när sätta vagn efter?

Seabaz

Trådstartare
Vid vilken ålder kan man sätta en lättare sulky bakom en ungponny? (kategori B-C)
Förutsättande att den är frisk, växer jämnt, tömkörts innan osv...?

Sv: när sätta vagn efter?

2-2½år. Jag försöker ha mina kallblod i skaklar vid senast 2½års ålder. anpassar man bara tyngd och arbete efter hästen så är det lugnt.:)

okej. är det skillnad på körning och trav när man kör in ponnyer (om vi tänker oss travruss)... Pratade med en travtränare (bl a russ) som tyckte att 1 års ålder kunde man hänga på en lätt liten sulky, dock ej kanske sitta i den förstås...

Inom travet vill man väl ha igång hästen så fort som möjligt att tävla? Dock väger inte en travsulky speciellt mycket. Men jag tycker att redan som ett åringar kan vara väl tidigt, dom måste vara så pass mogna i huvudet med att saker går in utan att man stressar dom. Man kan gott och väl gå med sele och vänja dom med utrustning tidigt. Men sätta för och börja "jobba" med dom tycker väl jag är tidigt redan vid ett års ålder. Det optimala är att fölet får gå med mamma vid körning. Sen börja vänja hästen att vara ute själv och vara utrustningsvan. Vid 1½ börja lite mera, introducera skaklar och stå mellan, gå över, stå still osv. Börja smått med tömtag. Och sen vid 2-2½ kunna dra lättare, skaklar/släpa/lunnarbåge/linor och svängel osv. Låta hästen vila och ta upp det på hösten sen igen. Gå tillbaka lite i kraven och fortsätta sen. Mina unghästar har jag fixat med några veckor (varannan-var tredje dag)och sen låtit vila några veckor och bara vara.

Jag har en som blir 3 nu och har ett elände.. Den är för stor och för tung och är bakskygg.. Den skulle varit klar för länge sen.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 734
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025