När slutar förra årets ekollon att vara farliga!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tinkerling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 7 446
Sv: När slutar förra årets ekollon att vara farliga!

Rubor betyder rodnad och är ett av kardinalsymtomen för inflammation. Robur betyder som nån sa stark. Du har kastat om bokstäverna ;)

Nu är du ute o cyklar, svart ek finns inte i Sverige!
Det speciella med svart ek är att spån som strö ger fång!
PL

Nu kanske det är skillnad på Black oak och svart ek men "Svartek" (i ett ord) växer absolut ingenstans, inte ens i något annat land... Däremot finns det massor av det i sverige.

Svartek är nämligen ek som legat under vatten eller i jorden.
Notera att man förr gärna bygde stora båtar i ek. (medeltiden tex)

Sen kanske det som sagt är skillnad på de olika begreppen, om man har ett mellanslag mellan de två orden men av min (förvisso ringa) kunskap om svartek så är det endast ek som legat under jord/i vatten under en mkt lång tid. (se wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartek)

Mycket möjligt, har aldrig ens reflekterat över att vissa ekar inte skulle vara giftiga.. Dock verkar ju inte vildsvin/grisar vara känsliga för giftet för här samlar de ekollon och åtlar med.. :o Men det kanske är av de icke-giftiga ekarna ;)

kl*
Nu har jag ingen aning om vilken ekart som finns i Blekinge, men den är iallafall giftig då jag själv har varit med om förgiftning av hund och hört på radio om förgiftade hästar i höstas.

Båda finns i södra Sverige. Quercus robur (vanlig ek, skogsek) är den stora eken, som man typiskt sett föreställer sig en ek. Quercus petraea (bergek) växer ofta i klippig och snårig terräng. De vissna bladen kan sitta kvar över vintern.

En skillnad är att skogsek har oskaftade blad och skaftade ollon, medan bergek tvärtom har skaftade blad och oskaftade ollon.

Mycket möjligt, har aldrig ens reflekterat över att vissa ekar inte skulle vara giftiga.. Dock verkar ju inte vildsvin/grisar vara känsliga för giftet för här samlar de ekollon och åtlar med.. :o Men det kanske är av de icke-giftiga ekarna ;)

Hitta den har siten, hoppas det kan hjälpa dig lite.
Av egen testing, jag har mycket ek har hemma, jag anvand mig av den gammle
test...jag gick utt och åt nogra ekolen, lite söt aktig :d
och jag kan säjer att varken jag eller hästerna har död

Scroll ner till Acorns.

www.motherearthnews.com/Nature-Community/1988-09-01/A-Fall-Field-Guide-to-Nuts.aspx

Senast ändrad:

*kl* hugger sista knappen

Jag har inga ekar i mina hagar men är ändå nyfiken på symtomen på förgiftning hos häst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 631
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!