När plocka ut från transport?

M

MakeMyDay

Jag har inte tävlat på länge och har glömt bort... När brukar ni ta ut era hästar från transporten innan start..?
30nr före? Hur räknar ni ut det?
Ska ju hinna frida fram + hoppa fram mm.
tar ju tid att klä på dom osv. Detta är en lokal tävling, dvs. ingen besiktning.
tacksam för svar.

Sv: När plocka ut från transport?

Så fort vi har visat upp vaccinationsintyget. Jag vill inte att min häst ska stå inne i transporten längre än nödvändigt.

Fast du tar väl itne ut direkt om du har startnr 100 i klassen? ;)
Nu har jag startnr 38.. men ändå.

Jo, det gör jag. Spelar ingen roll vilket startnummer jag har. Hellre går jag omkring med hästen i flera timmar eller låter den vara ute och äta gräs, eller hö än att jag låter den stå i transporten. Därför har jag dessutom alltid hästskötare med mig så man kan turas om att gå med hästen när man behöver gå banan eller vill kolla på andra ekipage.

Dessutom så vill jag gärna se till att hästen är ordentligt uppvärmd innen en hopptävling. Så jag börjar alltid leda den för hand ca 1 timme innan jag beräknar att jag ska starta. Börjar sadla och tränsa när det är lite mer än en halvtimme kvar, och så börjar skritta fram när det är ca en halvitmme kvar. Och beräknar man att det är ca 30-40 startande per timme som det kan vara i bästa fall om arrangören har bra rutiner, så är en marginal på 30 hästar som du frågar om väldigt tajt för mig. Bättre att se till att kunna värma upp hästen i lugn och ro och slippa stressa.

Okej, men ni andra som inte gör så, hur många nummer före brukar ni plocka ut?

Jag brukar plocka ut kanske 50 min innan jag beräknar att starta, sadlar, tränsar och sätter på benskydd och skrittar sen runt på området i en kvart ungefär. Efter det har jag ungefär 30 min på mig att rida och hoppa fram, vilket brukar räcka bra för mig.

Jag har märkt på min häst att om jag plockar ut honom för tidigt och knallar runt väldigt lång tid före jag rider, blir han gärna lite loj och oengagerad, och det är ju inte direkt några fördelar när man ska tävla hoppning. Men givetvis är allt sånt individuellt, för shampiz verkar det funka bra medan det inte funkar lika bra för min och min hästs del.

Min är så laddad så hon tycker att det är råkigt att stå i transporten, så hon plockas ut ganska tidigt och leds sedan runt.

Jag vill sitta på hästen senast 20 starter före mig. Finns det mycket bra framridningsmöjligheter så gärna tidigare. De senaste tävlingarna jag varit på (nationella) har haft urdåliga möjligheter till framridning utöver ridhuset med framhoppning.

Tar ut när det är ca 30-35 hästar kvar till min tur, beroende på arrangör (en del är jättesnabba, andra hur såsiga som helst...). Är det kallt ute (+5 eller kallare ungefär) så tar jag ut tidigare för att kunna värma upp hästen ordentligt

Jag tar alltid ur direkt eftersom min häst sparkar sönder transporten annars, men då har jag både mamma och hästskötare så det är lätt att turas om. Tyvärr blir han uttråkad när man bara leder omkring honom, fart ska det vara i allt, men jag vill inte att han ska sparka sönder sig.

Antar att jag har haft tur med mina, de är lugnare i transporten än ute på tävlingsplatsen. Har vid ett par tillfällen hyrt box åt dem på tävlingsdagen, men iaf den ena stressar upp sig väldigt då, däremot står han hur lugnt o snällt som helst i sin transport hela tävlingsdagar, oavsett vad som händer utanför...

Det beror på hur många klasser hästen ska gå under helgen. För en dag med två starter brukar jag plocka fram 20-25 ekipage (eller ca 45 minuter, ibland startar man ju tidigt i en klass, då är det inte så säkert man kan räkna ekipage), till andra klassen plockar jag fram 10-13 ekipage, kan variera lite beroende på hur första klassen kändes. Ska hästen gå tre eller fler klasser under en helg rider jag fram max 30 minuter till dagens första, och 15-20 min till dagens sista, båda dagarna.

ett ekipage 2min?
beror på hur snabb du är på att göra i ordning din häst men att sitta på den längre än 20 ekipage innan känns onödigt. 30 ekipage är väl, ingen stress, gott om tid att göra i ordning osv.

När jag jobbade som hästskötare gick jag till transporten ca 35 nr innan och la på grejorna. Såg till att ha hästen urlastad vid 25 gick med den tills min ryttare kom. Var han inte där vid 21 innan ringde jag och tjatade:p

hehe jag plockar ut min på en gång efter att vaccinationsintyg visats upp....;) hon är så dryg i transporten så det är bättre att leda henne och skritta fram länge...... brukar ta ur vid klassens början men sitter inte upp förrens c-ponnyerna e klara...beroende på när jag startar...:)

Så fort jag vissat upp vaccinationsintyg, licens och sånt. Ev. gått banan. Då jag behöver långtid att värma upp honom. Gärna 1 timme om det går, sen är han perfekt.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 180
Senast: Madalitso
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar