när släppa ut pållarna dygnet runt?

annaa

Trådstartare
Det är ju ganska varmt ute nu.. även om det kryper ner mot nollan på natten.
Hur varmt brukar det vara för att ni ska börja ha era ute dygnet runt? Även om inte gräset kommit igång kan man ju ha dem ute med fri tillgång på hö..

Mina är lösdriftshästar, men den hagen jag vill ha dem ute i dygnet runt snart (större, torrare och roligare än den som ligghallen finns i) har bara några få träd som skydd.

Sv: när släppa ut pållarna dygnet runt?

Jag har ingen lösdrift, men har dem ute dygnet runt hela sommaren.

Normalt brukar jag släppa runt nu eller om en vecka ca, och ge lite hö, morgon, middag och kväll. det är en skogshage med mkt skydd.
Men i år har snön precis försvunnit, så jag får nog vänta en bit in i juni, inte bara för gräsets skull utan för att jag vill att hagen ska torka upp ordentligt så de inte trampar sönder den.
Vinterhagen är lerig och har inget skydd så där vill jag inte ha dem på nätterna heller.

Rent lagligt så får du ha dem ute mer än 12 h/dygn utan vindskydd under den period betestillväxt sker. Kan inte den exakta formuleringen, men skog/träddungar KAN visst räknas som skydd i vissa fall. Där kanske du kan be en djurskyddsinspektör om en åsikt?

Alltså kan det vara olämpligt att du släpper dem i just den hagen dygnet runt just nu.

Fri tillgång till hö ersätter inte betesväxten i det här fallet, utan det används nog mera som ett mått på att dygnstemperaturen är tillräckligt hög för att de ska klara sig utan skydd.

Men i hagen med vindskydd får du ju ha dem ute dygnet runt hela året om du vill. :)

16 timmar/dygn är det väl ändå nu? Även om betestillväxt inte sker.

Har jag oxå läst nyligen.
Mina går i stort sett ute 16 timmar nu.

Rent hypotetiskt.
Hästarna får vara ute 16 timmar i sträck om man inte har ligghall.
Kan man ha hästarna ute från kl 20 till 12.
Alltså intag för lunch kl 12.
Eftermiddags/kvälls pyssel och träning och sen utsläpp kl 20.

Här har gräst börjat spira och om det vackra vädret håller i sig så får de börja gå ute om nöätterna -med stöfodring naturligtvis - i nästa vecka! :)

Brukar släppa på bete i månadskiftet apri/maj - men för att skona marken så blir det först fram emot mitten på maj iår.

Vill man minimera risken för fång bör man vänta tills det är varmt även på nätterna...med andra ord nångång i mitten på juni. Kommer ingen i håg förra årets alla fånghästar och veterinärerna kliade sig i huvudet om varför ? Handlade tydligen om fruktanhalten i gräset. Kallt eller kyligt på natten och varmt på dagen ökar fångrisken avsevärt. Så ha inte för brottomt trots att hagen ser grön och fin ut. Lita mer på vädret än på gräsväxten och att det är mysigt med pållar ute dygnet runt.

Vi får enligt lagen ha våra pållar ute dygnet runt från den 1 Maj men nått bete är inte ens tal om förren kring midsommar... våra får fri tillgång av hö i hagen jämt men omkring midsommar för vi iväg dom på bete.... då är det grönt gott gräs som gäller... men omkring slutet av augusti hamnar dom på hö igen... för då är gräset slut...

Mina får börja gå ute dygnet runt i mitten på Maj, jag har förvisso uteboxar med samma temperatur, men för min del handlar det mer om att unghästen ligger och sover varje morgon när jag kommer ner och ska släppa ut vid 04 på morgonen och jag vill att han ska ha möjlighet till torr liggplats. Även Isl.hästen brukar ibland ligga ner och sova många gånger när jag kommer ner på morgnarna.

*KL*

Jag bryr mig inte så mycket om temperaturen. Men det ska vara TORRT i marken innan jag anser de ska gå ute dygnet runt (utan ligghall). Så än dröjer det här, då det är mer swimmingpool än hagar rent generellt. Mina hagar är rätt förskonade, men det är ju enormt blött i marken ändå.

När det är torrt i marken att ligga på, då släpper jag ut dygnet om. De som sa gå ute dygnet om (får se hur det blir för de här..)

KL*

Ska tillägga också att jag kan släppa tidigt även iår då mitt bete ligger i söderläge och svag sluttning, så där är inte blött alls utan det är bara att invänta grästillväxten och sedan köra på. :)

exakt, dom närmaste veckorna är jättefarliga för hästarna.

vill man vara lite smart nu så släpper man inte ut innan tolv och tar in hästarna på kvällen innan det fryser på. dom där soliga tidiga morgontimmarna efter en kall natt är livsfarliga.

ser i övrigt inte poänget med att släppa hästar "på bete" när det a: inte finns nåt gräs än och b: är minusgrader varje natt. kanske inte så behagligt att ligga på frusen mark. lägger man då till fångrisken så undrar jag varför man ens funderar på att släppa ut så tidigt. (om det inte är lösdrift då med halmad ligghall osv)

I min hage är det redan torrt, och jag funderade på att släppa dem typ nu, men då ena märren skadad sig och har "massor" styng i ena benet så får det vänta tills dem är borttagna :p

Så om en vecka ungefär borde det vara ok att släppa dem. Vi har inte haft minus på natten på "länge".

Men jag gör oxå så att bara för att jag släpper ut så betyder det inte att jag inte tar in dem igen om det blir kallt eller äckligt väder för några dagar.

Vi går inte så himla mycket på temperaturen utan mer på hur mycket gräs det blivit. Min stora häst kräver en hel del mer mat än stallägarens och skulle vi släppa nu så räcker inte det gräs som kommit.

Jag behöver ge mycket mer hö än stallägaren och då skulle deras häst käka en hel del av det :)

Så vi väntar ett tag till och låter gräset växa till sig - vi brukar inte ha så bråttom.

förra året släppte jag ut i mitten av maj men hade gärna släppt ut tidigare om fler ville det. men att släppa ut i april är för tidigt tycker jag.

Håller med! 10 maj ungefär får dom gå över till sommarhagarna. Då brukar det vara bra höjd på gräset. Pållarna är i och för sej ute dygnet om jämt men i vinterhagen finns lösdrift. Trots att vi bor långt söderut i blekinge så är det frost var och varannan natt. 4 plus i morse kl 7 MEN frost låg fortfarande kvar efter natten.
Alldeles för farligt med frostnupet gräs!!

Jag har i och för sig ligghall så mina hästar är ute dygnet runt (om dom vill alltså). Men det ska bli sämre väder nu, blåst och regn varvat med enstaka frostnätter dvs typiskt aprilväder.

Håller med, med tanke på hur fång har ökat dessutom rent generellt skulle jag aldrig tänka tanken ens den här tiden på året. det är som att be om problem helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv