när ska man använda hjälptygel?!

Sv: när ska man använda hjälptygel?!

Det där kan jag också berätta en sak om. För lite mer än ett år sedan var Arjan fullkomligt hysterisk att rida ut på. Han HOPPADE i varenda steg och det slutade oftast med att jag var arg och gråtfärdig när jag kom hem. Inget hjälpte, var superavslappnad och tog det lugnt, lät honom titta m.m. men det funkade inte. Hade väldigt dålig kontroll just när jag red ut eftersom han fjantade sig för varenda löv som fladdrade. Satte på en graman och han var helt underbar :love:. Jobbade i hela kroppen, höjde ryggen och blev avslappnad. Tänk så skönt att rida ut och ha trevligt istället för att kämpa hela vägen ;).

Ang. en snodd så spänner man inte ned hästens huvud direkt. Du kan själv välja hur mkt du vill ha den spänd så den kan vara mkt lös och bara hjälpa hästen att slappna av och förstå vad man kräver. Sen anser jag att en korrekt använd graman är mkt bättre än en snodd eftersom du kan reglera den lättare än en snodd!

Kaji skrev:
Ang kommentaren "rid bättre!" håller jag helt med, bortsett från problemet med tiden innan folk har hunnit lära sig "rida bättre". Då är det viktigt med en instruktör som ALDRIG låter eleven gå vidare innan vederbörande är 100% mogen för det. (T ex ingen galopp innan man kan sitta stilla och balanserat i trav, både med och utan stigbyglar. Även om det skulle råka ta fem år eller så.)

Håller med dig helt! Vad är det för mening att gå vidare om man inte är redo?
Huvudsaken är ju att både häst och ryttare ska vara säkra i det de gör. Eller har jag fel?

Så blev jag upplärd. Jag fick rida omkring barbacka i åratal, och ingen galopp innan man satt perfekt i trav. Det var lite tråkigt, men om jag jamför hur Jag sitter med ryttare som ridit på andra ställen och fått galoppera efter 7 lektioner, så inser jag hur värdefullt det var att jag fick en sån oerhört grundig utbildning.

kenneth skrev:
Jag är så gammal så jag var med när det var militären som hade ridskolor i början på 70-talet. När någon häst gick illa så fanns det ett sätt och det var RID BÄTTRE! och klarade man inte det så satt någon upp som kunde rida bättre och problemet försvann. Hjälptyglar var inte påhittat på den tiden och man var tvungen att lära sig att rida. Idag när hästen inte går som man vill så början man leta efter ett icke korrekt sätt att lösa problemt. Jag säger som dom gamla militärena. RID BÄTTRE!!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

kenneth skrev:
Jag är så gammal så jag var med när det var militären som hade ridskolor i början på 70-talet. När någon häst gick illa så fanns det ett sätt och det var RID BÄTTRE! och klarade man inte det så satt någon upp som kunde rida bättre och problemet försvann. Hjälptyglar var inte påhittat på den tiden och man var tvungen att lära sig att rida. Idag när hästen inte går som man vill så början man leta efter ett icke korrekt sätt att lösa problemt. Jag säger som dom gamla militärena. RID BÄTTRE!!

:bow: ;) :bow:

Började min ridkarriär vid den tiden jag med :cool:

Jag ser inte anledningen till alla dessa hjälptyglar överallt. Kolla på bilder från långt tillbaka när man använde hästarna vid t.ex. tjurfäktning. De hästarna gick i perfekt samling på helt löst hängade tyglar med perfekt vinklat bäcken och med en naturlig vikt på bakbenen. Är inte det vad vi strävar efter med ridningen, att hästen ska kunna gå i perfekt balans med så små hjälpmedel som möjligt och framför allt med så små störningsmedel som möjligt?!
Så fort man tar i tyglarna på en häst och drar ner dess huvudet med en "hjälptygel" hamnar dess vikt på frambenen och den naturliga balansen som hästen i normala fall har, som i hagen, går helt förlorad.

Där kunskapen går förlorad tar våldet vid!

Enda gången jag i princip använt hjälptyglar nu på senare tid var när jag fick hem valacken, som skaffade sig en ny favorithobby: han reste sig. Med balans modell sämre och ingen som helst kontroll var vi på väg att slå över 78 gånger varje ridtur, använde då graman för att förhindra att han kunde resa sig "farligt" högt.
Sen kan jag tycka att är hästen tex skadad och ABSOLUT INTE får gå i girafform, då kanske man måste ha hjälpmedel.
Sen är jag lite skeptiskt till att ha inspänningar osv om man longerar en häst som inte har bra balans, måste vara skitjobbigt att bli longerad och tvingad att gå i en viss form om man inte är "stadig".
Samma att sätta upp nybörjare tex på en inspänd häst, har hästen möjlighet att "parera" en vinglig/okunnig/osäker ryttare när den är inspänd?

Mycket möjligt att jag har fel, rätta mig gärna ;)

Jag använder graman när jag rider ut!
Jag har inte haft hästen särskilt länge och jag har precis börjat komma på hur han fungerar.
Utan graman reser han sig, kastar sig och vägrar gå förbi stenar, ormbunkar och diverse andra otäcka saker ;)
Han gör det inte för att vara dum, men testar gärna :angel:
Med graman koncentrerar han sig mycket bättre och vi kommer hem tillsammans :angel:

Jag longerar honom utan hjälptyglar, tycker inte att det behövs. Han går i en låg form av sig själv.
Han longeras ibland för att bralla av sig det värsta när han stått ett par dagar och det är ingen större idé att spänna in honom då :D

Hjälptyglar handlar om dåliga ryttare som försöker kompensera sin egen bristande förmåga med tekninsk utrustning istället för att lära sig att hantera situationen.

Det vore väl kanske inte fullt så illa om det var bra utrustning, men det är det inte.

Hästen går INTE i rätt form bara för att den kröker på nacken, eller i de flesta fall drar in nosen mot bringan.

Risken med tex Graman är att hästen går bakom hand och bär sig tungt på bogarna medan den använder bakbenen som nån form av skovelhjul för att paddla sig framåt med som den värsta hjulångare.

Det vore mer korrekt att tala om stjälptyglar än om hjälptyglar...

Det är mycket bättre att man ser till att lära sig rida, även om det kanske tar ett par livstider.
Men brådska och hästar har aldrig varit någon bra kombination, har man dåligt tålamod så är det bättre att köpa en mountainbike istället för häst.

Tacitus skrev:
Risken med tex Graman är att hästen går bakom hand och bär sig tungt på bogarna medan den använder bakbenen som nån form av skovelhjul för att paddla sig framåt med som den värsta hjulångare.

:rofl: :rofl: :rofl:

Fantastisk liknelse! :rofl: :rofl: :bow:

Håller med trådskaparen sanska väl.

Vid lektionsridning för nybörjare på utbildade hästar är inspänningar till god hjälp, även om hästaran inte arbetar optimalt så går de iallfall för det mesta mindre dåligt och blir framföralla bekvämare att sitta på vilket är av godo för både ryttare och häst.

Vid longering (i den mån jag longerar) använder jag också inspänning.

Sen finns det säkert andra tillfällen då skickliga ryttare och hästutbildare kan ha nytta av det, men det har jag inte mycket erfarenhet av, har inte använt det själv än känner mig bara låst met två tyglar om jag tex skulle använda gramman.

Jag har faktiskt blivit beordrad av veterinär att rida med gramantygel på min häst för några år sedan. :angel: Hästen musklade sig inte i ryggen och vare sig jag eller min tränare kunde riktigt begripa varför. Han gick kanske inte alltid helt korrekt men vi tävlade fälttävlan på hög nivå och han lyckades hoppa terrängbanor utan fel och hoppbanor hyggligt även fall dressyren var sådär... Jag åkte till veterinären för att kolla honom, han röntgades och vi gjorde ridprov. Det fanns inga fysiska fel som veterinären kunde hitta och inga uppenbara fel i min ridning, så jag ordinerades att rida med graman för att få honom att slappna av och höja ryggen. Lydnaden blev bättre men inte ryggen :confused: så jag är fortfarande rätt kluven till hjälptyglar.... :confused:

Det går mode i hästeriet och med jämna mellanrum dyker det upp "flugor" som många hakar på.
Just nu tycks många tro på graman som någon sorts undermedel.
Allt blir bättre med graman, tom med vädret blir bättre med graman.
Människor har hanterat hästar i ungefär 5000 år, hade graman varit så bra så hade den varit lika allmänt vedertagen som bett och stigbyglar idag.

Och så en fråga...
Varför skulle en nybörjare vara hjälpt av hjälptyglar ?
Om jag ska lära mig köra bil så övningskör jag ju inte i en bil med påslagen autopilot.
Vad skulle jag lära mig av det ?
En bra nybörjarhäst gör rätt när ryttaren gör rätt... gör ryttaren fel så ska detta synas
tydligt så att felet kan korrigeras innan det blir en dålig vana hos ryttaren.

En stor del av problemet består kanske i att folk har så fördömt bråttom idag.
Ingen utbildning får ta längre än ett par månader, varken för häst eller ryttare.
Folk tar sig helt enkelt inte tid till att lära sig att rida längre.

kenneth skrev:

Vilket 70-tal? 1470???

På 1950-talet använde militärryttarna i alla fall martingal och satte gärna på inspänningstyglar första gångerna någon red, för skona hästens mun, de vanliga tyglarna gjordes det knut på och de fick man inte röra!

Fritz Tedemann härjade väl som bäst på 50- och 60-talet, om jag minns rätt var det väl i början på 70-talet som Cora gick med tiedemanntygel. Gramanen användes också, men för korrigering och av erfarna ryttare.

Däremot har du rätt i att man inte använde hjälptyglar för att "träna häst utan att kunna rida väl", det använde man i stället välutbildade personer som lärt sig rida på väl genomridna hästar till! Ridning utanför ridskolan var inte en breddidrott för gemene man (tonåring...) utan hästbakgrund! Korrigeringsridning var inget för oerfarna ryttare, men när man kommit en bit på väg var det inte "fel" att lära sig använda (och inte använda...) hjälptyglar.

Tulip skrev:
Vid lektionsridning för nybörjare på utbildade hästar är inspänningar till god hjälp, även om hästaran inte arbetar optimalt så går de iallfall för det mesta mindre dåligt och blir framföralla bekvämare att sitta på vilket är av godo för både ryttare och häst.

Har ALDRIG sett insränningar eller hjälptyglar över huvudtaget på en nybörjarlektion.

Kanske för att det inte är rätt sätt att lära sig rida på.

Håller med Görel och Centaur, skulle aldrig vilja rida ut på mitt expresslok utan martingal, eller för den delen hoppa utan! Samma andledningar som er :p

Personligen har jag inget emot hjälptyglar, bara de används av kunniga personer med kunskap om VARFÖR de använder de...

Och jag förstår inte som bla *Lisa*s häst går i korrekt form vid longering, utan några som helst inspänningar, bara en longerlina. Jäklar vilken sammarbets villig häst du har! :p Om min häst sprang omkring i perfekt form utan några som helst hjälptyglar skulle jag släppa lös han å paddocken och låta han arbeta för sig själv, medans jag gick in och kolla på tv...

sarabacklund skrev:
Och jag förstår inte som bla *Lisa*s häst går i korrekt form vid longering, utan några som helst inspänningar, bara en longerlina. Jäklar vilken sammarbets villig häst du har! :p Om min häst sprang omkring i perfekt form utan några som helst hjälptyglar skulle jag släppa lös han å paddocken och låta han arbeta för sig själv, medans jag gick in och kolla på tv...

Jag vet ju inte vad du eller ni andra anser vara korrekt form.
Min häst är mycket samarbetsvillig, det kan jag inte förneka. :D
Han är lösgjord, jobbar under sig med sina bakben, jobbar fint
med ryggen, böjer sig fint på volt och böjer lagom mycket på
nacken. Avslappnad och går naturligt i rätt form. :smirk:
Han går alltså i (mer än) utmärkt form med enbart longerlina. :p

:bump:

Det är även så att hästar bygger mer muskler när dom vilar eller skruttar i hagen än man tror, man behöver inte sitta och kajka
runt på banan varv efter varv för att hästarna ska få fina muskler.
Det finns andra sätt som är mycket roligare och ger gladare och
friskare hästar. :smirk:
Att spänna in sina hästar för att dom inte går i form eller "rätt"
form är fel! För många hästar går med små fel.. :mad:
Ta reda på problemet(!!!), eller varför den inte går som du/ni vill istället.
Det finns oftast en anledning.

:cool:

Så sant så sant! men jag uppfatta att du menade på att annat sätt när det gäller longeringen. Jag sa aldrig att man måste sitta och vråltrimma varv efter varv, eller att man måste spänna in dem när man rider. Jag undrade bara hur du fick din häst att gå så bra utan varken gummisnodd eller andra inspänningstyglar när du LONGERADE. :D ( lite avunsjuk )

Min häst har enligt mig en hyggligt bra form, med fin fina muskler :D, så jag behöver aldrig "spänna in honom", men däremot när jag longerar så sätter jag på honom en gummitsnodd för att han ska söka sig nedåt, annars springer han med huvuder uppe i lyften och spanar efter nått att skutta till för, han söker sig alltås inte ner utan "hjälp" . Men det är väl olika från häst till häst hur de samarbetar på lina... :p Är absolut inte ute efter att pika ner nån, men du vara glad att din häst sammarbetar så villigt! :D

Elizette skrev:
min användning senare ser jag som helt OK, försiktighets åtgärd omifallatt för att inte knäcka näsan i extrem fall.

Här håller jag helt med. Då martingal inte har någon inverkan så länge hästen inte kör upp huvudet rejält högt (om den är rätt spänd) så anser jag att den inte gör någon skada. Och som säkerhetsåtgärd är den aldrig fel. :smirk:

Vad tycker ni som är helt emot alla hjälptyglar. Räknar ni även in martingal?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar