När ringer ni veterinären?

Amk

Trådstartare
En konstig fråga, kan det tyckas. Men jag undrar alltså om ni ringer vet så fot hästen har ett svullet ben, småsår eller om det behöver vara allvarliga skador/sjukdomar.

Har just nu en unghäst som hittar på allt möjligt konstigt. För några veckor sedan hade hon ett litet sår på ena bakbenet, men inte värre än en liten svullnad. Det blödde alltså inte och hon gick som vanligt. I samma veva hade hon också ett "hål" i läppen på ca cm i diameter. Detta lät jag vara helt, och det läkte ut helt på ca en vecka.

Nu har hon gått och förmodligen fått en spark, och en svullnad på ena bakbenet som följd. Haltar inte, men "markerar" något. Inget blödande eller varande. Tänkte vänta och se om svullnaden lägger sig, annars får jag ju ringa vet.

Men, frågan alltså, hur allvarligt behöver det vara för att ni ska ringa? Ofta tycker jag att man har ringt, så komemr de ut och säger att det säkert ger med sig om ett par dagar, ev. vila eller stallbandage. Det hade jag ju kunnat räkna ut själv, och då känns det lite onödigt.

Som följdfråga; hur ser ni på ex. antiinflammatoriskt i förebyggande syfte? En häst hemma fick det för ett par dagar sedan, trots att vet. trodde att det var en stukning i benet.

Jag tycker själv att man bör undvika medicinering om det inte behövs, men självklart är det bra om hästen behöver det.

Vill gärna ha fler funderingar kring detta!

Sv: När ringer ni veterinären?

Hej!

Jag ringer vet vid akut skada, med ordentlig hälta, jätteblödande sår och skador i närhet av leder. (ja och kolik förstås, men det kan vi klarat oss utan än så länge).

Jag ger inte antiinflammatoriskt förebyggande, med tanke på skadorna det kan ge i magsäck, blod och ben-nybildning mm. Samt att det är smärtstillande och då kan dölja problem så man luras att tro att häst är fräsch..

De flesta skador på min häst får vänta en dag eller 2 innan jag ringer vet, för att se om de läker av sej själva. Däremot ringer jag alltid om häst har hög feber och stora smärtor, fast då tycker vet oftast att det kan vänta iaf...

/ Lavinia, som skulle väntat ett par dagar med vet i ditt fall

Är det ngen allvarlig skada och ingen hälta tycker jag inte det finns nån anledning att ringa vet.
Man bör ringa om hästen har tex:

*Kolik som inte går över med promenader/ blir värre
*Hästen har feber
*Hästen har ett sår som kan ha penetrerat en led eller en senskida alt måste sys eller blivit infekterade
*Grav hälta alt hälta som inte försvinner efter några dagars vila
*Neurologiska symptom
*Ögonskador

Jag har säkert glömt nåt.. :)

Alltid vid kolik(efter att ha provat gå med hästen vid lindrigare fall), väldigt hög feber, rikligt blödande sårskador eller svullnad kombinerat med tydlig/kraftig hälta. Aptitlöshet är något jag blir riktigt orolig över då jag är van vid matglada hästar:)

Jag kan tänka mig att vänta en dag eller två med lindrig hälta eller markering, lätt svullnd som verkar vara orsakad av en lättare smäll, eller lättare feber. Har jag inte sett en avsevärd förbättring som kan bekräfta att det inte är någon fara snabbt ringer jag nästa dag eller därefter. :idea:

Senast ändrad:

Det är så svårt att ge ett heltäckande svar, men vi ringer när vi anser att det behövs. Alltså vid akuta skador eller sjukdomssymptom. Är däremot hästens allmäntillstånd gott som temp, agerande i rörelser, att de äter, dricker och har avföring osv så kastar vi oss inte över telefonen direkt.

Dock har vi stallet hemma på gården och kan (och har) tassat ut allt som oftast när vi varit oroliga. Vi "behandlar" inte i onödan, om man inte ser till insektsrepellerande saker eller vissa fodertillskott som linfröolja. Däremot anser jag att en god foderstat är A och O för grundhälsan.

tar inte ut vet. för små sår... men absolut om det är något större eller akut...

en svullnad väntar jag o ser hur det utvecklar sig...

Verkar som att vi alla är ganska lika när det gäller det här. Som nybliven (drygt 1,5 år) hästägare är man nog lite mer nojig än om man har sett lite småblessyrer. I efterhand kan jag tycka att jag varit väl nojig med rengöring, lindning, vila och liknande. Det är så mycket som hästens kropp själv läker ut, precis som våra.

´Tack för alla bra svar.

Men du får ju mera rutin, kunskap och lugn av att se och behandla mindre saker. Det är bra att ha i bagaget till nästa gång :)

Förr ringde jag veterinär för "allt". Numera är jag bättre på att bedöma när det behövs.

Ringer vid:
* hög feber och nedsatt allmäntillstånd
* blockhalt
* stora sår som bör sys
* Konstiga symptom som vinglighet, kolik mm
* ögonbekymmer. Inte om två ögon rinner pga flugor, men om bara det ena rinner eller hästen kniper rejält med öga/ögon. (en ev hornhinneskada kan bli väldigt förvärrad på bara några timmar).

Småsår det får alla, även vi människor:D men går inte till docktorn för det:smirk:

När jag märker att ngt är fel, att det inte är som det ska ringer jag alltid först och rådfråga min vet, sen tar vi ställning utefter det;)

Om hästen bara är lite halt avvaktar jag nån/några dagar med det, samma sak med sår.
Hon har fått ett antal sparkar men så länge det inte har blivit redigt stora sår så tycker jag personligen att jag kan sköta det tillräckligt bra (brukar dock rådfråga ridläraren på stallet om jag är osäker.)

Hon har däremot haft två rejäla svullnader i benen två gånger, och då har jag ringt direkt. (eller ja, första gången hade jag tur, för vet. vad där med sin unge som red lektion så jag kunde fråga henne direkt :D )
Om det är mycket svullet kan det vara nått 'farligt' och då tycker jag inte att man ska avvakta.
Första gången hade hon fått en spark så framknäet var stor som en fotboll, och hade vattensamling lr nått i knäet.
Andra gången hade hon fölrmodligen blivit ormbiten. (fast det kunde jag iofs säga till vet, för jag förstod nästan det iom att hon hade feber)

Annars ringer jag alltid om hon har lite feber flera timmar, eller mycket feber direkt.

Man märker ju nästan när det är dax att ringa vet.
Det är ju alltid bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite, trots att det kostar så mkt pengar.
För mig är det värt den kostnaden för att få ha en frisk häst...

jag ringer nästan för allt..så fort hästen inte beter sej som den brukar eller om de är läskiga sår..hade hästen haltat hade ja nästan åkt in akut...men jag är lite överorolig..går kanske över med åren?

oftast så säger dom ju jämt att man ska avvakta och se om de blir värre o så..men känner mej endå alltid lugnare om ja har ringt..

ett samtal kostar ju inte så mycke och de skadar ju aldrig att ringa.
ta ut vet. däremot gör ja helst inte i onödan..hade blivit för dyrt..

Jag brukar mejla min vetrinär om det är något. Så brukar hon svara hur jag ska gå till väga. Tycker hon att det är allvarligt så skriver hon att jag ska ringa och boka en tid..

Man får gå på egen erfarenhet och magkänsla. Jag brukar kolla i apoteketbok om sjukdomar för hästar och se om de rekommenderar veterinärkontakt för den åkomma hästen har. Sist när min häst hade feber ringde jag jourvetrinären,som en extra koll,och frågade om det fanns något jag kunde göra. Svaret blev det jag trott, nämligen att avvakta, och att inte veterinären kom ut. Men ringer man har man ialla fall stämt av med någon och då känns det bättre tycker jag. Sårskador har jag bara en gång tagit ut veterinär för och då var det ingen tvekan, båda bakbenen ordentligt uppskurna av sparkar:(
På min toto jag haft i snart 11 år har jag bara haft jourvet ute 2ggr, varav en var relaterad till en långdragen historia där vi förra året var på kliniken säkert 10 gånger.

Jag ringer nog för ganska mycket smågrejer till vet. Men då rådfrågar jag bara tycker det är ganska stor skillnad att ringa och rådfråga och att ta ut vet.

Ja nått sånt var det.
Hon blev sparkad (antagligen) på knät och det träffade väl på ett dumt ställe så det blev en stor boll fylld med vätska. :crazy:
Mer vet jag inte vad jag ska säga :p

Tar ut vet. när jag anser att det behövs, för cirka 1 månad sen så blev hon akut förlamand i bakparitiet, ahr skrivit om det här på buke, då tog jag såklart ut vet. men tog inte ut vet. när hon hade fått en spark/sår på skenbenet såret va cirka 7 cm. långt, men itne djupt, blödde inget, men varade lite, nu är det helt utläkt och häste led itne av det.

självklart vid akuta fall som kolik, ögonskador, stora sår eller liknande. dock är jag uppfostrad i travstall och inte lika "fjompig" ;) som många ridhästmänniskor. får min häst ett svullet ben och lite hälta så väntar jag ut det och gör vad jag kan hemma, är han dock kraftigt halt eller såret sitter riktigt olämpligt så tillkallar jag naturligtvis vet. förkylning med medelfeber får också gå över av sig själv. Min häst har hållt sig väldigt frisk de åren jag haft honom (drygt 3½), en hovböld (till hovslagaren) och fick ta ut vet en gång för att kolla ett öga som vägrade sluta rinna. Några småsmällar och svullna ben har han naturligtvis haft, men det går över och han är pigg och glad. Skulle han däremot börja matvägra så kan man lika gärna åka in akut med honom, den här hästen AVGUDAR sin mat och allt och alla som kan komma med den! :D :love:

:D Hade han matvägrat så hade jag nog ringt vet innan jag ringde dig för då måste han vara på gränsen till att dö eller nått :D //Mattanten :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 898
Senast: starcraft
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat