När pengarna inte räcker till...för att behålla en häst

Dana

Trådstartare
Skriver detta för att få råd, tips inte påhopp.

Vi har 4 hästar, 3 vuxna och ett föl. En av de vuxna hästarna är vår dotters, som hon köpt för egna intjänade pengar. Den ene är hennes "halva" då vi står för hälften, så hon har en medryttare till denna som betalar en liten summa varje månad.

Tyvärr blev hon arbetslös för ca 1 år sen. Hon har ju betalat för sin egna häst ang mat, försäkring mm. Nu börjar pengarna ta slut och vi föräldrar känner att vi inte har råd att betala för ännu en häst. Vi har ju hästarna som typ "hobbyverksamhet".

Hade ute hennes häst på foder, men han kom tillbaka, mager....

Känner bara att lämna ut på foder är inte aktuellt då det blev så misslyckat med den som var. Medryttare...? Svårt att hitta någon som är villig att satsa på denna häst då han är lite speciell. Ingen nybörjarhäst. Har försökt, men ingen har nappat.

Kanske lite luddigt inlägg, men är så ledsen då vi helst vill behålla honom...

Har ju en buffert till oväntade utgifter, men de tar ju också slut så småningom. Dottern söker jobb flitigt.

Vill helst inte sälja då han är helt underbar, men som det känns nu så måste vi. Vill ju bara inte sälja till vem som helst, utan att man vet att han får det bra. Pengar är inte allt. Svårt bara att sälja i dessa tider, är ett fullblod som gått på galoppbanan till för ca 3 år sen. Han själv är 9 år.

Jag vet att det låter helskört, men har ni några ideér på vad man kan hitta på?

Sv: När pengarna inte räcker till...för att behålla en häst

Måste ni sälja just den hästen då? Om ni har flera tänker jag?

Annars finns det ju bra fodervärdar också. Ni hade otur, men kanske om ni kollar lite referenser och lämnar iväg till någon som inte bor alldeles för långt bort så ni kan åka och hälsa på regelbundet?

Klart vi har funderat på vilken häst som ska säljas

Den vi "delar" med dottern vill vi helst inte sälja då han är vår förste häst som inte har haft det lätt i livet.

Stoet med fölet, fölet har en relativt känd farfar i dressyr, men icke godkänd far pga för liten mankhöjd, har visat i sina steg att han kan bli bra. Stoet kan vi sälja i och för sig, har bra stamtavla och ganska bra meriter, men är lite gammal.

Fodervärd, nja... Har ju läst om alla dåliga fodervärdar, men inte om de bra. Trodde på denna. De kommer väl inte fram på samma sätt.

Allt lät så bra vid kontakt med fodervärden, men visades inte vara bra. Det var stallägaren som hörde av sig, där han stod, som talade om att han inte mådde bra...

Om jag var i er sits hade jag sålt märren, ni har ju en trevlig efterträdare i form av fölet och då får ni behålla de 2 hästar som betyder mest för er! :laugh:

Vem vill köpa ett sto, med bra stamtavla å bra meriter men som egentligen gjort sitt i avels"världen".Veterinären sa att hon nog gjort sitt och bara ska få "njuta" av sin sista tid...

Allt för att försvåra för er, som kanske har några goda råd. Fölet känner vi för att behålla egentligen, för att han visar så fina steg bla enligt de "hästfolk" som varit här....

Tja om hon är inriden kan du väl sälja henne som skogsmulle till någon som kanske vill ta ett eller två föl till, eller bara vill ha ett fint sto? :laugh:

Förlåt men, stoet har ju gjort sitt i avelsvärlden, då kan man inte med gott samvete sälja hästen till någon som vill ta ett eller två föl på den.

Kanske...

Nu när man sitter å skriver så kanske man får förstår bättre...

Enligt vet. så skulle stoet få njuta att sin sista tid...Ska man låta henne få gå över till till de gröna ängarna?...

Inte lätt beslut, men...

Nä, nu går tankarna åt helt andra håll än vad som vad som tänkt från början.

Hur vet man att fodervärden är OK? Vi kollade upp ganska mycket tycker vi själva, sökte på namnet på internet, kronofogden mm.

Oj jag läste visst lite fort, läste bara att stoet var något till åren men fortfarande fint!
Nej då ska hon naturligtvis inte ha mer föl!

Ja om hon är såpass däran att hon har en "sista tid" utsatt så att säga så hade jag nog låtit henne somna in, just för att hon skall få njuta och ha det bra med er, där hon är trygg! :)

I erat fall hade jag, hur grymt det än låter låtit stoet få galoppera på de gröna ängarna. Hon har haft ett långt liv, fått njuta av ett föl den sista tiden och hon skulle få gå i frid och lycka så att säga. Inte alla hästar har den förmånden att få sluta sina dagar på ålderns höst utan smärta och i välmående. Nu talar jag ur egen synpunkt men så hade jag tröstat mig med att se på saken.

Vad gällande fodervärdar så visst finns det hemska sådana. Jag har själv råkat ut för en av de värsta. Men jag är också en av alla dem som haft flera foderhästar själv där allt funkat och ägaren har varit nöjd. Den sista foderhästen fick jag :love: Nu finns det ju ingen anledning att starta trådar om alla fantastiska fodervärdar eller alla avtal som avlöpt som de var tänkta. Vi hör ju bara eländeshistorierna.

Hittar ni en fodervärd som känns bra, skriver ett solid kontrakt och hälsar på er häst ofta så finns det inte så mycket som kan gå fel. Se bara till att få med i kontraktet att ni kan få ta hem hästen snabbt om det går åt pipan. Det finns flera bra trådar här om fodervärdar och tips. Kolla runt lite på dem.

Önskar er all lycka till i erat beslut och att dottern snart får ett jobb igen.

Mvh Voff

Senast ändrad av en moderator:

Ni kan ju åtminstonde nysta lite gällande om det kan finnas något intresse att köpa stoet.. eller kanske en fodervärd. Det finns som sagt även bra sådana också. Jag och min hästs ägare har en bra fodervärdsrelation. Förvisso så känner vi varandra sedan tidigare och jar har varit medryttare åt en ponny åt henne tidigare. Det kanske är nyckeln, att hitta en fodervärd inom bekantskapskretsen? Åh andra sidan kanske det kan gå käpprätt det med... men som sagt, nysta lite :) Lycka till med vad ni bestämmer er för.

Ah, just ja. Hästen jag har på foder är också ett äldre sto, helt igång osv, men ändå, äldre. Fick först ett erbjudande om att köpa henne för en symbolisk summa, men valde istället att lösa det så... ägaren har ett litet stall och har en annan möjlighet att hålla en pensionär när den dagen kommer...

Om det inte är så att ni måste få loss pengar i en hästförsäljning, och detta avelsstoet ni har nu inte bör få fler föl av någon anledning (antar att hon är väldigt gammal eller är det något annat fel på henne? Annars är det ju oftast inga problem att ta föl på äldre ston om dom är bra och mår bra) -då hade jag tagit bort henne.
Jag hade inte gett bort/sålt en häst som inte har någon uppgift mer i livet -risken är för stor att någon försöker avla på henne ändå eller till och med sätter henne på en slakttransport. Det har hon inte gjort sig förtjänt av!

Om det är så att pengar måste loss, då är ni ju tvugna att sälja någon av dom andra.
Då får ni ju besluta er för vad som är viktigast, att dottern kan behålla sin häst eller att ni kan behålla ert föl. Är det väldigt dåligt med pengar hade jag nog funderat på att ta bort avelsstoet i vilket fall. Risken (jag säger risken, inte att det är så) är att man ruckar lite på allt extra man kan göra för en äldre häst för att den ska må riktigt bra, om ekonomin är dålig. Och det känns ju inte heller okej.

Senast ändrad:

Fodervärd som har kvar hästen hos er?
Då har nu full koll och fodervärden kan få all hjälp h-n önskar.
Vi har ett par sådana i vårt stall, fungerar perfekt för båda parter.
Gäller bara att inte "lägga sig i" för mycket utan låta fodervärden sköta hästen på sitt vis.

Allt blir inte som man planerat.

Hade ju tänkt att stoet skulle få "njuta" lite, efter sitt sista föl. Att sälja henne är inget alternativ vi pratat om då vi är rädda för att det tas föl på henne.

Fodervärd till någon av hästarna..? Har för dålig erfarenhet av detta.

Nu när vi pratat här hemma, vi behöver egentligen inte få loss några pengar, så kanske det lutar åt stoet som får komma till de gröna ängarna. Tidigare än vi planerat. Usch, vad hemskt det låter...

Tankarna bara far runt, vi får prata mer om detta. Har vi tur så får dottern jobb snart

Kan inte dottern få lite ströjobb under tiden? Hjälpa någon grannbonde med djuren mot hö tex? Som jag förstår det så har ni hästarna hemma? Då är det ju grovfoderkostnaden som drar iväg!
Gå igenom hästarnas försäkringar, har ni stoet livförsäkrad? Behövs det? Minska på vetrinärvårds delen på den gamla?

Hoppas att det löser sig!

Nu när vi pratat här hemma, vi behöver egentligen inte få loss några pengar, så kanske det lutar åt stoet som får komma till de gröna ängarna. Tidigare än vi planerat. Usch, vad hemskt det låter...

Fast det är inte hemsk -ja det klart det är alltid hemsk att ta bort en häst men det är också ansvarsfullt och den sista stora tjänsten man kan göra många djur.

Visst vill vi alla ha stora böljande gröna ängar där vi kan sörja för alla gamla hästar och ge dom allt dom behöver och vill tills den dagen dom dör eller måste tas bort pga ohälsa. Men verkligheten ser ju annorlunda ut för dom flesta, och då är det mer ansvarsfullt och kärleksfullt att ta det tuffa beslutet, hellre än att slita med dålig ekonomi och som jag sa kanske inte ha råd att sörja fullt ut det där lilla extra, eller ännu värre lämna bort hästen till okänt öde.

Men jag ska inte säga att jag skulle sitta här och vara iskall i samma situation. Det är då man använder sig av buke för att få lite raka rör :)

Har man inte råd måste man göra något åt utgifterna, och i ditt fall finns det beviserligen bara en lösning, avlivning, då du har så mycket invändningar mot potentiella köpare och att du skall spara de hästar som möjligen är lättast att sälja.

Jag förstår inte varför nödslakten med sin bultpistolen ligger så långt borta i folks värd. Den ger ett snabbt och smärtfritt avslut för hästen. Det går snabbt, <30min inkl pappersskrivande och de tar med sig kroppen därifrån.

Så gjorde vi när tjejens häst hade en skada med lång konvalescens och osäker diagnos,och det är nog det bästa beslutet som gjorts, att slippa gå i ovishet och oroa sig.

Nödslakten kan om man vill sköta hela processen själva. Ni skriver papper o plockar fram den aktuella hästen, sedan kan du åka därifrån och de avlivar, avblodar och tar kroppen med sig.

Jag håller väl med om att avlivning kan vara en bra lösning och tycker inte på något vis att det är fel att ha det som alternativ, tvärtom, men förstår också att ni tycker att det känns lite synd att göra det redan. Nu vet inte jag hur mycket pengar det rör sig om per månad som behövs för att ni ska kunna fylla hålen eller om ni har egen gård eller har hästarna inackorderade, men ibland kan man ju spara ganska mycket pengar om man går igenom sina kostnader, även de som ligger utanför hästeriet.

Försäkringar, t ex. Där kan man ju spara en hel del genom att se över vad man har, jämföra olika bolag, och samordna hem- fordons- och djurförsäkring. Om det ändå finns tankar på att ta bort stoet så småningom, så kanske hon bara behöver en försäkring som täcker enklare veterinärvård? För ni kanske ändå inte har tänkt att buköppna henne eller låta henne gå igenom avancerade operationer med lång konvalescens. Telefonabonnemang och liknande är andra kostnader som man kan skära i, samt ställa av fordon som inte absolut behövs.

Finns det något som dottern kan göra för att hjälpa övriga familjen att spara, nu när hon är arbetslös? Man spar ju t ex mycket pengar på att laga mat från grunden, baka själv, och ta med matlådor till jobbet.

Om ni har gård, kan ni ta in en inackordering? Kanske hysa in någon konvalescent som dottern kan sköta? Om hästarna är inackorderade, kan ni hitta billigare uppstallning? Få billigare uppstallning mot att dottern hjälper till extra? Medryttare till fullblodet?

Bara några tankar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 356
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 325
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka