När ringer ni veterinären?

Sv: När ringer ni veterinären?

:rofl: :rofl: jo, det är nog att rekommendera! har under dom åren sen han flyttade från travet ALDRIG lämnat kraftfoder eller särskilt mycket hö... :D
Djurjouren (som i Pipers ögon går under namnet "mattanten") är väldigt poppis, allt stannar om hon visar sig i stallet/hagen/paddocken... :D

Att ringa veterinärerna tycker jag också är toppen, då lugnar man sig lite och kan få lite tips, plus att de brukar säga om de ska komma ut eller inte.

Dock har jag blivit lite skeptisk till några veterinärer (distriktare) här ute, som inte är så duktiga på häst. Har hänt fler aggr att de kommit och antingen inte kunnat ställa diagnos, eller "gissat" på felaktig diagnos.

För ett par veckor sedan blev t.ex. en annan häst i stallet halt, och vet kom ut. Hon sade själv att hon inte var så kunnig på häst. Visiterade det halta benet, men inte hoven. Chansade på hovbroskförbening, och rekommenderade röntgen. När en spec. vet. kom ut visade det sig att det inte alls hade med hovbroskförbening att göra, utan förmodligen en stukning. När hästägaren får förrättningsunderlaget från första vet har hon bifogat en lapp från en annan vet. på stationen som säger "det kan också vara en stukning", typ. Känns surt att ebtala för att någon kommer och konstaterar att hästen är halt, men inget mer.

Men, många vet. är ju duktiga på just häst och mycket ra att rådfråga. Än har jag inte ringt vet. ang. min unghäst, pga. att hon inte haltar. Svullnaden har knappt gått ner heller, men hon är pigg och glad.

Som många av er skrev: allmäntillstånd och aptit är verkligen bra indikatorer på om allt står rätt till! jag skulle ringa vet. direkt om mina matvrak inte åt, ex.

Ärligt talat så kan jag på rak arm inte svara...

Om jag ringer ut vetten beror helt och hållet på hur skadan, såret, hältan, sjukdomen yttrar sig... Om det är något som jag har erfarenhet av förut.... eller om det är något helt nytt. Beroende på hur stort såret är och var det sitter osv....

Det blir på känsla många gånger... De flesta gånger jag har valt att ringa ut veterniär har det visat sig vara befogat. De gånger jag valt att inte ringa och klarat det själv så har det gått bra det med. Mina hästar är friska och pigga.

*KL*

Vilken trevlig tråd :)
Annars brukar man nästan bli halshuggen när man kläcker ur sig att man gärna avvaktar ett tag innan man ringer ut vet. ;)

Men som sagt...det beror ju på vad det gäller...och jag har också blivit "härdad" i och med arbete i travstall och utbildn. på jorbr. gymn. Har fått rätt bra koll på vad man kan "ge sig på" själv och vad som är akut.

// M

Förr var jag väldigt "blödig" och oroade mig för allt. Nu för tiden, när jag fått mer erfarenhet är jag lugnare. Har hästen stora/djupa blödande sår ringer jag vet. Samma sak om hästen är blockhalt och vid kolik. Sedan får man bedömma från fall till fall. Oftast kan man avvakta en dag och se. I 99% av de fall jag varit med om har hästen bättre dagen efter. Men att ha någon kunnig att rådfråga är guld värt!

För någon månad sedan var unghästen blockhalt då jag skulle hälsa på honom på lösdriften. Tog in honom till stallet och fick nästan bära den stackarn :eek: Han ville inte stödja på det bakben han hade ont i, ville inte backa eller flytta sig i sidled. Ställde in honom i en box och där stod han. Gick inte ens fram till vattenkoppen. Han sträckte sig så långt han kunde, men ville inte gå :crazy: Ringde då till en man jag känner, han har jobbat som djursjukvårdare på hästklinik i bortåt 20 år, så han har stor erfarenhet. Han kom ut halv nio på lördag kväll och kollade på hästen. Ingen fara var hans dom. Avvakta till imorgon och se då. Gjorde som han sa och dagen efter var hästen mycket bättre! Visade sig vara en stukning. Jag var jätteorolig och trodde hästen brutit någonting! Så det var jätteskönt att ha denne man att rådfråga :love:

Men jag skulle hellre ringa ett samtal till vet för mycket än ett för lite! Som någon skrev, ett samtal kostar inte många ören ;)

Mvh Jordgubba

man kan ju alltid ringa och konsultera med sin veterinär. Småsår och liknande läker ju oftast av sig själv, men sticksår som kan orsaka förfärliga infektioner kan ju vara mkt svåra att upptäcka.

Jag tar inte gärna ut veterinär men som sagt, det är alltid bra att fråga!

Jag ringer om allt! Iallafall allt som jag inte är säker på, är ofarligt. I somras hade hästen en jätteböld under magen, med en liten sårskorpa på, då ringde jag min stackars veterinär. Visade sej vara ett sticksår, och vi behövde hålla koll på tempen, ifall lymfangit skulle vara i antågande. Andra sår, som när hästarna bitit varandra, eller små broddtramp på hoven brukar jag försöka behandla själv. Det beror alldeles på hur såret ser ut eller vart det sitter.
Hellre tar jag ut veterinären en gång i onödan, än att inte göra det alls. Jag har en bra veterinär, som man alltid kan ringa o fråga, och oftast kan hon per telefon avgöra om hon ska komma eller inte.

Är hästen allmänpåverkad ska veterinär ut. Vid diffusa hältor väntar jag inte heller på att ta ut vet.

Kolik brukar det vara olika från häst till häst. Min egen vet jag att det oftast (peppar peppar) löser sig med promenader + ljummet betforvatten med paraffinolja. Medans med andra hästar så blir det hästkliniken direkt, det är beroende på individ.

Ja tror vi är väldigt nojjiga me våra hästar..int konstigt de e ju som våra barn!!!! Om min häst snblar till blir ja jätteorolig ifall att hon skadat sig, men om jag snubblar till och kanske tom trillar är de ingen fara, ja tror hästarna är tuffare än vi tror.....säger ja som lindar varje natt, benskydd i hagen och alltid högsta säkerhet för hästen vid t ex transport.
Man kan ju int hjälpa att man är rädd om sin älsklig!
Men jag inger bara vetrenären vid:
Akut kolik
Svåra hältor
Hög feber
nedsatt prestationsförmåga(hästen funkar int som den brukar under en längre tid)
stora sår som behöver sys
m.m

//Yvve

Jag tror det är så individuellt beroende på vad man har för häst.
Min förra häst var t.ex. extremt känslig och minsta småsår blev det lymfangit av även om det satt på "ett bra ställe". Så henne fick man vara väldigt uppmärksam på och jag hade järnkoll på varenda litet sår/insektsbett etc. och blev det minsta svullet var det vet. som gällde (nämnde jag att hon var fbl :angel: ). Sedan finns det ju hästar som läker själva mkt bättre och då anser jag att man ska låta dem läka själv i största möjliga mån (så länge det inte är något i närheten av leder eller annat känsligt område).

När det gäller hältor så tycker jag att om man vet anledningen till hältan och den inte är särskilt allvarlig så kan man ju "vänta ut det" själv. Om hästen blir akut halt och "sådär bara" så är det vet. som gäller.

Summa summarum så tycker jag att det hela handlar om sunt förnuft och vad man har för häst.

Jag har lite otursdrabbade hästar. Men jag ringer inte för en svullnad eller lättare hälta. Är det däremot en riktigt kraftig hälta, blödande sår, eller saker som jag inte varit med om förr/inte vet vad som är fel ringer jag direkt. Ofta ringer jag också och rådfrågar vad vet. tycker vi ska göra.

Jag tror det är så individuellt beroende på vad man har för häst.
Min förra häst var t.ex. extremt känslig och minsta småsår blev det lymfangit av även om det satt på "ett bra ställe". Så henne fick man vara väldigt uppmärksam på och jag hade järnkoll på varenda litet sår/insektsbett etc. och blev det minsta svullet var det vet. som gällde (nämnde jag att hon var fbl :angel: ). Sedan finns det ju hästar som läker själva mkt bättre och då anser jag att man ska låta dem läka själv i största möjliga mån (så länge det inte är något i närheten av leder eller annat känsligt område).

När det gäller hältor så tycker jag att om man vet anledningen till hältan och den inte är särskilt allvarlig så kan man ju "vänta ut det" själv. Om hästen blir akut halt och "sådär bara" så är det vet. som gäller.

Summa summarum så tycker jag att det hela handlar om sunt förnuft och vad man har för häst.

Håller verkligen med! En del hästar verkar få pinnar genom benen bara de ser ett träd....:smirk: , medan andra så gott som aldrig skadar sig. Sen säger min erfarenhet att flocken är viktig, är det inte harmoni bland hästarna blir det höga veterinärräkningar...

Ja tror vi är väldigt nojjiga me våra hästar..int konstigt de e ju som våra barn!!!! Om min häst snblar till blir ja jätteorolig ifall att hon skadat sig, men om jag snubblar till och kanske tom trillar är de ingen fara, ja tror hästarna är tuffare än vi tror.....säger ja som lindar varje natt, benskydd i hagen och alltid högsta säkerhet för hästen vid t ex transport.
Man kan ju int hjälpa att man är rädd om sin älsklig!
Men jag inger bara vetrenären vid:
Akut kolik
Svåra hältor
Hög feber
nedsatt prestationsförmåga(hästen funkar int som den brukar under en längre tid)
stora sår som behöver sys
m.m

//Yvve

Jag håller med om att det är lätt att se hästarna som ens "små älsklingar", och bebisar. Men, samtidigt så tror jag (likt ngn skrev), att hästarna ofta klarar BETYDLIGT mer än vad vi tror. Okej att jag kan känna mig lite stel/öm någonstans ibland, eller ha blåmärken, men det är ju inget kan börjar bandagera, eller blir sängliggandes för. Detsamma gällde ju från början också hästarna (när det inte var allvarliga skador förstås).

Jag har en teori om att hästarnas kroppar måste få klara av ett vanligt liv själva så gott det går- om de råkar få ett småsår måste kroppens läkningsmekanism få rycka ut- annars tror jag att den kan bli försämrad/försvinna. Att överbeskydda hästarna från sådant som de är mer än tillräckligt rustade för att klara av, tror inte jag hjälper dem. Att ex. linda så fort hästen ska röra sig är ju inget som en frisk häst med korrekt benställning har något som helst behov av "naturligt". Inget emot din hästhållning, och detta är bara en teori jag har. Jag tror att immunförsvaret och läkningsmekanismerna måste få arbeta och sköta sina jobb för att hästen ska må bra. Sen vet ju alla att det här med vad som är "naturligt" inte är så gällande när det handlar om dagens hästhållning, vi har ju satt dem i en ny miljö/situation.

Håller verkligen med! En del hästar verkar få pinnar genom benen bara de ser ett träd....:smirk: , medan andra så gott som aldrig skadar sig. Sen säger min erfarenhet att flocken är viktig, är det inte harmoni bland hästarna blir det höga veterinärräkningar...

Precis! Min häst var nog tyvärr sån att hon var väldigt skadebenägen, precis som du sa med trädet och pinnarna ;)
För harmoni var/är det i flocken.

Hej!

Visst är det så att vissa är ena enorma olyckskorpar och andra aldrig gör sej illa. Min är ju tex aldrig helt ok i mer än 3 månader i taget, innan hon hittar på nåt nytt skoj för matte att ringa vet. om (och då har jag lltså inte räknat med alla småsår som vi inte ringer vet om).

Det lustiga med min är ju att hon är uppvuxen på lösdrift och går på lösdrift nu med, hon kan galoppera ner för branta stenhällar och över rötter på merken, men ändå skada sej på minsta lilla grej, gärna i en helt plan hage utan nånting som går att skada sej på...

Och på min har det aldrig spelat nån roll om det är harmoni i flocken eller ej, hon behöver ingen flock för att skada sej på allt och inget...

/ Lavinia, som är inne på igångsättning nr..??? och äntligen travar igen..

Åh fy, din stackare. Tålamod är en dygd, eller hur var det? :angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 898
Senast: starcraft
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka