När ska dom börja bete sig normalt?

Sv: När ska dom börja bete sig normalt?

min hund vill helst inte gå ut mer än 3 ggr per dag... försöker jag få ut henne så tittar hon bara på mig, om jag sen beordrar henne så går hon sakta sakta med sänkt svans och stannar när man kommit 10 m utanför dörren... där vänder hon sig om och tittar mot dörren, hur ska man tolka detta? :rofl:

för det första så har hundar ingen tidsuppfattning, vilket gör att ma kan lämna dem ensamma 20 min eller flera timmar, de blir lika glada ändå när man kommer tillbaks.

hur många i vårat land skulle kunna ha hund om de bara skulle vara ensamma 4 timmar? så gott som ingen!

jag vet att min hund trivs!

jag personligen håller mig i 10-11 timmar varje dag, och ja... hålla mig? nja det är knappast som att jag går runt o är kissnödig. på helgerna när jag sover länge så kanske hunden är ute vid 22-23 på kvällen och sen 11-12 på morgonen igen, däremellan hörs inte ett pip och hon ligger lungt o sover antingen i korgen eller i sängen. och om hon är nödig så vet jag att hon säger till. så om hunden klarar 12-14 timmar så borde hon klara sig när jag är borta på dagarna.

Ska jag tilägga att när det är -15-20 ute så vill hon helst bara gå ut 2 ggr/dygn... mer får man inte ut henne, då kissar hon dessutom enbart, bajsa kan hon vänta med upp till 3-4 dygn... de är inte så känsliga so ni tror! tillomed hästen kan ju för fasen hålla sig i 8-10 timmar på natten! hon kissar innan hon går in och precis när hon kommit ut!

Att hundar inte har någon tidsuppfattning är fel. Dock kan dom inte klockan, så som vi kan.

Det är oerhört stor skillnad i beteende på mina hundar om jag varit borta 30 minuter eller 3 timmar.

Att begära att två unga hundar...som dessutom far runt hela dagarna och aktiverar sig att förstöra saker...ska hålla sig från att kissa. Det är att begära för mycket.
Det är stor skillnad at hålla sig när man sover, mot att hålla sig när man är igång.

Nope, min uppfattning är inte att en hund ska vara ensam hela dagarna...och framför allt inte unga hundar.
Dessa unghundar visar sitt missnöje genom att agera som dom gör.
Andra hundar visar det genom att underkasta sig tillvaron...och blir mer "slöa"...

Senast ändrad:

har jag skrivit någonstans att detta gällde unga hundar? nej tvärtom har jag skrivit, LÄS!

min hund sover när hon är ensam, men när man kommer hem är hon pigg o glad, det är för mig en perfekt hund! på senare tid har hon blivit yttligare lite tröttare, men det kan ju bero på åldern, hon är 11 år.

Klart hon är pigg och glad. Glad för matte kommer hem och pigg för hon sovit hela dagen.

har jag skrivit någonstans att detta gällde unga hundar? nej tvärtom har jag skrivit, LÄS!

min hund sover när hon är ensam, men när man kommer hem är hon pigg o glad, det är för mig en perfekt hund! på senare tid har hon blivit yttligare lite tröttare, men det kan ju bero på åldern, hon är 11 år.

Jojo, men de flesta i tråden här talar ju om de två hundar tråden faktiskt gäller! De hundarna är under ett år, och kan troligtvis inte hålla sig under den tiden som TS är på jobbet. Det är du som envisas med att jämföra med din 11 åriga hund hela tiden.

Där håller jag inte alls med.. Har under mina ca 27 hundår haft flera jämnåriga hundar och även av samma (okastrerade) kön och helsyskon och det har inte varit några problem någonsin, så jag kan anta att det sitter mest i ägaren om det blir problem eller inte :cool:

:bow: Kan bara hålla med! :bow: Har som mest haft 5 okastrerade hanar av blandrasmodell med mycket polar i. Inte haft problem med det öh!

Jojo, men de flesta i tråden här talar ju om de två hundar tråden faktiskt gäller! De hundarna är under ett år, och kan troligtvis inte hålla sig under den tiden som TS är på jobbet. Det är du som envisas med att jämföra med din 11 åriga hund hela tiden.

Precis..

Då kan jag ju dra in Rix (iofs bara snart 10 år) och visst; han kan lätt hålla sig över natten om man sover fram till 10-11 på dan och sista rastningen var runt 21:00, men får han inte jobba under dagen utan bara ut på 3 snabba kissrundor skulle han efter ett tag bli skogstokig och hitta på en massa ofog..

Nu är han ju lite stelare efter sin olycka, men han får fortfarande jobba med det han gillar. Dvs:

Drag (Rix till vänster..)
Bild-1-08-02-16027.jpg

Jakt
rix-08-01-19002.jpg

Utställning
Rix-Stondar.jpg

+ vanliga promenader med lite lydnad inlagt under tiden och en del viltspår under vår sommar och höst.

Och det kommer han att få fortsätta med så länge han orkar och tycker det är roligt.

När han är med på dragturerna, så är de inte längre än en mil och i tempo som han orkar med. Jag begär inte att han ska hålla Cujos takt eller orka lika länge som Cujo. Är liksom skillnad på en snart 10-årig hund och en på 15 månader i hastighet och uthållighet på draget..

Under jakten tar han det i sitt tempo och med tanke på att han blev framröstad av västsvenska älghundklubben till årets jaktveteran i fjol bland alla älghundsraser, så funkar han rätt bra även fast han inte flyger fram i skogen och fastän han är hesare och lite glesare i skallet nu mot när han var yngre.

På utställningar, är det inte helt ovanligt att han får springa extravarv under domarens beröm och publiken applåder för att han är så fräsh i kroppen och rör sig så lätt och vägvinnande.

Hundar mår bra av att få vara hund och att ha ett aktivt liv. Att enbart ligga inne och gå ut några få kissrundor, får dem att antingen ge upp och bli smått apatisk (folk tror då att hunden gillar sitt liv) eller så blir de hyper och demolerar, kissar och bajsar överallt etc. som ts hundar..

Jag börjar tro att min hund kan klockan... Han har väckt mig exakt 06.50 varje dag i ca 2 veckor, snart behöver jag ingen väckarklocka :D:D:D

Jag börjar tro att min hund kan klockan... Han har väckt mig exakt 06.50 varje dag i ca 2 veckor, snart behöver jag ingen väckarklocka :D:D:D

:rofl::rofl::rofl:
Sådan är min hund med, exakta tider:D men givetvis så "glömmer" han att väcka matte ibland, så jag fortsätter nog med klocka för säkerhets skull;)

Det enda svar jag har efter att ha läst din tråd om och om igen är: när du börjar bete dej normalt så kommer dina hundar att göra det med.
Det är inte normalt att lämna hundar som du gör, jag tycker att du ska omplacera dem nu, innan det har gått för långt, det kommer att ta mycket tid och ork för den som tar över dina hundar, men det är de ju värda.

Jag tog hand om en hund som hade blivit behandlad ungefär som dina, fast dessutom en himla massa skrik och gap:( han var då 6 månader.

Han kunde verkligen ingenting när han kom, han kissade och bajsade där han stod och var, han hoppade på allt och alla, bet och slet, slappna av vad är det? sova?
Han hade jättesvårt för att göra sina behov ute, det fanns ju alltid något annat roligt att titta på och leka med.

Nu är han elva månader, han har gått från en hund som folk kallat för diverse bokstavkombinationer till en hund som vet att det är ok att slappa och sova, som vet att matte bestämmer så att han slipper göra det själv, han är glad och full av bus och är nu en harmonisk hund, han har slutat darra och gömma sig.
Han kan nu vara hemma själv och sova när jag är borta en stund, istället för att stressa runt, men jag lät honom ta den tid han behövde, jag lämnade honom inte själv längre stunder förren han klarade av det (med längre stunder menar jag tre-fyra timmar, vilket händer ungefär en gång/vecka) han visade tydligt när jag gått för fort fram, då kissade han inne på natten efter han varit ensam.
Då var det bara att backa och ta små små steg framåt igen.

Det är först de senaste månaderna jag har börjat miljöträna honom, han har haft fullt upp med att upptäcka allt här hemma, och han har fått den tiden, för det är han värd:love: jag vill att han ska må bra i allt han gör och blir utsatt för och nu är det längesedan han darrande hoppade upp och ner som en jojjo.

Jag är inte på något sätt hundexpert, men det är så självklara och uppenbara saker, var sak har sin tid.

Hundar mår bra av att få vara hund och att ha ett aktivt liv. Att enbart ligga inne och gå ut några få kissrundor, får dem att antingen ge upp och bli smått apatisk (folk tror då att hunden gillar sitt liv) eller så blir de hyper och demolerar, kissar och bajsar överallt etc. som ts hundar..

Kan bara skriva ett "jag håller med helt och fullt" inlägg :)
Du skriver exakt som jag menade.

det jag menar är att en vuxen hund som är rätt tränad klarar det, men en hund som är 1 år... nja va? nästa hund vet jag inte hur jag ska göra med... blir nog ingen mer hund eftersom jag inte har möjlighet att vara hemma så mkt...

Din hund måste sova väldigt mkt då på ett dygn. Först på natten där h*n sover ca 10-12 timmar och sedan på dagen när du inte är hemma, 10 timmar. Inte konstigt att din hund är pigg när du kliver innanför dörren.. Låter som ett jätteroligt hundliv:angel:

för det första så har hundar ingen tidsuppfattning, vilket gör att ma kan lämna dem ensamma 20 min eller flera timmar, de blir lika glada ändå när man kommer tillbaks.

Plocka fram trovärdig källa till detta påstående tack!

Alla är vi olika, jag vet att jag aldrig skulle ha samvete att lämna mina hundar ensamma upp till 10 timmar. En hund är ingen RÄTTIGHET, en hund är ett previlegium..

Dygnet har bara 24timmar, lämnar man hunden ensam 10 timmar för arbete kan man knappt åka och handla eller utöva någon annan fritidaktivitet efter det. Arbete och sedan bara hunden, det är inget alternativ för mig och min hund iaf !

nu vet ju inte jag hur länge ni sover... men jag sover bara 6 timmar/dygn så det finns ganska många timmar över

på helgerna sover jag längre, men då jobbar jag inte heller!

Men du måste ju räkna med dötid också.

16 timmar går ju bort direkt, men du ska väl äta, tvätta dig, städa och kanske göra dig iordning m.m

Det är ju ingen aktivitet för hunden.

Ja du gör som du vill, alla blir ju salig på sin tro men jag hade aldrig haft samvete att lämna min hund ensam så länge = vilket roligt hundliv :(

Sedan vill jag återigen gärna ha källan till ditt påstående om att hundar inte har tidsuppfattning tack!

Senast ändrad:

på helgerna när jag sover länge så kanske hunden är ute vid 22-23 på kvällen och sen 11-12 på morgonen igen, däremellan hörs inte ett pip och hon ligger lungt o sover antingen i korgen eller i sängen.

Ok det är på helgerna det.. men din hund sover alltså 16timmar/dygn i snitt i vanliga fall. Låter mkt men så länge din hund mår bra så.

:rofl: Precis sadar ar min valp ocksa. Kl. 06.45 gar alarmet (gnyende som okar och okar tills det blir sma skall). Och inte ger hon sig heller, envisa schnauzern. Om jag inte klivit upp innan 7, helg som vardag, da jaklarns. :D Och det spelar ingen roll om sambon tagit ut henne innan jobbet (vid 04.00), na, hon vet anda vilken tid det ar.... Forut brukade jag stalla tva vackarklockor eftersom jag alltid slog av dem och fortsatte sova, nu behovs det bara en som sallan ens behover ringa. Sa detta med att hundar inte har nagon tidsuppfattning vet jag inte riktigt om det stammer. ;)

Vet du jag har tänkt på det där resonemanget.... Resonemanget tas upp till hundägarens favör för att denne inte ska ha dåligt samvete och därmed tänker att 10 timmar uppfattas likväl som 10 minuter för hunden, men tänk om det är tvärt om.

Låt säga att det nu är vetenskapligt bevisat att hundar inte har någon tidsuppfattning. Då borde det ju innebära att 10 minuter för en hund lika väl kan uppfattas som 10 timmar och att då
10 timmar kan uppfattas som 100 timmar, vilket borde innebära att vi aldrig ska lämna våra hundar ensamma.

Sen blir det ju lite motsägelsefullt resonemanget i sig då du säger att hunden blir lika glad efter 20 minuter som efter några timmar, det tyder ju på att mitt resonemang stämmer då 20 minuter för en hund uppenbarligen är tillräckligt lång tid för att hunden ska bli överlycklig att du kommer tillbaka, alltså har den inte uppskattat att vara själv.

Sen blir det ju lite motsägelsefullt resonemanget i sig då du säger att hunden blir lika glad efter 20 minuter som efter några timmar, det tyder ju på att mitt resonemang stämmer då 20 minuter för en hund uppenbarligen är tillräckligt lång tid för att hunden ska bli överlycklig att du kommer tillbaka, alltså har den inte uppskattat att vara själv.

Amen :bow:

Zaga kommer alltid emot mig lite halvsegt gäspandes, dvs om hon kommer överhuvudtaget.

Då känner jag att hon har klarat av tiden bra.

Kommer hon däremot i full karusch och är överlycklig så har hon inte uppskattat att vara ensam och då får man dra ner på tiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka