När slutar förra årets ekollon att vara farliga!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tinkerling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 7 446
T

Tinkerling

Hej!
Hoppas här finns någon kunnig på detta område. Då förra hösten var en extrem ekollonhöst hos oss, så fick vi stänga av stora delar av hagarna. Det var så mycket ekollon att det inte ens var lönt att försöka kratta upp dem.
Nu undrar jag när slutar de vara farliga för mina hästar? De ligger ju fortfarande kvar. Måste jag vänta tills de förmultnat helt?
Då alla mina hästar äter ekollon vågar jag inte öppna upp de avstängda partierna förren jag vet hur det ligger till.
Jätte tacksam för svar/ Mvh Tinkerling

Sv: När slutar förra årets ekollon att vara farliga!

hela eken är ju farlig så jag skulle aldrig öppna upp så att dom kommer i närheten av eken

Ekarna i sig är flera hundra år och jätte stora. Så hästarna kommer inte åt löven, eller kvistar som finns på dem och jag har aldrig sett att de gnager på barken. Har haft hästarna i dessa hagar i över 10 år och det var inte förräns nu förra hösten som jag fick stänga av. De andra åren har det räckt att kratta upp ekollonen. Men förra året så fullkomligt regnade det ekollon från dem. Har försökt att få sambon till att såga ner dem.....men det får man visst inte när de är så gamla och stora, säger han. Sen bor vi ju i Blekinge där Eken är landskapsträd

Har samma problem hos mig. Har en skogshage där det bara princip är ekträd. Så det ligger fullt med ekollon på marken, dock är det många som är förmultnade och det är bara dem som har grott sig i marken som överlevt men det är alltså inte många. Öppnade upp till den hagen i förrgår och mina hästar älskar ekollon och började leta rätt omgående. Stod väl där i 30 min och därefter har dem inte brytt sig om att vara där och vill inte heller vara i den delen av hagen. Dem håller sig uppe vid grinden. Hade dem dock varit där och ätit hela dagarna så hade jag stängt in till den delen igen.
Min ena häst har käkat både löven, barken och ekollen innan jag fick veta att allt på en ek är farligt. Har alltid trott att det bara va ekollen. Nu är jag mer försiktig.

Vi har ekar i sommarhagarna och jag har aldrig upplevt att hästarna blivit dåliga på något sätt av trädet i sig. De gnager inte på ekbarken alls (tror den inte är så smaklig), det är de stackars bokträden och granarna som råkar ut för det. Förra året bytte jag dock hage tidigare än det var tänkt eftersom det var så extremt mycket ekollon då.

Oh känner att det är också kommer bli ett problem för mig till sommaren :( flyttade precis hem min isiskille för någon månad sen och i en av hagarna så finns det en del ekar. Vi ska försöka ta bort dem men så länge måste man underhålla skiten. Känns ju sådär bra egentligen! Men hur märker man om hästen blir sjuk av ekollon? alltså symptom etc?

Oh känner att det är också kommer bli ett problem för mig till sommaren :( flyttade precis hem min isiskille för någon månad sen och i en av hagarna så finns det en del ekar. Vi ska försöka ta bort dem men så länge måste man underhålla skiten. Känns ju sådär bra egentligen! Men hur märker man om hästen blir sjuk av ekollon? alltså symptom etc?

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/ekollon-aer-giftigt-foer-djur-174402

Inget jag skulle riskera att utsätta mitt djur för

Du fick ett par site där av korven och peter.
vad SLU inte upplyssa är att det är ekolen från Svärt Ek som är giftig inte Vit Ek som är mest vanlig.
Vi hade ett lång forum om Ekolen Gift i summras.
Om du är osäkert vad du har för ek på din märk ta reda på det eller stänge av det för hästerna.
Oh, Eken är klassed som ett Ädel Trä och för inte hugga utt hur som helst, kontakta skågsvårdsstyrelset innan du ryck igång motorsågen.

Nu är du ute o cyklar, svart ek finns inte i Sverige!
Det speciella med svart ek är att spån som strö ger fång!
PL

Nej det är väl black walnut du tänker på då?

TS; De blir bara farligare när de spirar eller är halvt förmultna... Hela eken är farlig, inkl torra blad som blåst ner! Hästar bör aldrig gå i hagar med ek, det spelar ingen roll att det "gått bra hittils", de kan plötsligt få smak för ek och då sätta i sig mängder. Min gammla häst fick fång av att äta bladen.

Kan du inte stängsla in ekarna? Jag är väldigt förtjust i träd och anser att gammla träd skall bevaras, MEN om valet står mellan träd och hästars liv, så hämtar jag nog motorsågen...

Ja naturligtvis. Men varken svart ek eller vit ek finns i europa.
I Sverige finns ek o bergek (ofta mer buskartad) o hybrider mellan dessa.
PL

Tack för infon! :)
Ska genast hem och kratta bort skiten, inte så många ekar i hagen så kan nog fixa det ändå.. men bra, ska tänka på de :) vi har rätt många ekar i vår skog, så de ekar som finns i närheten är små och betydelselösa.. :o

Har samma problem, har nog ett 20 tal stora ekar i vinterhagen. Jag har haft häst där i dryga 20 år utan problem, men i höstas blev jag nojig, har ett föl, och spärrade bort 2/3delar av marken, dvs all mark med ek. Nu vill jag öppna upp igen. Jag har aldrig varit med om att de äter barken eller löven, men ekollonen gillar de. Det står överallt att tanninhalten sjunker när ekollen mognar så min plan är att öppna upp nu. Mina hästar har fri tillgång på hö och det kommer även lite gräs på de ytor jag har spärrat av.

Quercus robur betyder röd ek, även om den skulle höra till samma grupp som amerikansk vit ek så är det sen länge känt att den är giftig.
PL

Nej, du tänker på Quercus rubra. Robur betyder stark och Quercus robur är vår vanliga, mest förekommande ek, som är en typ av "White oak", medan Quercus rubra, är en rödek, som inte är inhemsk, men som man kan finna odlad på många håll i södra Sveriges skogar. :)

Nej jag utgår från det lilla medicinska latin jag kan o där vet alla att robur betyder rodnad. Robur dolor calor tumor = inflammation
PL

kl*
Nu har jag ingen aning om vilken ekart som finns i Blekinge, men den är iallafall giftig då jag själv har varit med om förgiftning av hund och hört på radio om förgiftade hästar i höstas.

Stora ekar i hagmarker är nästan alltid Quercus robur, vår vanliga ek.
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 631
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka