När skall man börja oroa sig???

i love svala

Trådstartare
hejsan,,

Mitt sto är dräktigt och har snart gått över tiden, tre veckor.
hon har haft ett föl tidigare ,men inte när jag ägde henne, skall man börja oroa sig eller är det normalt att vissa ston går över så mkt!
hon har fått en gulaktig vätska ur spenarna och juvren är spända.
hon har släppt bäckenbanden, och hon äter och är pigg!
hade ni börjat oroa er eller tror ni att det snart är dags???
känns som en evighetssedan som hon skulle ha fölat!!!:o Eller å är det bara jag som är ovan!!:crazy:

Sv: När skall man börja oroa sig???

Har hört att så länge stot mår bra och fölt verkar röra sig där inne så behöver man inte oroa sig.. Fast jag förstår att du e frustrerad har själv fölvakat nu i en veckas tid och det tar på krafterna.

okej tack för svaret!jaa hon är pigg och jag känner och ser hur det sparkar innefrån..
Men man blir ju lite orolig när det är första gången :o:grin:

Mitt förra avelssto (hon på avataren) gick alltid över tiden med sina föl. Med första fölet tror jag det var runt 30 dygn över och vid andra fölningen 25 dagar. Så vissa ston kanske alltid gör det?
Håll koll på att fölet rör sig bara och fortsätt håll koll på stoet. Lycka till med fölningen:laugh:

okej ,jaa jag tror snart att hon fölar faktiskt, hon har liksom fått förverkar på nätterna!men tack för svaren :D

Mitt sto har fått 6 föl och har alltid gått över tiden med 3 veckor:)

Sitter här och undrar samma sak. Mitt sto är på dygn 342 idag och det ser inte ut som hon tänkt att föla inom de närmaste dagarna. Vad har ni för raser ni som gått över? Det här är ett halvblodssto som så vitt jag vet väntar sitt första föl. Hon ser ganska klar ut i kroppen men juvret är inte klart och det är genomskinlig vätska i det.....

Efter snart två veckors vaknätter börjar man bli lite lätt trött ;)!

Mitt sto fölade två dagar för tidigt förra året. I år har hon hittills gått över med fyra dygn. ;)

varför har du vakat om juvret inte varit färdigt?

min märr är på dygn 340 idag och jag halvvakade en natt då hon var orolig, men lugnade ner sig vid 23 tiden...

sen dess har jag inte vakat nånting, bara hållt lite koll och gått upp en gång mitt i natten och så kollar sambon till henne innan jobbet.

mitt stos första föl gick hon bara 332 dagar nu väntar hon sitt andra föl och är på dag 342 och ingenting verkar hända.. är med orolig över när jaG ska börja vaka över henne hon har med gul aktig rå mjölk och har blitt slapp men hon äter fortfarande och är pigg :rofl:

Sitter här och undrar samma sak. Mitt sto är på dygn 342 idag och det ser inte ut som hon tänkt att föla inom de närmaste dagarna. Vad har ni för raser ni som gått över? Det här är ett halvblodssto som så vitt jag vet väntar sitt första föl. Hon ser ganska klar ut i kroppen men juvret är inte klart och det är genomskinlig vätska i det.....

Efter snart två veckors vaknätter börjar man bli lite lätt trött ;)!

jag har ett fjordsto och vi har samma problem ser jag=) haha är med på dag 342 och samma färg på juvret som din:p

Jag vakar mycket för att jag är en hönsmamma och för att det kostar för mycket pengar att ta fram en fölunge för att jag ska våga chansa.

Sedan beror det på vad man menar med färdigt juver ;). Med färdigt juver menar jag ett juver med vaxproppar, vit/grå mjölk och där juverhalvorna ibak har "gått ihop". Detta sto har naturligtvis haft stort juver med ödem hela vakperioden med gul/genomskinlig vätska men det har inte sett ut som ovan.

Eftersom mitt sto inte har fölat hos mig förut och jag inte vet exakt hur hon kommer att se ut innan fölning har jag valt att hålla koll via monitor från sängen några gånger per natt. Vi har nog olika definition på vad vi menar med vaka tror jag ;). Jag är inte uppe hela nätterna utan gör som du och kollar några gånger per natt. Är hon orolig som hon var häromnatten så håller jag mig mer vaken, är hon lugnare så sover jag längre perioder. Alla ston är olika men vi har haft två fölningar utan vaxproppar och vit mjölk på kvällen före fölning. Vi har också haft några ston med rejäla vaxproppar och rinnande mjölk. Hellre att jag kollar en gång för mycket än en gång för lite!:)

Senast ändrad:

Jag tror och hoppas att hon behagar föla snart. Måste åka bort nästa vecka med jobbet och jag hade ju räknat med att ha en 2-3 veckors fölunge hemma då och inte en tjock "ofölad" märr :rofl:.

Jag vakar mycket för att jag är en hönsmamma och för att det kostar för mycket pengar att ta fram en fölunge för att jag ska våga chansa.

Sedan beror det på vad man menar med färdigt juver ;). Med färdigt juver menar jag ett juver med vaxproppar, vit/grå mjölk och där juverhalvorna ibak har "gått ihop". Detta sto har naturligtvis haft stort juver med ödem hela vakperioden med gul/genomskinlig vätska men det har inte sett ut som ovan.

Eftersom mitt sto inte har fölat hos mig förut och jag inte vet exakt hur hon kommer att se ut innan fölning har jag valt att hålla koll via monitor från sängen några gånger per natt. Vi har nog olika definition på vad vi menar med vaka tror jag ;). Jag är inte uppe hela nätterna utan gör som du och kollar några gånger per natt. Är hon orolig som hon var häromnatten så håller jag mig mer vaken, är hon lugnare så sover jag längre perioder. Alla ston är olika men vi har haft två fölningar utan vaxproppar och vit mjölk på kvällen före fölning. Vi har också haft några ston med rejäla vaxproppar och rinnande mjölk. Hellre att jag kollar en gång för mycket än en gång för lite!:)

haha jo jag är inte heller den som sitter uppe hela natten och stirrar på henne utan jag lägger mig och hoppas på att det är nära när klockan ringer för att gå upp och kolla henne..
hennes första föl hade mjölken bara blitt lite gul grå grumlig men det har den vart länge nu så förväntar mig då att den ska bli grå/vit..
hoppas på att dte kommer en liten bebbe snart..
'
hur långt över tiden kan dom gå?

Rekordet här på buke har en användare som heter iglatjärn, hennes sto gick 388 dagar för ett par år sedan.

tack för alla svaren , blir lite lugnare nu , när jag märker att det inte bara är svala som går över i tiden! Svala är en islandshäst och det är hennes andra men mitt första föl!man blir nog lite hönsmamma när det är första gången:grin:
Har själv varit upp varje natt i tre veckor ca 4 gånger och håller med om att man börjar bli lite tröööt!!!
hur långt tid tror ni det är kvar? hon har släppt bäckenbanden,inga vaxproppar (men är väl inte alla hästar som får det?!)och har fått mjölk och den sprutar ut om man rör vid spenarna.hon är jätte pigg ,men i går åt hon fatiskt inte upp allt kraftfoder och hö!hon är riktigt tjock nu och jag ser hur det sparkar,hennes juver är jätte svullet och hårt men som en kant mellan juvret och magen/bakbenen (om ni förstår min dåliga förklaring :crazy:;)) så vad tror ni??

Tänkte bara berätta att i gårkväll klockan 22,48 så föddes en liten hingstunge!:D
såå sööt e han!! det blev en brunskäck med fyra vita strumpor och liten stjärn!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 487
Senast: em-pirre
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31