När skulle du åkt till klinik?

Sv: När skulle du åkt till klinik?

Jo visst, här körde det ihop sig en del.
Jag har varit så trött de här dagarna, bara vakat i stallet hela tiden.
Koliken släppte aldrig riktigt och hon blev SUPERhalt under natten så jag åkte in med henne akut till kliniken på morgonen.
Där konstaterade de en hovböld som tappades. Så glad jag är att det inte var något värre! Kan verkligen andas ut nu.

Sen kände veterinären på hennes tarmar och konstaterade att hon hade förstoppning, så hon fick stå kvar där under dagen för dropp. Sen åkte vi hem igen :love:

Kruxet är bara nu att pga bandaget o våra knappa resurser för en sjukhage utan lera måste hon stå på boxvila under en veckas tid och hur det ska gå med hennes mage då vill jag inte veta :( Det har gtt bra inatt och under dagen förutom att hon varit lite orolig mot sin mage och knappt bajsat (inte så konstigt iofs eftersom hon knappt får någon mat nu). men hon har iallafall inte hittils velat lägg sig ner och så.

Men blir det värre får vi ju åka in direkt igen...
Men nu är iallafall mer än hälften vunnet hoppas jag :)

Bra att allt löste sig..

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Inte kul med häst på boxvila min fick stå i två veckor för ett tag sedan, livrädd att hon skulle åka på kolik.
Men jag åkte till lantmännen o köpte en säck Rehab som jag blötte upp rejält (lika mkt Rehab som vatten) och så fick hon ett kilo lika blöt Lucern både morgon o kväll (hon äter lucern i vanliga fall också)och drog ner lite på det torra höet. Inget problem med magen, luktade lite om träcket men förmodligen berodde det på liten störning i tarmfloran kanske.
Hon fick även en skätt av sitt ordinarie kraftfoder (Hippo Basic) Även det uppblött.
Ja hur som så klarade magen två veckors boxvila galant!!!!!!!
(Jag ger ALLTID mina hästar blött kraftfoder livrädd för foderstrupsförstoppning) Men Rehab fick hon bara under boxvilan det liksom har till uppgift att hålla tarmarna igång.
LYCKA TILL o hoppas hästen kryar på sig fort!

tack för ditt svar
jag ger henne nu hö, ökar givan för varje dag, men vi kommer nog inte komma upp i speciellt många kilon iallafall. Sen ger jag henne morgon och kväll lite betfor som är rejält upplött med massa vatten.
Hon är ungefär den mest deprimerade hästen nu :cry:

Dessutom är hon fortfarande jättehalt! Kliniken tyckte jag skulee avvakta tills imorgon när den veterinären jag hade är på plats igen...
Det här är riktigt psykiskt jobbigt! :(

Jag tycker att du är jätteduktig som kämpar på! Men jag blir lite irriterad på kliniken som hela tiden ber dig avvakta och ta ut annan veterinär. Enl min erfarenhet är en gårdsveterinär väldigt begränsad i vad de kan göra, mycket bättre inne på kliniken. Att de dessutom inte tog koliken på allvar stör mig verkligen, kolik kan vända så himla fort från att verka bli bättre till att bli katastrof.

Vet hur jobbigt det är med att ha hästen på boxvila, min ena stod åtta veckor på box i våras efter en operation... Hade dock inga bekymmer med magen då hon hade superaptit hela tiden! Det tråkiga var bara att hon inte kunde gå i sjukhage eftersom hon tog sig ut, på ett eller annat sätt...

Nja denna gången bad de mig avvakta till imorgon när den veterinären på kliniken som jag hade var tillbaka. Inte min veterinär.
Men jag tröttnade faktiskt lite jag med så jag försöker vilt få tag på min hovslagare nu efter att ha läst lite gamla trådar här och så :)
Kankse han kan fixa bölden bättre (?)

Det finns inget värre än att se de man älskar ha ont och lida :( Det är d som gör allt så jobbigt. Hon har nästan slutat gnägga och hålla på när de andra hästarna får komma ut, hon har liksom nästan gett upp hoppet :( Hon har stått på vila nu i en vecka och ska väl stå längre eftersom vi inte har någon bra sjukhage.

Som det är nu kan jag ju inte ens gå ut och gå med henne :cry: hon har så ont :(

Hej!

Har inga tips direkt, tycker bara så synd om er båda två.. Inget roligt med hältor..

Hoppas hon blir bättre snart!/ Lavinia, med lång vana av boxvila/sjukhage

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka