ringt djursjukhuset och vi har vandrat i skogen utan att finna honom.
I mitt hjärta hoppas jag att han fortfarande kan komma hem, eftersom vi inte har hittat någon kropp så finns ändå möjligheten att han är vid liv. Förnuftet säger tyvärr något helt annat än att han ska komma hem. Vi har både räv och grävling i skogarna men jag vet inte hur hårt de går på katter? Hade han blivit påkörd borde vi väl ha hittat honom i ett dike?

Hur länge hoppas man på att sin katt ska komma hem igen? När slutar man hoppas och inser att de troligen inte kommer hem?

Min ena katt var en sväng borta i 4 månader för att helt plötsligt dyka upp :) Så hoppas på du! :)

Haft en ksstrathane som var borta i ca 2 månader och när jag bodde hemma så hade vi en kastrathona som var borta i 4-5 månader.

Katter är ...katter. Och vissa av dom har större behov av att vandra runt än andra.
Vår ena granne kallar sin hankatt för "vagabonden", jag tycker det är rätt träffande.
Jag har haft katter som varit borta i 8 månader, en dag satt han där igen, på kökstrappen och skrek och ville in .
Så ge inte upp, men visst är det oroligt när de inte dyker upp som vanligt.

Min ena katt blev inlåst i grannens garage en gång, jag tror att hon satt där i nästan två dygn. De öppnade inte garaget varje dag, så hade vi inte frågat om de kunde kolla där så hade katten suttit där längre. Har ni kollat så att katten inte är inlåst hos någon granne, i något utrymme som inte öppnas så ofta?

En sak jag är rädd för är att min nyfikna honkatt (samma som blev inlåst i garaget) ska hoppa in i någon bil och följa med. Har ni haft besök av någon där katten kan tänkas ha hoppat in i bilen?

@ancan men varför skulle han helt plötsligt börjat vandra som 9-åring? Han har aldrig varit den som har vandrat långt utan hållit sig här på gården. Brukar katter ändra beteende?

@Shetlandskusk jag skickar pm! Vad är viktigast att ha med egentligen? När han försvann, vart vi bor och signalementet på honom?

@tictac vi har pratat med grannarna men bara frågat om de har sett honom. Ska skicka över maken dit och be dem kolla sina källare och förråd ifall de inte självmant har gjort det.

Jag hoppas han kommer hem oskadd snart.

För övrigt så känns det så jäkla tomt. Jag förstår verkligen inte hur folk kan skaffa utekatt efter utekatt och stå ut med all oro det medför och dessutom sorg när man hittar de döda i tex trafiken. Jag håller på att gå sönder i hjärtat och jag vet varken om han är död eller levande :(

Jag har två katter till som är innekatter och jag är så bitter och ledsen att inte Jetson också kunde trivas med innelivet :(

b16b4f6204279fc96de820498e14ef67.jpg

Fluffkatten :love:

@ancan men varför skulle han helt plötsligt börjat vandra som 9-åring? Han har aldrig varit den som har vandrat långt utan hållit sig här på gården. Brukar katter ändra beteende?

Om det hänt något som katten inte tycker om/är rädd för, kan den ge sig iväg/ändra beteende. Annars tror jag att det är troligt att den blivit instängd någonstans. Katter är nyfikna och ser ofta alla hus som sina hus. Fråga grannarna igen (uthus, garage).

@aprilmaj undrar vad som kan ha hänt? Eller ja hela min tråd genomsyras väl av att jag undrar vad som har hänt.
Undrar om det finns något som kan ha skrämt honom. Här på trappen där han brukar sova alternativt uppe på loftet (han klättrar längst timmerväggen och upp:meh:) har allt sett normalt ut men det behöver väl iofs inte ha hänt något just här hemma.

@aprilmaj undrar vad som kan ha hänt? Eller ja hela min tråd genomsyras väl av att jag undrar vad som har hänt.
Undrar om det finns något som kan ha skrämt honom. Här på trappen där han brukar sova alternativt uppe på loftet (han klättrar längst timmerväggen och upp:meh:) har allt sett normalt ut men det behöver väl iofs inte ha hänt något just här hemma.
Det kan ha kommit förbi någon bråkig vildkatt eller vad som helst egentligen som gjort att han blev rädd eller bara inte gillade läget. Men mitt tips är ändå att kolla om han är instängd någonstans. Förstår att du är orolig och saknar honom.

Det kan ha kommit förbi någon bråkig vildkatt eller vad som helst egentligen som gjort att han blev rädd eller bara inte gillade läget. Men mitt tips är ändå att kolla om han är instängd någonstans. Förstår att du är orolig och saknar honom.

Jo då grannarna ska få påhälsning igen så att de kollar sina garage och uthus.
Här hemma har vi kollat alla våra skrymslar och vrår. Jag har tom varit in i sadelkammaren som ingen har öppnat dörren till sedan i våras. Källaren (stor som en matkällare 15kvm) har jag varit in i tre gånger trots att jag vet resultatet.

Jo då grannarna ska få påhälsning igen så att de kollar sina garage och uthus.
Här hemma har vi kollat alla våra skrymslar och vrår. Jag har tom varit in i sadelkammaren som ingen har öppnat dörren till sedan i våras. Källaren (stor som en matkällare 15kvm) har jag varit in i tre gånger trots att jag vet resultatet.
Fy, vad jobbigt och oroande. Jag håller tummarna för att du snart hittar honom!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 566
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 193
Senast: Yrsel
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat