När pensioneras er islänning?

J

jutta

Jag undrar om ni på ett ungefär kan säga när man pensionerar en islänning och vad som är rimligt att betala för en fullt frisk 22 årig valack? Jag vill ha massor med åsikter!

Sv: När pensioneras er islänning?

När en häst pensioneras, oavsett ras, är naturligtvis mycket individuellt. Islandshästar lever normalt längre än "vanliga hästar", och hur länge de håller till att ridas beror naturligtvis på deras exteriöra förutsättningar och hur de har ridits genom åren.

Jag känner många pigga 25-30 åriga islänningar som fortfarande rids regelbundet. Men jag känner också många 25 åringar som är pensionerade och inte alls håller för regelbunden ridning.

20 år är normalt sätt ingen ålder på en islandshäst, men priset på en äldre häst bör naturligtvis vara reducerat.

Det är svårt att säga någon speciell ålder då man kan rida hästen sålänge den orkar med. Personligen skulle jag dock aldrig köpa en häst i den åldern då det känns som att de aktiva åren man har på sig tillsammans blir betydligt färre än om hästen är ung.

...det var ungefär vad jag misstänkte runt 25-30 år sen förstår jag ju självklart att det är individuellt! OM ni skulle köpa en 22-åring vad skulle ni då kunna tänka er för maxpris? Köparen vill ha det så billigt som möjligt och säljaren vill ha ut så mycket som möjlig - så är det ju bara men jag kan tycka att generellt sett så vill folk ha ut skitmycket för äldre islänningar. Är jag ensam om att tycka det? ;)

Jag har faktiskt ingen aning om vad jag skulle ge... det beror ju helt på hästen, vad den ser ut att ha för förutsättningar för ett långt liv, hur den påverkar mig, varför jag köper den etc. Jag skulle nog aldrig köpa en så gammal häst tror jag... men man vet ju aldrig, nästa dag kanske man står där och tittar in i världens snällaste ögon på en 20 åring, som man bara fastnar SÅ mycket för... så jag vet inte. Vad vill säljaren sätta för pris?

En bra tumregel är väl att pensionera hästen när den visar att den inte orkar längre!

Min gammelman är 28år och rids fortfarande för fullt.
Han är gårdens bästa ridhäst och har nog många år kvar än.
Det är tänderna som kommer att vara hans begränsning i ålder.

jutta skrev:
... men jag kan tycka att generellt sett så vill folk ha ut skitmycket för äldre islänningar. Är jag ensam om att tycka det? ;)
En 20år gammal häst som inte har varit sjuk eller haft några skador och har fina tänder, den kan vara en fantastisk ridhäst i 10år.
Den kommer att kunna erbjuda ett lätt och trevligt hästägarliv.
Gångarterna sitter där de sitter.
Den kan sina saker så väl att misstag i ridningen inte blir något problem.

Så runt 20-25 tusen är rimligt för en bra individ på runt 20år.
Men jag skulle ta hjälp av en hästtandläkare för att bedöma tandstatus på hästen.
Det är ju tänderna som sätter begränsningen.
När hästen inte längre kan tugga på ett bra sätt, så tappar den i hull och ork samt får lätt kolik.
Räkna också med att den gamla hästen kommer att behöva regelbunden tandvård för att hålla sig frisk och kry.

Vi har två fantastiska ridhästar födda -79. De rids för fullt och är riktigt fina gångartshästar. En av dem är mycket tävlad på hög nivå under många år, den andra har fått många föl och är mindre riden. Gemensamt för dem båda är att de har funktionell ridhästexteriör och arbetar på ett gynnsamt sätt under ryttare.

Jag skulle vilja säga att priset kan variera otroligt mycket för en häst i 20-årsåldern. Personligen betalar jag gärna några tusenlappar extra för en bra riden äldre häst även om det kanske inte är ett helt marknadsmässigt pris. Är hästen inte en bra ridhäst är jag dock ej intresserad av den oavsett vilken ålder den är i. Tycker dock ofta att en äldre häst har ett reellt värde som vida överstiger det marknadsmässiga värdet.

Jag skulle be om en vetrinärbesiktning. Då vetrinären kan kolla tänder, hull osv. Då får du veta på ett ungefär hur bra skick hästen är i. Ser vetrinären att tänderna är för slitna eller att hästen är sliten så får du väl fundera på om du vill köpa den.

Jag har varit medryttare till en 27 årig valack, han var pigg och glad in i det sista. (Han fick tyvär cancer och var tvungen att tas bort pga det. Det var ett svenskt halvblod, och vad jag har förstått så lever isisar längre. Så jag skulle inte falla på åldern, om hästen är frisk i övrigt, men priset ska ju inte vara lika högt som en ung häst.

Hoppas allt går bra! :)

nu tjuvar jag tråden här lite om det går bra?:)

Vad skulle ni kunna tänka er att sätta en häst på 18 år, lugn och snäll, helt okomplicerad i för prisklass?
inga speciella lyft men lätttöltad och helt ren i takten plus fina gångarter i skritt trav galopp. (poäng runt 5.0 5,5) liksom en bra familjehäst!:)
eller får man kanske inte fråga sånt här?:crazy::)

Vet inte, vi får väl se hur gammal min häst blir.Min kusin har en 25årig islandshäst som fortfarande rids och verkar inte ha några större problem med det.
Hästen, som heter Prýdi är piggast på vintern.

SannaBoo skrev:
nu tjuvar jag tråden här lite om det går bra?:)

Vad skulle ni kunna tänka er att sätta en häst på 18 år, lugn och snäll, helt okomplicerad i för prisklass?
inga speciella lyft men lätttöltad och helt ren i takten plus fina gångarter i skritt trav galopp. (poäng runt 5.0 5,5) liksom en bra familjehäst!:)
eller får man kanske inte fråga sånt här?:crazy::)

Jag vet inte vad en sån häst är värd, men jag skulle betala runt
30 000-40 000 kr kanske.

Tack för era åsikter, jag läser och lär ;) Fler erfarenheter är välkomna! :bow:

jutta skrev:
Tack för era åsikter, jag läser och lär ;) Fler erfarenheter är välkomna! :bow:

Hej! Jag "tjyvar" också på din tråd lite...
Hur länge tycker ni att man kan hålla på att tävla sin häst på tex lätta tävlingar?

tänderna slutar växla på alla hästar när de fyllt 20år. allt beror sen på hur man "vårdar" tänderna så att de ska hålla länge...brukar i genomsnitt bara hålla ca 10år sen har de slitits ner.

tänderna växer ju annars hela hästens liv så händer de nåt me dom när hästen e ung så växer de ju bara ut igen.

Hästen Gramann på dt stället jag rider, pensionerades vid 20 års åldern. Dt berodde mkt på att han hade problem med bakbenen. Så man får ju se till hästens hälsa och personliga mognad osv när man ska pensionera den

Naturligtvis förstår jag att det är helt individuellt när en häst pensioneras!(en del är t.o.m mkt unga p.g.a skador). Jag ville höra och få en ungefärlig koll på hur gamla hästar NI rider och har erfarenhet från. Tackar för era inlägg och lämnar den här tråden för min del. Bow

Min pojkväns mamma har två ston det ena 25 och det andra 26... dom båda går som klockor! Märks knappt att dom e så gamla. Hoppade 105 med det 25 åriga stoet förra sommaren!! Så dom kan nog hålla länge till... /Lina

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 660
Senast: tara
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V