När ska dom börja bete sig normalt?

Sv: När ska dom börja bete sig normalt?

Min kompis hund fick valpar o hon lyckades inte sälja dom 2 sista o sa att hon skulle bli tvungen att avliva dom för dom hade redan massa hundar. Så då kunde jag inte säga nej...

Så då tog jag bägge för jag har som sagt ett heltidsjobb o jag tänkte att bättre att jag tar 2 som dom ger varandra sällskap när jag är på jobbet, än om jag bara tar en.

Jag är nog inte lika hunderfaren som ni här på Buke vad gäller träning etc, men jag spenderar otroligt mkt tid med hundarna när jag är hemma o ledig o ger dom massa kärlek så på det sättet har dom det bra, förutom när jag jobbar såklart...

Jag ska kika om jag kan hitta en "billig" hundvakt, det hade varit underbart..

Ja jag vet efter ett par månader med dom så insåg jag att jag nog tog mig vatten över huvudet, men jag älskar dom alldeles för mkt för att göra mig av med dom.
Dom är mina kärlekar.

Men jag kan försöka börja motionera dom mer o se ifall det blir någon förbättring iallafall.

Läs lite om tex spår eller uppletande på nätet. Ska se om jag kan leta länkar ikväll. Det är ett lätt och effektivt sätt att få små hundar att sova gott sen. Dessutom kommer de att tycka du är superkul, eftersom du ger dem roliga saker att göra!

Jag annonserade på vovve och fick en väldigt bra kontakt. Jag jobbade heltid och bodde ensam då, så jag körde hem varje lunch. Det var stressigt både för mig och hundarna, som endast fick en snabb kissrunda och jag fick slänga i mig mat. Drömde om att någon gång få äta lunch ute :d

Fick kontakt med en sjukskriven fd collie-uppfödare som idag endast hade en gammal tax som inte orkade med några långa promenader som hon själv längtade efter. Hon bodde i samma bostadsområde. För 500 kr i månaden gick hon ut med dem 5 ggr i veckan, ovärdelig hjälp! :)

Mina hundar skulle aldrig i världen ha kunnat hålla sig 8,5 timmar vid 1 års ålder, nu skulle det säkert gå men vi har aldrig provat. De är 5 och 6 år gamla. Det är ju dessutom ganska känt att kullbröder blir ganska busiga ihop, så dina hundar är nog högst normala skulle jag gissa.

Min kompis hund fick valpar o hon lyckades inte sälja dom 2 sista o sa att hon skulle bli tvungen att avliva dom för dom hade redan massa hundar. Så då kunde jag inte säga nej...

Den absolut sämsta anledningen som finns för att skaffa hund!!

Hundarna måste aktiveras mer till både kropp och framförallt knopp, samt ensamhetstränas ordentligt.. Gå kurser, lägg spår, kör lydnad, motionera mera, så kanske det blir bra i framtiden.

Men ge dig :mad:

Även om situtionen är som den är, finns ingen anledning att vara så oförskämd! På det viset hjälper man ingen :cool:

okej!

Som sagt, läs allt du hittar om spår - både du och hundarna kommer att älska det!

Och kika på annonser och diverse ställen efter lite hjälp, det finns säkert människor som bara vill umgås med hundar!

Alltså det är sådana svar som gör att folk slutar fråga efter hjälp och slutar att försöka lära sig mer.

Slutar man med det händer ingenting, därför tjänar man ingenting på den attityden.

Men ge dig :mad:

Även om situtionen är som den är, finns ingen anledning att vara så oförskämd! På det viset hjälper man ingen :cool:

Jag blir bara så upprörd. Hur kan man ens ställa sej frågan Varför dom beter sej illa, förstör och pissar ner? Jag fattar det inte. Och tro att "ja men lite kärlek och en timmes promenader duger nog gått och väl åt mina jakthundar/brukshundar. för min man är ju bara borta 6 timmar ibland."
Jag trodde, i min dumhet (?), att folk var lite mer kunniga än så.
Ja, jag har hört skräckexempel förut och blir lika frustrerad varje gång.

Jag förstår mycket väl att man inte hjälper någon genom att tala om att man blir arg.
Men om man är så korkad att man inte under ett helt år kommit fram till att det kanske är all den tomma tiden och dom enormt korta promenaderna (jag skulle inte ens kalla det promenader om den sammanlagda utevistelsen är 1 timme på vardagarna. att dom är ute längre på helgerna är ingen ursäkt..) har jag svårt att tänka mej att man kan ta in något överhuvudtaget.

Och att skylla på dålig ekonomi tar väl alla pris. Skaffa dej för f-n inte hund om du inte har råd med det. Vad händer i ett läge där man behöver ta hjälp av veterinär om man inte ens kan lösa de dagliga utgifterna.
Man måste tänka lite längre.. Att skaffa hund för att man tycker synd om dom och sedan inte kunna erbjuda ett bra liv är för mej helt oförsvarbart, då har dom det bättre sovande...

De här hundarnas beteendeproblem har ju varit följetång här på buke. Redan tidigare har det påpekats att hundarna kommer må dåligt om de lämnas ensamma under lång tid.

Följetång med 14 inlägg :confused:

Du tror inte du blandat ihop ts med någon annan?

Tar man hundar av anledningen att den sk uppfödaren annars kommer att avliva dem och inte kan någonting om hundar, så behöver man läras, inte bli rackad på, för det leder bara till att ts inte kommer att tordas fråga me och hur ska h*n då kunna lära sig och hundarna få det bättre??

Hundar är inte vuxna vid ett års ålder, mina drumlar kommer inte att mogna förrän dom e ca tre år med det beror på ras, hundar har oxå trotsåldrar som är jobbiga, vid ett års ålder och runt två års ålder. Lycka till med dina hundar! Tant Ylva

Att skaffa två bröder är fullständigt vansinningt, dom kommer att skada varandra. Man har inte två lika gamla hundar tillsammans av samma kön, speciellt inte hannar, det är dömt att misslyckas! För att klara livhanken på dom så kastrera dom annars kommer dom att slåss på liv å död, dom har ingen aning om att dom är bröder, bara att dom är två konkurerande hannar på samma revir!

Där håller jag inte alls med.. Har under mina ca 27 hundår haft flera jämnåriga hundar och även av samma (okastrerade) kön och helsyskon och det har inte varit några problem någonsin, så jag kan anta att det sitter mest i ägaren om det blir problem eller inte :cool:

kl*

alltså jag tror att hundar klarar av att vara ensamma 8 timmar om dagen, inte när de är unga, men sen. och förutsatt att de får ordenklig motion och mental träning sen. min hund är hemma 10 timmar om dagen, det är inge problem! hon har aldrig käkat på nåt!

ibland är hon hos min sambos mamma, men inte alltid eftersom sambons pappa är allergisk, så är nån av dem förkyld som denna vecka tex så får hon inte komma, och hon är inte där varje dag heller...

menn sen kanske man ska välja ras efter förutsättningar... min är en pudel/papillon... jakt hundar är ju mindre lyckat...

Hundar "klarar" väldigt mycket, utan att vända tassarna i vädret och dö. Huruvida dom sen mår bra av det är en annan sak... Varför 10 timmar??? Överleva är en sak, leva en annan...

Det kan säkerligen vara en bidragande orsak till kissproblemet. En pinkar, och en annan pinkar över osv.

Totalt får dom ca 1 timmes motion under vardagar och mer såklart under helgen då vi alltid åker på utflykt med dom o låter dom springa av sig i skog o mark (bor i innerstan).

dom är bröder och det går inte alls att separera dom. har försökt lite grand men det blir ett jäkla liv att vi föredrar att inte separera.

jag vet att jag kommer få folk emot mig nu säkert, men vi lämnar hundarna ensamma i 8 timmar medans vi är på jobbet. jag anser inte att det är dåligt mot deras hälsa då de har varandra att leka med o underhålla. dock så vill jag att dom ska kunna vara i helga lägenheten på så sätt få mer utrymme att röra sig på o leka etc.

ibland när jag lyckas komma hem på lunchen efter bara 2 timmar kan lägenheten var upp o ner vänd så det varierar. dom har ju som sagt varandra och jag lämnar alltid leksaker framm så dom kan leka.

vad gör jag för fel?

..två killar, åtta timmar ensamma, en timme rastning?! (jupp.. jag skriver säkert vad alla andra med skrivit, men sånt är livet)

Jag har EN grabb på åtta månader, visserligen lite större brukshund men ändock och jag skämtar inte när jag säger att vi är ute och busar, fikar, grejjar, promenerar, småtränar och pillar och donar MINST fyra timmar om dagen oftast längre, och då räknar jag inte med "snabbrastningarna". Han är med ute i stallet, nere på stan, överallt. Nu pluggar jag visserligen hemifrån så jag är hemma rätt mkt och 3 timmar är max vad han är "ensam" hemma (har katter med).. aldrig några större problem med något alls.

En sak till; "Kärlek" vad är det? gos och kel? För mig är "min kärlek till min hund" att han sysselsätts, får leka av sig, stimuleras, får problem att lösa (där får jag personligen ta det lite lugnare ett tag då han nu börjat leta efter "egna problem" att lösa.. som tex. hämta böcker i bokhyllan och ge till matte) ..och Givetvis lugn och fin mystid med matte. Men att bara råkela med honom och endast traska i en timme.. eh.. neh. Det skulle inte gå, en dag utan riktig stimuli så är han en riktig liten bulldozer som dansar och sjunger så fort något är roligt, det kommer nån han gillar osvosv. (Hupp, inga påhopp om överstimulerad valp nu.. han kan mkt väl slappna av och ligga och snarka ändå ^^ och nej, jag råtränar knappast heller)

låter faktiskt som om dina jyckar är gravt understimulerade.
Skaffa en dagmatte och ha ensamhetsträning på dom.

..eller sälj dom, innan det Verkligen går åt helvete.

Rekommenderar boken; "Hundutbildning och hundvård 1 - Uppfostran, psykologi och inlärning" av Tage Pehrsson och Göran Bergman.

Man behöver ingen Mr Milan, man behöver bara lite hundvett ibland.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka