Sv: När ni köper häst
Jo, kollar upp!
Oftast är det det som säljaren INTE säger som är mest intressant. T ex om säljaren säger att denna hästen har vi sparat innan vi började rida, då tänker jag att hästen hade någon skada så de inte kunde börja tidigare, eller om säljaren säger att denna hästen var mogen tidigt, då tänker jag att den inte har fått gå hos sin mamma tillräckligt länge, eller... ja fy vad jag är misstänksam! Bättre att köpa unghäst (eller föda upp själv
)
Försöker själv säga det jag kan stå för, och är så ärlig jag kan. Vill själv veta allt om hästen, det betyder inte att jag inte vill ha den, men då vet jag också vad jag får, och kan inte komma efteråt o klaga. Samma med mina kunder, de ska få alla info jag kan komma på, så att de vet allt, och inte får några tråkiga överraskningar. Inte så svårt med unghästar...värsta som de har haft är hovböld och bärrandsröta, inte allvarligt bara man sköter det.
EX (självupplevt) Står ofta i annons att hästen är tävlad =låter väl bra!, och när jag kollade så är det på en lokal tävling, och när jag ringer tävlingsarrangöran så säger dom, ja den hästen minns vi, den hade helt spel på banan! Men det säger inte säljaren...Köpte inte den hästen...