när ska man använda hjälptygel?!

Sv: när ska man använda hjälptygel?!

Silver Girl skrev:
Elizette skrev:
min användning senare ser jag som helt OK, försiktighets åtgärd omifallatt för att inte knäcka näsan i extrem fall.

Här håller jag helt med. Då martingal inte har någon inverkan så länge hästen inte kör upp huvudet rejält högt (om den är rätt spänd) så anser jag att den inte gör någon skada. Och som säkerhetsåtgärd är den aldrig fel. :smirk:

Vad tycker ni som är helt emot alla hjälptyglar. Räknar ni även in martingal?
Läste en artikel i Stallmagasinet eller om det var Hästmagasinet (heter de så? :confused: strunt samma) och där hade man kommit fram till genom en undersökning att hästarnas steg blev påverkat av en martingal, tror att det blev förkortat? Men jag ser ändå martingalen som en väldigt "lindrig" hjälptygel sas.

Det har jag många ggr och på ett flertal ridskolor. Jag blev väldigt förvånad när jag började på ridskola efter några års uppehåll och såg att många hästar gick med inspänning/halsförlängare/fastmartingall på lektionerna på lägre nivå och var som du väldigt negativt inställd till det.
Efter att ha studerat hästarna där i ett antal år har jag dock ändrat mig, det verkar bra för både häst och ryttare.
Hästaran blir lugnare, går mer avspänt, ryttarna får då lättare att sitta bra och kanske tom efter ett tag komma till ridning med sits osv istället för att studsa på en obekväm häst med huvudet ivädret som dessutom blir mer och mer spänd av studsandet.
Visst kan man tycka att det är bättre med longering osv innan nybörjare får börja rida "på riktigt" men nu ser ju inte verkligheten ut så på våra ridskolor (få skulle ha råd at börja rida då) men när man ska lära sig sits, frundläggnade styrning osv är hjälptygel på välutbildad häst och under överinseedne av en välutbildad ridlärare som justerat utrustningen ett bra hjälpmedel.

Hållr med! Hon har tur om hennes häst går så bra utan inspänningstuglar. Min gör det inte, klart att hästskrället inte vill jobba i onödan utan kör ut bogen och tittar i himlen :p

Kissing Spine skrev:
Hållr med! Hon har tur om hennes häst går så bra utan inspänningstuglar. Min gör det inte, klart att hästskrället inte vill jobba i onödan utan kör ut bogen och tittar i himlen :p

haha.. det där känner man igen, åsså leker de helt plötsligt unghäst och drar upp svansen.. :smirk: typiskt våra att larva sig sådär! :p

Silver Girl skrev:
Vad tycker ni som är helt emot alla hjälptyglar. Räknar ni även in martingal?

jag tycker att martingal är helt ok.. det är ju inget som påverkar hästen så att den på nåt sätt blit "inspänd".
Men jag använder det inte själv..

:cool:

Om man jobbar med hästen från marken och lär den fram och ned så har man kommit en bra bit på vägen innan man börjar longera osv.....då vet hästen vart huvudet ska vara när man väl longerar...
Och jag kan intyga att *lisas*häst går i bra form utan skitsaker som tvingar honom dit....samarbete med hästen kallas det och att lära hästen och förklara på ett bra sätt så att den förstår.
Tror ni att hästen tycker det är kul att bli inspännd??
Det finns säkert "bra"användare av hjälp tyglar men tyvärr tar allt för många till dom när kunskapera tryter...

Kissing Spine skrev:
Precis :D Vidriga små barnrumpor... :smirk:. Ser spöken i buskarna osv...

haha.. självklart! Och helt plötsligt är bommar på backen huggande ormar! :D haha.. nu börjar det spåra!

charmant skrev:
Om man jobbar med hästen från marken och lär den fram och ned så har man kommit en bra bit på vägen innan man börjar longera osv.....då vet hästen vart huvudet ska vara när man väl longerar...
Och jag kan intyga att *lisas*häst går i bra form utan skitsaker som tvingar honom dit....samarbete med hästen kallas det och att lära hästen och förklara på ett bra sätt så att den förstår.
Tror ni att hästen tycker det är kul att bli inspännd??
Det finns säkert "bra"användare av hjälp tyglar men tyvärr tar allt för många till dom när kunskapera tryter...

Roligt för henne att hon har samspel mellan henne och hästen :smirk: Det tycker jag verkligen. Men för de behöver det ju inte låta som om vi andra inte "förstår" våra hästar, alla hästar är olika, precis som vi människor. Har provar några NH övningar, och hästen och jag fungerar bra. Men just vid longeringen är det roligare att springa med näsan i vädret och leka bäbis igen :D

Jag menar inte att ni inte kan era hästar för det tror jag säkert :)
Det jag menar är att det finns andra lösningar till problemet och kanske är hjälptyglar en hjälp på vägen.....alla tar vu ju olika vägar till lösningen.Så länge hjälpredskapen används på rätt sätt så är det väl inte så farligt men det finns ju de som inte förstår alls hur de ska användas...det måste ni ju hålla med om

Ja, verkligen så tycker jag med. Min åsikt är att så länge man kan använda hjälptyglar på ett korrekt sätt så är det ett bra hjälpmedel! :)

QUOTE=*Lisa*]
Lena_B skrev:
Vilket 70-tal? 1470???
QUOTE]

Vilket 70-tal tror du?

Det var just det jag blev fundersam och osäker på. Tiedemann före 1970, och dessutam vet jag av egen erferenhet att en hel hög av hjälptyglarna var uppfunna då. Studerade tex redan i slutet på 1950-talet år tidigare Müselers anvisning för hur man kan använda graman på olika sätt (utan att förstå särskilt mycket...). Ett 70-tal innan hjälptyglar var uppfunna kan alltså senast varit 1870.

Martingal användes av Platen i tryckt text 1856. Senast 1760 alltså.

Bilder som borde vara samtida med De La Guérinière visar bilder på hästar med inspänningstygel och då borde vi väl passera 1770 och hamna på 1670

Däremot är jag osäker på hur det är med Grisone, men OM han skriver något om hjälptyglar hamnar vi faktiskt på 1470-talet!

Eftersom jag är obotligt nyfiken kan jag inte låta bli att fundera på hur gammalt bruket av de olika hjälptyglarna är och var de först användes!

Att alla varianter skulla vara max 30-40 år gamla är i alla fall rent nys!

charmant skrev:
Jag menar inte att ni inte kan era hästar för det tror jag säkert :)
Det jag menar är att det finns andra lösningar till problemet och kanske är hjälptyglar en hjälp på vägen.....alla tar vu ju olika vägar till lösningen.Så länge hjälpredskapen används på rätt sätt så är det väl inte så farligt men det finns ju de som inte förstår alls hur de ska användas...det måste ni ju hålla med om

Okej! nu lät det bättre! :D Håller med till fullo! kände mig lite ner tryckt där bara för att min stjärna inte går så jätte vackert "självständigt" ;) Hälsa Lisa också! :D

Man ska inte rida en häst med hjälptyglar innan man kan rida den utan!

Lena_B skrev:
Det var just det jag blev fundersam och osäker på. Tiedemann före 1970, och dessutam vet jag av egen erferenhet att en hel hög av hjälptyglarna var uppfunna då. Studerade tex redan i slutet på 1950-talet år tidigare Müselers anvisning för hur man kan använda graman på olika sätt (utan att förstå särskilt mycket...). Ett 70-tal innan hjälptyglar var uppfunna kan alltså senast varit 1870.

Martingal användes av Platen i tryckt text 1856. Senast 1760 alltså.

Bilder som borde vara samtida med De La Guérinière visar bilder på hästar med inspänningstygel och då borde vi väl passera 1770 och hamna på 1670

Däremot är jag osäker på hur det är med Grisone, men OM han skriver något om hjälptyglar hamnar vi faktiskt på 1470-talet!

Eftersom jag är obotligt nyfiken kan jag inte låta bli att fundera på hur gammalt bruket av de olika hjälptyglarna är och var de först användes!

Att alla varianter skulla vara max 30-40 år gamla är i alla fall rent nys!

Intressant..
Det trodde iof inte jag heller. (det där med att de bara skulle va 30- 40 år)
Men nu va det väl inte det det va tal om, utan att på 1970-talet
fick man minsan höra att man skulle rida bättre och inte ta till
några hjälptyglar!
Sen att hjälptyglar fanns tvivlar jag inte på, men du måste ju hålla
med om att det här med hjälptyglar har ökat markant sedan dess.
Och det måste ju ha en anledning, eller hur?

:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar