När pensioneras er islänning?

Sv: När pensioneras er islänning?

Min 16-åriga valack hade förra året läkkött som en unghäst enligt veterinären som behandlade honom för en vrickning. Han går att hålla i utmärkt form än så länge även om han är lite väl lättfödd.

Min häst har dock haft ett lite extremt liv misstänker jag. Han har tävlat på hög nivå i många år så han är nog mer sliten än de flesta. Men jag betalade inte så väldigt mycket mer än vad man betalar för en svenskfödd "skogsmulle" med samma psyke när jag köpte honom för 1,5 år sedan heller. Jag hoppas han håller 20 år till, men är fullt beredd på att det bara kan bli 1 år också. Jag vet inte, men så länge han är frisk och pigg så rider jag! Han är väldigt bra på att tala om det själv - normalt kommer han nämligen ALLTID emot mig i hagen, utom när han har en tappsko, fått en sten i hoven, otäckt sår eller är halt av någon annan anledning (eller möjligtvis om matte vågat vara så otäck att hon badat honom dagen innan - då blir han lite sur...:love: ). Så för mig gäller nog "regeln" att så länge han möter mig i hagen så rider jag!;) :D

Min häst kostade som 14-åring 80.000, då är han en pigg men utmärkt 5-gångs läromästare som vunnit många SM-medaljer av alla valörer (främst i passgrenar och femgång då såklart). Han hade då haft 2 kotledsvrickningar som behandlats och var utläkta. Svenskfödd och "utan eksem" (dock kliar han sig lite mer än normalt så han sprejas/smörjs och har flughuva). Han är ursnäll att hantera, sko och lasta. Men han är ingen nybörjarhäst att rida (nöjer man sig med grisepass går det väl an, men vill man få honom till tölt så får man jobba!)

En 22-årig valack som hade varit fullt frisk i hela sitt liv och hade stabila gångarter (= gångbara i lätt klass-tävlingar och eventuellt för ungdomar i öppen klass) skulle jag betala ca 20.000 för om den var född på Island och 25.000 för om den var född i Sverige. Nu antar jag att hästen är någorlunda stabil i gångarterna och hyfsat dressyrriden (dvs klarar sidförande rörelser utan problem).

Ett sto skulle vara värt mer för 22-åriga ston som är fullt friska kan faktiskt få föl fortfarande (i synnerhet om de haft föl tidigare).

Sv: När pensioneras er islänning?

Nicke skrev:
Hej! Jag "tjyvar" också på din tråd lite...
Hur länge tycker ni att man kan hålla på att tävla sin häst på tex lätta tävlingar?

Så länge hästen är pigg och glad och tycker det är roligt. Det finns exempel på hästar som bara är 10 år och slutat tävla för att hästen inte tycker det är skoj och det finns hästar som tävlar i 25-års åldern med glädje i ögonen!

Det beror förstås också på vilka krav man ställer på hästens prestation och på hur hästens psyke är. Hemma är min häst ganska lugn och stabil - på tävling är han helt annorlunda. Han springer nästan över mig i sin iver att komma ombord på transporten snabbast möjligt när vi ska iväg någonstans, han blåser upp sig som om han vore en unghingst när han lastas av på ett nytt ställe och han är minst dubbelt så villig på ovalbanan som han är hemma (vilket är en stor anledning till våra usla tävlingsresultat hittills)... Våra problem på tävlingsbanan hittills beror inte på att han är gammal och trött utan precis tvärtom. Han är för pigg (= tänker för mycket pass) för att jag ska klara av honom på ett bra sätt...

När han börjar kännas tröttare när vi tävlar än han gör hemma så lägger vi garanterat av. Om vi innan dess presterar rent pinsamt dålilga resultat jämfört med vad han presterat tidigare (med andra ryttare) så struntar jag faktiskt i det.;) Min häst är läromästare till mig, jag ÄR sämre än vad han är och jag lär mig av honom varenda tävling vi ställer upp på. Det är därför vi tävlar (och för att jag förhoppningsvis ska kvalificera mig till domarutbildningen). Min häst har inga sår i munnen (han är hos tandläkare oftare än jag), han är pigg, glad och välnärd så jag tror inte jag ägnar mig åt något som han far illa av. Men vad tycker ni?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 660
Senast: tara
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka