När ni köper häst

H

hotrodder

Satt och kollade runt lite på annonser på nätet och såg då en häst som jag har ridit lite till salu. I annonsen stod det bl.a vad hästen hade för meriter, något som inte stämde alls så min fråga är - kollar ni upp så att det säljaren säger angående meriter mm stämmer innan ni köper en häst?

Malin

Sv: När ni köper häst

Jag skulle göra det om jag skulle köpa häst.
Det beror på vad för meriter det handlar om men..jo..det skulle jag göra.

Jo, kollar upp!

Oftast är det det som säljaren INTE säger som är mest intressant. T ex om säljaren säger att denna hästen har vi sparat innan vi började rida, då tänker jag att hästen hade någon skada så de inte kunde börja tidigare, eller om säljaren säger att denna hästen var mogen tidigt, då tänker jag att den inte har fått gå hos sin mamma tillräckligt länge, eller... ja fy vad jag är misstänksam! Bättre att köpa unghäst (eller föda upp själv;))

Försöker själv säga det jag kan stå för, och är så ärlig jag kan. Vill själv veta allt om hästen, det betyder inte att jag inte vill ha den, men då vet jag också vad jag får, och kan inte komma efteråt o klaga. Samma med mina kunder, de ska få alla info jag kan komma på, så att de vet allt, och inte får några tråkiga överraskningar. Inte så svårt med unghästar...värsta som de har haft är hovböld och bärrandsröta, inte allvarligt bara man sköter det.

EX (självupplevt) Står ofta i annons att hästen är tävlad =låter väl bra!, och när jag kollade så är det på en lokal tävling, och när jag ringer tävlingsarrangöran så säger dom, ja den hästen minns vi, den hade helt spel på banan! Men det säger inte säljaren...Köpte inte den hästen...

Den säljaren ljög ju iaf inte ;-) utelämnade bara vissa väl valda delar...:angel:

Handlar det om en häst i ridkondition är det ju lättare att prova den och se om den nivå säljaren säger att hästen är på stämmer, svårare om det t.ex gäller ett sto till avel och där meriterna faktiskt kan ha avgörande betydelse för framtida föls värde.

Som "tur" är står det inte att det är jag som tävlat hästen eller något sådant men det är ju ändå irriterande och känns som att jag är "medlurare" fastän att jag inte har någon kontakt med ägaren i fråga nu.

Intressant att det ändå skiljer sig såpass mycket

Malin

Sånt är verkligen irriterande!

Är det en quarter eller paint så är det ju relativt enkelt att kolla upp tävlingsresultaten i AQHA/APHA iallfall... vet inte hur enkelt det är inom NRHA tex?

WRAS resultat och annat vet jag inte hur man ska kolla upp, men det brukar ju komma framnär man googlar som sagt!

Hade jag åkt och tittat på den hästen hade jag nog frågat säljaren om jag kan få titta på utskriften med tävlingsmeriterna (om det är APHA, AQHA, NRHA osv.) på samma sätt som man vill se registreringsbevis, pass osv. Tycker att det är en alldeles normal fråga om man är intresserad av hästen. Har inte säljaren dessa papper skulle jag nog bli väldigt misstänksam.

Jag hoppas verkligen att folk kollar upp för alla är inte så seriösa som man kan tro.

håller med, kan inte begripa att man kan betala så mycket pengar o inte kollar så gott man kan, vad man får för pengarna.

Mer kritiska konsumenter = bättre hästar, o bättre priser på de hästar som inte är toppkvalitet, men duger alldeles utmärkt för hobbyryttaren!

dessutom är det straffbart att ljuga (och undanhålla information) i sin marknadsföring, så är det ett företag kan du anmäla...

PS så hoppas jag också, vet att vi har haft annan tråd här tidigare om det, att man faktiskt är beredd att betala vad det kostar, när man hittar toppkvalitet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 873
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
962
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka