När ska man ge upp?

hanny

Trådstartare
Hej!
Har så många tankar i huvudet... Min gammelgubbe, 24 år, har det senaste halvåret haft problem med ena bakbenet. Egentligen började det när han var 11 år. Då konstaterades det att han hade spatt i båda bak. Fungerade bra i fyra år sedan började han få känningar igen. Då konstaterades att han kunde fungera som promenadhäst, vilket jag köpte då han är en väldigt trevlig och godhjärtad häst. I nio år har jag haft honom som promenadhäst, tills i våras när han återigen blev halt. Denna gång är det en envis hälta i ena bakbenet, svarar inte på behandlingarna och hagvila enl veterinärens ordinationer. Nu sist vi var inne var de inte så sugna att behandla igen, men jag ville försöka en sista gång om det fanns minsta chans till att bli bra... Men han är 3,5 vecka senare fortfarande halt och snart ska vi tillbaka på återbesök. Han har börjat se gammal ut i kroppen och tappat muskler på sidan han har ont och svankryggen a la gammal häst har kommit... Jag känner att det inte är värdigt att hålla på i evighet med en gammal halt häst, men det är så svårt! Han är inte jättehalt, men definitivt inte okej att rida. Hur ska jag tänka? När ger man upp att försöka? Jag känmer att jag orkar snart inte mer...
Tacksam får råd och tankar...

Man ger upp, när man börjar tänka som du beskriver i ditt inlägg.

'Jag känner att det inte är värdigt att hålla på i evighet med en gammal halt häst'
'Jag känmer att jag orkar snart inte mer...'

Det är svårast innan beslutet är fattat. När datum är bokat och det inte finns någon återvändo så accepterar man det som måste ske.

När det är över vet man att det va det enda rätta. Det blir en saknad men också en lättnad då man slipper oroa sig för att hästen mår dåligt och har det svårt.

Prata med din vet om det, fråga vad hen tycker. Det är lite lättare om man får stöd för sitt beslut.

Det är dags när behandlingarna inte kan få honom ohalt som nu. En häst haltar inte om det inte finns någon smärta där, för är det verkligen värt det att låta honom gå och ha ont längre för att det kanske dyker upp en ny behandling längre fram som kanske kan fungera? Dom ska inte behöva gå och ha ont :(
Så för mig låter det som att det är dags för hans skull :(

/Camilla

Det är dags när det inte längre är värdigt och dit har ni ju redan nått. Vidrigt och fruktansvärt men det värsta är innan det är gjort.

Det är dags när behandlingarna inte kan få honom ohalt som nu. En häst haltar inte om det inte finns någon smärta där, för är det verkligen värt det att låta honom gå och ha ont längre för att det kanske dyker upp en ny behandling längre fram som kanske kan fungera? Dom ska inte behöva gå och ha ont :(
Så för mig låter det som att det är dags för hans skull :(

/Camilla

Jag håller med, en häst som är halt har ju ont, hela tiden. En häst som inte kan röra sig utan att det gör ont, det är inget bra liv, och jag skulle i det läget ta bort hästen. Även om hjärtat blöder, men alternativet är ju inget bra liv för hästen.

Hej!

Jag brukar säga att det oftast är dags att ge upp när man skriver på ett forum och frågar om man borde ge upp. Det brukar sällan slå fel. Ofta har man gått ett tag och funderat fram och tillbaka och vill bara få några andras input på att tankarna man har är de rätta.

Jag tror du redan vet svaret själv.

/Lavinia

Usch, ja... Jag är ju säker i vad jag tycker och tänker. Jag har själv flera gånger suttit och diskuterat kompisars gamla hästar med dem, men det är mycket lättare med andras hästar. Själv tycker jag att gamla hästar ska inte hållas på med i oändlighet bara för att undvika ett jobbigt beslut. Veterinären kände sig skeptisk redan vid sista behandlingen och trodde inte att den skulle ta. Det var mest att det fanns en liten chans till bättrig och då ville jag försöka.

Jag tycker hästen förtjänar att få somna in. Åldern har kommit ikapp, och med alla fakta sammanvägda blir det helt enkelt inte ett värdigt liv.

Han har fått många fina år, blivit gammal och nu är det tid att skiljas för den här gången.

Jag tycker det är dags nu, medan det fortfarande är fint väder och han kan få gå i hagen in i det sista. Han är gammal och stel, låt honom slippa ruggiga höstdagar och kalla vinterdagar!

Visst gör det ont, fruktansvärt ont, men vi är skyldiga våra djur ett bra avslut som tack för all glädje och kärlek de ger oss!

Det är nog dags trapplanda innan vintern kommer. Tog bort min älskade kisse 14 år gammal förra veckan. Nästan tandlös och med tumör som medicinerades 2 ggr om dagen. Jättejobbigt då han var pigg de flesta dagar men det var dags efter år av dyra vetrinärräkningar och extra skötsel. Fanns inget mer att göra för min lilla söta katt. Så det jobbiga är attt att ta beslutet, när det väl är gjort så blir det bättre med tiden. Min förra häst var krasslig av och till, fång och spatt. När han fick akut svår kolik så var buköppning inte aktuellt utan han fick somna in 20 år gammal.

Var hos veterinären i fredags och mitt lilla hjärta blev utdömd. Fått två behandlingar, men blir bara sämre... :-(
Nu har han fått metacam till den sista tiden och helt plötsligt känner jag igen min häst <3, glad och den trötta blicken är borta. Hältan syns lite fortfarande, men är bättre. Han får någon vecka med smärtstillande, godis och bete, sedan somna in...
Tungt, men jag känner att jag gör det rätta...

Var hos veterinären i fredags och mitt lilla hjärta blev utdömd. Fått två behandlingar, men blir bara sämre... :-(
Nu har han fått metacam till den sista tiden och helt plötsligt känner jag igen min häst <3, glad och den trötta blicken är borta. Hältan syns lite fortfarande, men är bättre. Han får någon vecka med smärtstillande, godis och bete, sedan somna in...
Tungt, men jag känner att jag gör det rätta...

ja du gör det rätta utifrån det.

Har en följdfråga på samma ämne, när ska man sluta leta efter fel?
Två veterinärer har nu gett min ponny två helt olika diagnoser som båda är ganska dåliga. Alltså behandling - återbesök - dålig prognos, ny veterinär - ny behandling - dålig prognos och nu väntar jag på återbesök.
Hur länge ska man leta fel? Blir hon "utdömd" av denna veterinären tänker jag att en fullständig klinikutredning ligger närmast till hands, men hur länge är det värt att hålla på egentligen?

Hästen går i hage och verkar inte lida direkt även om hon är ganska uttråkad till och från. Den som lider mest av detta är jag och jag har inte heller några möjligheter att hålla en sällskapshäst.

Har en följdfråga på samma ämne, när ska man sluta leta efter fel?
Två veterinärer har nu gett min ponny två helt olika diagnoser som båda är ganska dåliga. Alltså behandling - återbesök - dålig prognos, ny veterinär - ny behandling - dålig prognos och nu väntar jag på återbesök.
Hur länge ska man leta fel? Blir hon "utdömd" av denna veterinären tänker jag att en fullständig klinikutredning ligger närmast till hands, men hur länge är det värt att hålla på egentligen?

Hästen går i hage och verkar inte lida direkt även om hon är ganska uttråkad till och från. Den som lider mest av detta är jag och jag har inte heller några möjligheter att hålla en sällskapshäst.

man slutar leta efter fel när prognoserna är dåliga och man själv känner att man inte har intresse/vilja/ork/möjlighet att ha en sällskapshäst.
Viktigt att vara tydlig med behandlande veterinär i såna fall, att vad man eftersöker i fråga om behandlingar/rehab/diagnos är att hästen har god prognos att bli fullt användbar.
veterinärer har ingen roll i att i sig säga till människan vad de själva anser, om det inte handlar om rent djurskydd. Det gör att de fortsätter behandla/utreda så länge människan i sig inte varit tydlig och vill sätta stopp, oftast. Är det inte fråga om rent djurskydd har veterinärerna även Försäkringsbolagen som aspekt i sammanhanget. Viktigt som sagt att vara tydlig med vad man avser ang. hästens status som hästägare i fråga om begränsad hållbarhet osv.

Och till eventuella som läser tråden som kan tänkas virra till saker och ting: Jag pratar givetvis inte om att man ska få sin häst utdömd för att man bara inte har lust, för FB pengar ;)

man slutar leta efter fel när prognoserna är dåliga och man själv känner att man inte har intresse/vilja/ork/möjlighet att ha en sällskapshäst.
Viktigt att vara tydlig med behandlande veterinär i såna fall, att vad man eftersöker i fråga om behandlingar/rehab/diagnos är att hästen har god prognos att bli fullt användbar.
veterinärer har ingen roll i att i sig säga till människan vad de själva anser, om det inte handlar om rent djurskydd. Det gör att de fortsätter behandla/utreda så länge människan i sig inte varit tydlig och vill sätta stopp, oftast. Är det inte fråga om rent djurskydd har veterinärerna även Försäkringsbolagen som aspekt i sammanhanget. Viktigt som sagt att vara tydlig med vad man avser ang. hästens status som hästägare i fråga om begränsad hållbarhet osv.

Och till eventuella som läser tråden som kan tänkas virra till saker och ting: Jag pratar givetvis inte om att man ska få sin häst utdömd för att man bara inte har lust, för FB pengar ;)

Tack snälla, det ska jag tänka på. Än så länge försöker vi lite till.

Ja, jag har själv många tankar som flyger runt för tillfället ... känns bra att få läsa hur många av er tänker i en svår situation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka