Sv: När ska dom börja bete sig normalt?
Jag är nog inte lika hunderfaren som ni här på Buke vad gäller träning etc, men jag spenderar otroligt mkt tid med hundarna när jag är hemma o ledig o ger dom massa kärlek så på det sättet har dom det bra, förutom när jag jobbar såklart...
Hejsan, nu har inte jag läst resten av tråden då jag blev ivrig att svara på detta....
Det finns både skrivna och oskrivna regelr i hundvärlden och är man öppen om att inte följa dessa blir vi iviriga att påpeka det, på gott och ont.
Bara för att du inte haft hund lika länge som många andra här betyder inte det att du älskar dina hundar mindre och du behöver inte förklara dig... man ska inte "ta åt sig" utan man ska "ta till sig" av det som skrivs och det som låter vettigt.
Du har nu två hundar som du älskar, men som inte verkar så nöjda mid sin tillvaro - inte för att de inte älskar dig, men uppspelta hundar som inte kan slappna av hemma är ett tecken på att nåt är på tok.
Några saker att tänka på:
1. Hur är det med rumsreneheten när ni är hemma? Om de fortfarande gör ifrån sig inne då skulle jag helt enkelt fortsätta med rumsrenhets-träningen.
Dock kan det vara så att de helt enkelt inte kan hålla sig 8timmar, och när de fattat att de kan göra ifrån sig inne så är det ett mönster som satts i bruk. Har de fått vara ensamma hela tiden sen de var valpar är det inte konstigt om de inte lärt sig bli rumsrena, eller förstått att de kan hålla blåsan, då spelar det ingen roll om man är borta endast i 10minuter för de vet inget annat.
2. Att ge två små energiknippen en timmes motion om dagen och ingen psykisk stimulans är på tok för lite. Försök gå en långpromenad på någon timma om dagen (förslagsvis på morgonen) och lägg sedan på "småkissar" som jag och min sambo brukar kalla det. De tar allt mellan 10-20minuter.
Utöver detta borde ni hitta någon vettig aktivitet för dem, spår som nämnes innnan, lydnad, agility osv. De är små till storleken, men det är "mycket hund" i de raserna du har. Du skulle kunna börja göra uppletande rutor för dem osv.
Ta kontakt med brukshundsklubben i er närhet, de kan hjälpa er. Att ha de raserna ni har och bara tänkt ha dem för kel och småpromenader kommer nog inte funka, där får ni nog tänka om och bli aktiva hundägare istället.
Som i relation kan jag ta mina hundar, de är mer trötta när de kommer hem efter 2X10-15minuters spårning eller skyddsarbete är när vi gått tre mil i skogen.
3. Att låta dem vara ihop hela tiden är ingen bra idé, ni måste lära dem att vara en och en, både i hemmet och på prommenaderna. Detta för att dels för att ni kan ta dem en och en när/om ngt händer och att de inte trissar varandra, men också om det skulle hända någon av dem något.
Min tik var ensamhund hela första året och är nu jättesjälvständig, men min hane som alltid har haft sällskap av vår tik är inte alls lika säker själv och då tar vi dem på egna promenader nästan varje dag.
4. Att ha hund följer sig inte självt, man måste kämpa lite för att ha hundar som fungerar, vissa mer än andra. Jag får många komplimanger för mina väluppfostrade rottisar, men det är ingen som blir impad över hur mycket timmar i veckan jag lägger på träning, de flesta tror att det sker automatiskt.
5. Låter du hundarna vara hemma så många timmar om dagen och bara får en timmes motion så får du nog räkna med söndertuggade och nerpissade möbler och mattor. Tyvärr....
Det jag vill säga med detta är helt enkelt att ni får tänka om, göra upp en ny plan, korta ner ensamheten till 4h, träna med dem osv. Läs mycket böcker om hundbeteende och aktivering, gå kurser, ge er ut med andra hundägare, lär er läsa era hundar osv.
Det var en jättefin tanke du hade när du tog dem, men den tanken tjänar ingenting till om du inte kan ge dem en meningsfull tillvaro.
Lycka till!