När ska dom börja bete sig normalt?

Sv: När ska dom börja bete sig normalt?

Jag lånar min egna knapp för att göra ett litet tillägg för att berätta om mina små liv därhemma.

Om vi har haft en vecka fullspäckad med träning då jag lova att flocken ligger som naglade vid varandra i sängen hela söndagen efter morgonpromenaden, matte osh husse tittandes på teve, Buster på mattes arm och Mira längs med husses kropp.
Om man går och kissar och de sover vidare då vet man att det inte är någon idé att ens väcka dem.

Om man inte har tränat så mycket på några dagar så vill de hitta på något under dagen mer än bara sova, men oftast tycker de att det är så mysigt att alla är samlade att de ligger och åmar sig, och det ser så roligt ut när man är ute och säger "ska vi mysa i sängen", då får båda väldigt bråttom hem, så fort de blir insläppta vid ytterdörren rusar de in i sovrummet slänger sig på sängen och ska kela.:love:

Och det är så skön känsla, att man har ett så aktivt hundliv att dessa dager med gott samvete kan gå till kel och mys. Och även att de sover mest hela dessa lediga dagar så är vi ju alla där, som i en ormgrop med fötter, tassar och armar inlindande i varandra, och så turas vi om att fisa och gå upp och dricka vatten också. :rofl:

En gång kom min pappa in i sovrummet då han var på besök, han väckte oss alla med sitt skratt då rannskade vi oss själva och hur vi såg ut.
Mira mellan husse och mig som låg och höll om varandra så det enda man såg var hennes nos och Buster som låg raklång över hela mig med hakaan och nosen på min kind, Husse hade benet tvärs över i någon konstig ställning så att det var över oss alla utan att vi fick nå¨gon tyngd på oss.

Och detta gott folk är en familj på två rottisar, en karl på 2m och 100kg och en stadig kvinna på alldeles för mycket kilon. :banana:

Amen :bow:

Zaga kommer alltid emot mig lite halvsegt gäspandes, dvs om hon kommer överhuvudtaget.

Då känner jag att hon har klarat av tiden bra.

Kommer hon däremot i full karusch och är överlycklig så har hon inte uppskattat att vara ensam och då får man dra ner på tiden.

Hahaha, ja det där är så bra indikationer. Det var som när min sambos morbror skulle vara lite hundvakt och skulle hämta hundarna hemma hos oss.
Han låste upp, öppnade dörre, tog av sig skorna och började leta igenom lägenheten. Han blev asförbannad på oss och ringde till min sambo och sa "hade ni inte kunnat ringt och sagt att ni skulle ha med hundarna ändå så hade jag sluppit att åka hit", men sa min sambo... "de ska vara där".
Och mycket riktigt i den obäddade sängen låg de två eminenta vakthundarna närbäddade och gäspade och kikade med ena ögat.
Hahaha.... så mycket var det med den tryggheten mot inbrotttjyvar. ;)

Kommer hon däremot i full karusch och är överlycklig så har hon inte uppskattat att vara ensam och då får man dra ner på tiden.

Fast så gör min 2 åring bara jag varit ute i trädgården och kollat brevlådan, han är helt övertygad om att jag varit borta i en halv evighet:crazy:.

Wilton är MYCKET mer diskret än så...
Första väckningen - han går fram och stirrar på mig tills jag vaknar
Andra väckningen - han slickar mig i ansiktet eller på handen
Tredje väckningnen - han går ner och lägger sig på nedervåningen och väntar på att få komma ut på tomten. Skäller eller gnyr aldrig när han vill ut eller in... han är en tyst schnauzer som endast morrar och skäller när han är väldigt busig (dragkamp är en favorit!) Det är mitt dåliga samvete som får upp mig när jag märker att han vill ut (oftast redan vid första väckningen)

(även till Calizarya)

Är även era unghundar så lugna? Wilton har först nu vid 1 års ålder börjat visa signaler att han ibland hellre vill stanna hemma och vila än att följa med om man ska iväg till jobbet osv. Tidigare har han velat följa med till varje pris - oavsett hur mycket man aktiverat honom osv. Han har som valp haft svårt att "lugna ner sig själv". Han blir fortfarande lika glad när man kommer hem. Men ger ett alltmer sömnigt intryck... Så frågan är om lugnet är något som också växer fram alltefter hunden blir äldre, eller har ni samma lugn från början?

Vi har samma lugn från början, inte för att överdriva åt något håll så har jag bara blivit väckt av Mira två gånger, en gång när hon var dålig i magen och då väste hon bara fram lite gnäll och andra gången stod hon vid sängkanten och stirrade ut mig. :)

Vet inte varför det är så... kanske för att vi tar sista promenaden i stort sett innan vi går och lägger oss för det är först när jag och min sambo börjar röra på oss de vaknar till.

Hihi du kanske missuppfattade mig... eller jag dig? :confused::rofl:

Jag menade när de var ensamma hemma...

Om din hund inte bajsar på fyra dagar så är det för lite aktivitet i tarmen och det kan bero på för lite rörelse. Det är inte normalt för en hund att inte göra ifrån sig på fyra dagar. Det tyder mer på förstoppning.

Anledningen till att en hund inte ska lämnas enam hela dagarna beror på mer än rastningen. En hund är ett socialt djur som mår bäst av att vara med sin flockledare. Det är flockledaren som tar initiativ till aktiviteter och det är flockledaren som står för beskydd och trygghet. Avskärmar man hunden från sin flockledare blir vissa nervösa och andra stänger ner. En del börjar sköta sin aktivering själva, andra tar inga som helst initiativ. De ligger och sover därför att de har drabbats av något som kan betecknas som inlärd hjälplöshet. Den hunden sover inte för att den är trygg och tillfreds. Den sover för att den inte tror att den har något annat val. Den har stängt av och blivit apatisk. Samma beteende kan man se hos många övergivna hundar som hamnar i shelters.

Att en hund tvekar inför att gå ut och väl ute bara stirrar på sin förare visar bara på att man ändrat rutinerna. Hunden vet inte vad som ska göras eller vad som förväntas av den och då vänder den sig till flockledaren. Många hundar är vanedjur och vil gå ut på samma tider. Går man då ut en annan tid kan de bli tveksamma, men det innebär inte alls att de inte vill gå ut. Det stämmer bara inte med rutinerna. Det är också ganska vanligt att de mer passiva hundarna inte kan aktivera sig själva ute. De väntar tills flockledaren tar iinitiativ till en aktivitet. Det betyder inte att hunden vill in och sova. Det betyder att den gör som en hund i en hundflock ska.

Jag kan dessutom upplysa dig om att det kan vara skadligt för njurarna att rasta hunden med för långa mellanrum. Ett långt nattligt uppehåll är okej, men få rastningar kan påverka njurfunktionen.

Det är ingen rättighet att ha hund och kan man inte ordna ett bra liv för hunden så får man avstå.

Japp, men som skrivet ibland har hon kommit i sjuhundra nittio och hoppat på mig och jag drar då slutsatsen att jag lämnat henne lite för länge ...

knapplån
Nu vill jag inte verka som värsta gnällkärringen, men ämnet är ju ganska aktuellt.

From 1:a maj 2008 strider ni två i tråden som lämnar era hundar hemma hela arbetsdagarna mot jordbruksverkets nya regler gällande hund och katt. I pdf-filen står det specificerat att "Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare".

Är det den ts som jag tror det är så hjälper inte svenska regler hennes hundar, hon bor utomlands.

Men det finns ju andra i tråden som tycker det är schysst mot hunden att bli lämnad ensam utan kisspaus i 10timmar.

Tänker mest på kimmis87 :/

Jo, man har ju mycket att lära, det märker man ju... :angel:
Just det här med ensamhetsträningen har egentligen varit det svåraste med att ha valp för första gången. Men, man lär sig hela tiden... Som tur är så är Wilton lätthanterlig och lugn så jag tror att han har en mycket behaglig tillvaro trots mina småmissar. Med nästa hund kommer jag framförallt att vara mer säker på hur jag vill att hunden ska vara och då blir allt lättare. Nu går ju allt lite på känn.

Tack för många tips på vägen förresten :bow:

Bra, med uttalad regel/rekommendation men den borde vara hårdare. Jag skulle personligen aldrig lämna längre än 5 h utan kisspaus :cool:

om du läste mitt inlägg så gällde detta när det är kallt ute, det är hennes eget val, är dt fint ute kan vi gå ut hur mkt som helst, men regnar det och/eller är kallt så vill hon inte gå ut, det har inget med rutin att göra, dels för att jag inte har några som helst rutiner på några av mina djur och det trivs ändå.

förstår inte, kissar ni 7 ggr om dagen eller? jag kissar typ 3... det räcker för mig, och hunden får kissa betydligt oftare.

föresten, vad är det som säger att hunden inte får kissa?
jag tycker iaf det är mer grymt att komma hem släppa ut hunden fort eller gå en snabb promendad och sen lämna dem igen. bara att titta när djuret ligger på djursjukhus, om matte o husse absolut vill hälsa på så slutar det offtast med att de slutar äta och "går in i väggen" efter det! om de däremot inte kommer alls förens de ska hämtas så brukar det gå mkt bättre!

kan ju tillägga att det är 100% naturligt för en hund att vara ensam! när de är valpar så lämnas de ensamma när flocken jagar, och om ni kan nåt om hundar så vet ni att en tamhund aldrig blir vuxen, den behåller alla barnsliga beteenden.

Det må så vara att de aldrig blir helt vuxna, men de förblir inte valpar heller. Inga valpar lämnas heller helt ensamma. De har sina syskon.

Nu verkar du mest ta ursäkter ur tomma luften för att rättfärdiga din hundhållning.

om du läste mitt inlägg så gällde detta när det är kallt ute, det är hennes eget val, är dt fint ute kan vi gå ut hur mkt som helst, men regnar det och/eller är kallt så vill hon inte gå ut, det har inget med rutin att göra, dels för att jag inte har några som helst rutiner på några av mina djur och det trivs ändå.

förstår inte, kissar ni 7 ggr om dagen eller? jag kissar typ 3... det räcker för mig, och hunden får kissa betydligt oftare.

föresten, vad är det som säger att hunden inte får kissa?
jag tycker iaf det är mer grymt att komma hem släppa ut hunden fort eller gå en snabb promendad och sen lämna dem igen. bara att titta när djuret ligger på djursjukhus, om matte o husse absolut vill hälsa på så slutar det offtast med att de slutar äta och "går in i väggen" efter det! om de däremot inte kommer alls förens de ska hämtas så brukar det gå mkt bättre!

kan ju tillägga att det är 100% naturligt för en hund att vara ensam! när de är valpar så lämnas de ensamma när flocken jagar, och om ni kan nåt om hundar så vet ni att en tamhund aldrig blir vuxen, den behåller alla barnsliga beteenden.

Jag kissar minst 5-6 gånger på en dag, ibland ännu oftare om det är väldigt varmt så att jag dricker mycket.
Vargar lämnar inte sina valpar ensamma hela dagarna, utan ett par timmar på sin höjd. I en vargflock lämnas dessutom ofta en ung hona kvar som "barnvakt" åt valparna när de är stora nog att röra sig utanför lyan.

Jag skulle rent praktiskt KUNNA lämna min äldsta tik ensam 10 timmar om dagen, hon går bara och lägger sig och sover när jag är borta. Men jag skulle aldrig i livet få för mig att göra det. JAG har valt att skaffa hund och då är det mitt ansvar att se till att mina hundar har ett drägligt liv. De kan inte välja att flytta om de inte trivs, utan de får gilla läget. Jag måste alltså ge dem det allra bästa, för det är vad de förtjänar.

Nu börjar du bli tvärlöjlig.

Det är grymt att lämna hunden ensam i 10 timmar dagligen under veckans 5 arbetsdagar ( and so on ) PUNKT

Ingen bortförklaring i världen kan hjälpa dig, det är liksom bara att inse och fixa det bästa möjliga åt din hundvän eller så får du våndas i dåligt samvete.

Nu börjar du bli tvärlöjlig.

Det är grymt att lämna hunden ensam i 10 timmar dagligen under veckans 5 arbetsdagar ( and so on ) PUNKT

Ingen bortförklaring i världen kan hjälpa dig, det är liksom bara att inse och fixa det bästa möjliga åt din hundvän eller så får du våndas i dåligt samvete.

Håller med :bow:

Fast hon verkar inte ha något sådan samvete. Så vi kan nog stånga våra huvuden blodiga i en vägg utan hon förstår.

jag tänkte precis skriva att hon är ju inte så gammal, men insåg att f -87 ändå blir 21 i år. då ska man vara mogen nog att köra lastbil.

kimmis. helt seriöst. du kan lägga ner det där med att din hund har det bra. att lämna hunden i 10 timmar strider mot alla rekommendationer som finns, och att lämna en 11 år gammal hund så länge kan leda till andra tråkigheter. vad ska du göra om/när hon inte kan hålla sig så länge?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka