När ska dom börja bete sig normalt?

Sv: När ska dom börja bete sig normalt?

Att skaffa två bröder är fullständigt vansinningt, dom kommer att skada varandra. Man har inte två lika gamla hundar tillsammans av samma kön, speciellt inte hannar, det är dömt att misslyckas! För att klara livhanken på dom så kastrera dom annars kommer dom att slåss på liv å död, dom har ingen aning om att dom är bröder, bara att dom är två konkurerande hannar på samma revir!

Jag håller med om att det är vansinnigt, men inte av anledningen du skriver. Det jobbiga i det hela är att det blir svårt att hinna med två valpar, svårt att bli den roliga punkten i ett djurs liv, när brorsan alltid finns där, + att de stollar upp varandra.

:eek:

som jag ser det kan du välja mellan följande:
1. hitta andra hem till hundarna
eller
2. börja TRÄNA och aktivera hundarna. De föds inte "lydiga" och "hustama" - man måste lära dem. Att ha hund tar tid. Allt handlar om prioriteringar - har man inte tid att träna, umgås och aktivera hunden så ska man inte ha den.

visst kan man lämna hunden 8 timmar ensam om den klarar av det - men man kan inte räkna med att de ligger och sover och sköter sig om man inte vänjer dem och absolut inte om de bara får 1 timme motion om dagen.

Detta låter hårt och grymt - men som jag ser det hade nog de där valparna mått bättre av att avlivas. Det hade de inte lidit av och du hade sluppit att sitta i den sits du gör nu.

Vi har tre hundar hemma, varav två är omplaceringar som var aggressiva och understimulerade när de kom till oss. I dag är de världens underbaraste hundar. Det har inte varit lätt, inte alltid roligt, jag har både slitit mitt hår och gråtit men också fått många underbara skratt... det är värt all tid och allt kämpande man har lagt på dem. Är inte dina hundar värda ett bättre liv än det de har nu?

hon mår jätte bra! ligger bara o sover hela dagarna! om man är ledig så ser man det, bara ligger!

mammas hund är lika dan, mamma jobbar ite konstiga tider så ibland är hon hemma på dagarna, försök få liv i hunden innan kl 14! det går inte, man kan gå in och han lyfter inte ens på huvudet, om man har tur så öppnar han ögonen...

så att en hund inte skulle kunna vara lycklig ändå är bara skitsnack (mammas hund är dobberman/schäfer) om man verkligen sysselsätter dem när man kommer hem! och då är 1 timma aldeles för lite! men det är ju inget som säger att man behöver vara utomhus för att träna, ellerhur? man kan lära hunden att hjälpa till med tvätten, skjuta in lådor, tända/släcka ta upp saker från golvet, det är bara fantasin som sätter gränsen!

sen behöver ju självklart hunden komma ut ändå, minst 1 timmar om dagen (då räknar jag inte in de där små promenaderna där syftet bara är att hunden ska pissa) jag kan tex ha med hunden i stallet, där söker hon efter möss och dödar om hon kommer åt dem, bra både för mig och hunden! och detta är ju utöver promenaden!

när hunden är äldre kan man ju oxå dra ner på tränandet.. tex min hund får man kasta ut om det är kallt eller regnar... när det är -20 så bajsa hon inte... kan gå flera dagar, men hon vägrar... kissa kan jag ge henne order om...

Att skaffa två bröder är fullständigt vansinningt, dom kommer att skada varandra. Man har inte två lika gamla hundar tillsammans av samma kön, speciellt inte hannar, det är dömt att misslyckas! För att klara livhanken på dom så kastrera dom annars kommer dom att slåss på liv å död, dom har ingen aning om att dom är bröder, bara att dom är två konkurerande hannar på samma revir!

Hahahahaha :rofl:

Det var fasen dagens! *torkar skratt-tårar ur ögonen* :rofl:

Kan du inte dra en till!?

Ojdå. Du har ju två krävande hundar.

Jag vill inte vara elak eller såga dig jäms med fotknölarna, men kanske du skulle fundera på att inte ha hund?

Alltså; två hormonstinna understimulerade jakthundsblandisar som är ensamna drygt 8 timmar per dag och inte får "vara utanför dörren" mer än en timme per dag är ingen hit.
Det skriker trassel om det, tyvärr.

Hur tänkte du när du skaffade dom och varför skaffade du dom?

Kan bara hålla med.
Varför skaffa hund överhuvudtaget om dom får ca 1 timmes promenad med dag när dom är 1 år gamla?? Om man säger att dom är ute ca 4 gånger per dag, så blir det ca 20 minuter per gång. Varför skaffa 2 hundar om man inte har råd med hundvakt?? Hur tänkte ni när ni skaffade dom??

Hjärngympa ? Aktivering ? Positiv uppmärksamhet ?
Vad får dom mer än 1 timmes promenad ?

som jag ser det kan du välja mellan följande:
1. hitta andra hem till hundarna

Det tycker jag låter som ett väldigt bra alternativ.

Å andra sidan är det ju tveksamt om TS har kunskap nog att förstå vad som är ett bra hem och därmed kunna omplacera hundarna bra. Risken är ju att de hamnar hos någon annan som inte heller vet speciellt mycket om hundar.

Du får nog börja dágen med minst en långpromenad - sätt klockan någon timme tidigare än du brukar, klä sen på dig och gå ut o gå m jyckarna - minst 40 min.
Innan du gick hemifrån har du placerat ut 10 godisar i 2 rum - lite lätt gömda så dom får använda näsorna för att hitta dom - en hund i eget rum att leta alltså.
Detta pysslar dom med medans du gör dig iordning för jobbet.

När det är dags för dig att gå så ser du till att dom bara har tillgång till ett rum - dom behöver inte springa omkring i hela lägenheten - dom blir mindre begivna på att kissa i ett rum där dom måste vistas.
Sen är det då lunch för dig - då tar du dig hem o rastar dom.
När du på eftermiddagen kommer hem och klarat av en bus o lek o kissväng m bägge så tar du med dig ena jycken ut - ge honom ett 20 min pass m lite övningar, sen in och byt, 20 min m nästa jycke.

Väl inne igen ska det någon gång under kvällen göras lite övningar en o en, korta pass på några minuter.

Kvällen avslutas m en promenad - minst 30 min i raskt tempo.

Vad tror du? Är detta något du kan ordna?
Svarsalternativ
Absolut INTE?

Nähä då lär du väl få vänja dig vid stanken o kaoset

ABSOLUT
Grattis - då ska du se att dom snart blir två trevliga hundar.

Tar man hundar av anledningen att den sk uppfödaren annars kommer att avliva dem och inte kan någonting om hundar, så behöver man läras, inte bli rackad på, för det leder bara till att ts inte kommer att tordas fråga me och hur ska h*n då kunna lära sig och hundarna få det bättre??

Den här människan HAR frågat tidigare. Och fått precis samma svar förut: Hundarna måste aktivers, lämna dom inte ensamma så pass länge, gå för guds skull ut och gå med dom, osv.
Men det lyssnas inte.. Nu har användaren ju uppenbarligen inte "tid" att svara.. Men vänta ett slag, det dyker snart upp en ny med precis samma problem som hoppas på att få andra typer av svar :smirk:

Senast ändrad:

Jag är nog inte lika hunderfaren som ni här på Buke vad gäller träning etc, men jag spenderar otroligt mkt tid med hundarna när jag är hemma o ledig o ger dom massa kärlek så på det sättet har dom det bra, förutom när jag jobbar såklart...

Hejsan, nu har inte jag läst resten av tråden då jag blev ivrig att svara på detta.... ;)

Det finns både skrivna och oskrivna regelr i hundvärlden och är man öppen om att inte följa dessa blir vi iviriga att påpeka det, på gott och ont. :crazy:
Bara för att du inte haft hund lika länge som många andra här betyder inte det att du älskar dina hundar mindre och du behöver inte förklara dig... man ska inte "ta åt sig" utan man ska "ta till sig" av det som skrivs och det som låter vettigt. :idea:

Du har nu två hundar som du älskar, men som inte verkar så nöjda mid sin tillvaro - inte för att de inte älskar dig, men uppspelta hundar som inte kan slappna av hemma är ett tecken på att nåt är på tok.
Några saker att tänka på:

1. Hur är det med rumsreneheten när ni är hemma? Om de fortfarande gör ifrån sig inne då skulle jag helt enkelt fortsätta med rumsrenhets-träningen.
Dock kan det vara så att de helt enkelt inte kan hålla sig 8timmar, och när de fattat att de kan göra ifrån sig inne så är det ett mönster som satts i bruk. Har de fått vara ensamma hela tiden sen de var valpar är det inte konstigt om de inte lärt sig bli rumsrena, eller förstått att de kan hålla blåsan, då spelar det ingen roll om man är borta endast i 10minuter för de vet inget annat.

2. Att ge två små energiknippen en timmes motion om dagen och ingen psykisk stimulans är på tok för lite. Försök gå en långpromenad på någon timma om dagen (förslagsvis på morgonen) och lägg sedan på "småkissar" som jag och min sambo brukar kalla det. De tar allt mellan 10-20minuter.
Utöver detta borde ni hitta någon vettig aktivitet för dem, spår som nämnes innnan, lydnad, agility osv. De är små till storleken, men det är "mycket hund" i de raserna du har. Du skulle kunna börja göra uppletande rutor för dem osv.
Ta kontakt med brukshundsklubben i er närhet, de kan hjälpa er. Att ha de raserna ni har och bara tänkt ha dem för kel och småpromenader kommer nog inte funka, där får ni nog tänka om och bli aktiva hundägare istället.
Som i relation kan jag ta mina hundar, de är mer trötta när de kommer hem efter 2X10-15minuters spårning eller skyddsarbete är när vi gått tre mil i skogen.

3. Att låta dem vara ihop hela tiden är ingen bra idé, ni måste lära dem att vara en och en, både i hemmet och på prommenaderna. Detta för att dels för att ni kan ta dem en och en när/om ngt händer och att de inte trissar varandra, men också om det skulle hända någon av dem något.
Min tik var ensamhund hela första året och är nu jättesjälvständig, men min hane som alltid har haft sällskap av vår tik är inte alls lika säker själv och då tar vi dem på egna promenader nästan varje dag.

4. Att ha hund följer sig inte självt, man måste kämpa lite för att ha hundar som fungerar, vissa mer än andra. Jag får många komplimanger för mina väluppfostrade rottisar, men det är ingen som blir impad över hur mycket timmar i veckan jag lägger på träning, de flesta tror att det sker automatiskt.

5. Låter du hundarna vara hemma så många timmar om dagen och bara får en timmes motion så får du nog räkna med söndertuggade och nerpissade möbler och mattor. Tyvärr....

Det jag vill säga med detta är helt enkelt att ni får tänka om, göra upp en ny plan, korta ner ensamheten till 4h, träna med dem osv. Läs mycket böcker om hundbeteende och aktivering, gå kurser, ge er ut med andra hundägare, lär er läsa era hundar osv.
Det var en jättefin tanke du hade när du tog dem, men den tanken tjänar ingenting till om du inte kan ge dem en meningsfull tillvaro.

Lycka till!

hon mår jätte bra! ligger bara o sover hela dagarna! om man är ledig så ser man det, bara ligger!

mammas hund är lika dan, mamma jobbar ite konstiga tider så ibland är hon hemma på dagarna, försök få liv i hunden innan kl 14! det går inte, man kan gå in och han lyfter inte ens på huvudet, om man har tur så öppnar han ögonen...

så att en hund inte skulle kunna vara lycklig ändå är bara skitsnack (mammas hund är dobberman/schäfer) om man verkligen sysselsätter dem när man kommer hem! och då är 1 timma aldeles för lite! men det är ju inget som säger att man behöver vara utomhus för att träna, ellerhur? man kan lära hunden att hjälpa till med tvätten, skjuta in lådor, tända/släcka ta upp saker från golvet, det är bara fantasin som sätter gränsen!

sen behöver ju självklart hunden komma ut ändå, minst 1 timmar om dagen (då räknar jag inte in de där små promenaderna där syftet bara är att hunden ska pissa) jag kan tex ha med hunden i stallet, där söker hon efter möss och dödar om hon kommer åt dem, bra både för mig och hunden! och detta är ju utöver promenaden!

när hunden är äldre kan man ju oxå dra ner på tränandet.. tex min hund får man kasta ut om det är kallt eller regnar... när det är -20 så bajsa hon inte... kan gå flera dagar, men hon vägrar... kissa kan jag ge henne order om...

I mina ögon har en sån hund gett upp. Den vet att den ska vara själv och att inget roligt händer, spelar ingen roll om den vaknar och hälsar, den vet att det är lika bra att sova bort tiden.
Att säga att hunden mår bra fast den är själv många timmar, ja vad har den för val?
En del blir överaktiva och en del reagerar med att sova och sova, för de vet inget roligt händer iallafall.

Har du testat lämna varsit ben, eller kanske 3 stycken åt dom eller så och sätta dom på en begränsad yta ? Kanske leksaker, men så de kan stimuleras under tiden ni är borta.

Jag vet att 8 timmar är för länge men jag hittar ingen annan lösning. Har inte råd med hunddagis/hundvakt.

Och att sära på dom känns ännu taskigare för på detta sätt blir det värre, då får dom sitta själva i 8 timmar :(
åtminstone tillsammans är dom sällskap åt varandra o det är inte lika synd om dom...

hur länge borde jag promenera dom per dag om 1 timma är för lite?

Lägg ut en annons på blocket, finns säkert någon som har tiden för två hundar men som kanske inte vill ha en egen utan bara när det "passar", vi har MASSOR med grannar som älskar våran hund och flera av dom har faktiskt frågat om de får gå ut och gå med honom. Som ett gammalt par kanske.

Senast ändrad:

tillåt mig att skratta! jag lovar dig att båda dessa hundar är lyckliga, visst skulle de säkert kunna vara lyckligare om man var hemma helatiden och bara ägnade sig åt dem, men de sover när man är borta och är glada o pigga när man är hemma.

mammas hund är hemma och sover sen är han ute ca 4 timmar i sträck för att sen gå o lägga sig tills jag ska ta in hästarna.

för mig är det en hund som är tillfreds med sig själv, jag skulle inte vilja ha en hund som är hyper inne! inne är det lugn o ro om man nu inte aktiverar dem.

inga av våra hundar har någonsin bitit sönder något, förutom ett undantag när tiken höglöpte och hade sovit i sin korg och hannen fick tag i den... men det har ju andra orsaker då!

för mig är det helt ok att ha hunden ensam, när den är vuxen, om man sysselsätter den ordenkligt när man kommer hem, vilket TS inte gör. sen ska man ju välja en ras efter det oxå... en BC passar nog inte tex...

KL

Till er som låter era hundar vara hemma ensamma 8-10 timmar utan kissepaus.. jag måste bara fråga.. Hur många ggr på 8-10 timmar går ni på toa och kissar? Håller ni er i så många timmar? om inte.. hur kan man då kräva att hunden ska klara det?

Tycker du själv att det skulle vara givande att sitta instängd ensam dagligen i 10 timmar utan att få tillgång till en toalett?

Tycker mest det är sorgligt att dessa hundar får sitta hemma 10 timmar om dagen.
Du skriver att de har sällskap av varandra och visst har de det,MEN, du ska vara deras flockledare och flockledaren vill hundarna ha hemma.
Precis som många redan skrivit så ger du inte dina hundar det de behöver,varken mentalt eller motionsmässigt.jag tror säkert du älskar dina hundar, men överväg vad som är bäst för dem istället.
Jag lämnar mina hundar ensamma 4 timmar/2 ggr i veckan och vid de tillfällen jag handlar eller har andra ärenden där hundarna inte kan följa med(kanske 1 timme/3 ggr i veckan).Vid ett par enstaka tillfällen har de vart ensamma upp till 6 timmar men då har vi gått långpromenad(minst 1 timme) precis innan och dessutom gömt godis alternativt slängt ut godbitar på golvet så de har att förströ sig med en stund.
Om du nu ska ha kvar dina hundar måste du se till att skaffa någon som antingen kan gå ut med dem eller kan ha dem hos sig när du arbetar.Varför inte erbjuda dig att ta med någon annans hund på helgen när du har tid ,medans de tar dina på vardagarna?Kanske kan du sätta upp lappar i affären om att du behöver hjälp med hundpassning.Kanske finns det någon pensionär som är ensam eller vill ha sällskap på sina promenader och kan göra detta för en billig peng.Får du inte tag i någon är min åsikt att du ska ge bort eller sälja hundarna till någon med mer tid.Dina problem med att hundarna kissar o bajsar inomhus är ju inte så konstigt om du funderar lite,de är ensamma för länge och behöver uträtta sina behov helt enkelt.Även om du skrev att de kan göra det direkt efter en promenad ,så har de ju inte fått lära sig att det inte är ok inomhus då de "får"/måste göra det när de är lämnade själva.

För det första: hundarna kommer mycket troligt aldrig bli rumsrena pga att dom inte har en chans att lära sig (ni är inte hemma) + att dom inte ska behöva hålla sig så pass länge och kanske inte ens kan det. Jag skulle aldrig klara mig i över 8 timmar utan at gå på toa !

För det andra: ni kommer troligtvis fortsätta få hemmer demolerat, då ni aldrig är hemma tillräckligt mycket för att aktivera, uppfostra mm. Med de raser ni har i dom, så lär det vara otroligt krävande hundar som behöver både mycket stimulans för hjärnan + mycket kroppslig motion. Där räcker ingen "timme-om-dagen-rastning".

För det tredje: två helbröder, som just nu börjar bli rejält hormonstinna. Ni har tur om ni slipper komma hem till ett blodbad, när dessa bestämt sig för att börja mäta sig med varandra. Eftersom dom inga regler har att rätta sig efter (ni hinner aldrig befästa regler, då ni är hemma för lite) + att dom inte få utlopp för sin energi så är riskerna stora att dom en vacker dag helt plötsligt tar ut det på varandra och blir värsta ovännerna och det kan gå snabbt.

Jag anser att ni har två alternativ:
Skaffa hundvakt, som ger hundarna en rejäl rastning varje dag när ni jobbar.

Annars tycker jag ni ska omplacera hundarna. Det är inte rätt att två unga hundar, med en enorm energi, ska behöva sitta instängda så pass länge hela veckorna och på det få så lite motion. Utöver det även en husse/matte som är sura pga att hemmet hela tiden blir förstört. Nix, inte ett liv för en hund i min värld.

Dax att sluta vara egoist och göra det som är bäst för hundarna.
Vill eller kan man inte det, så ska man tyvärr inte ha hund...enligt min åsikt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka