När ni flyttade hemifrån

Jag flyttade hemifrån när jag var 22, 2005. Skulle ha flyttat tidigare, men min dåvarande pojkvän insjuknade i sviterna av en hjärntumör 2001 och dog 2003, så det tog 2 år för mig med sorgearbete innan jag började fungera någorlunda normalt igen....

Jag letade efter både bostadsrätter och hyresrätter, bostadsrätterna blev för dyra för vad jag tyckte de var värda, hyresrätterna var antingen för små, för tråkiga, låg fel osv... Sen så fick jag av en slump komma på visning på en lägenhet som min morbror hört om när han snackade med en av de privata hyresvärdarna i stan.

Direkt när jag klev innanför dörren på den lägenheten så kände jag HÄR vill jag bo, detta känns som hemma :love: ! Det var en helt otroligt känsla faktiskt, att man kan bli så direktkär i en lägenhet med fula 90-tals tapeter (så det blev ju ännu mer kärlek efter jag tapetserat om den som jag ville ha den) :) ! Den var 2 rum och kök på ca 58 kvadrat, med balkong och en mindre gå-in-garderob i sovrummet, ett stort kök och ett helkaklat badrum. Hyran låg på strax under 5000 om jag minns rätt, det är ju ett par år sen nu....

Jag älskade den från första stund, och jag saknar den faktiskt fortfarande ibland.

Hur gjorde ni när ni flyttade hemifrån? Blev det till hyresrätt, bostadsrätt? Vad var er planering om ni hade någon? När gjorde ni det?

Betalade ni som hamna i en hyresrätt mer i månaden för hyresrätten än om ni betalade hemma t.ex? Hur känns det efterhand, var det som att kasta pengar i sjön? Känner ni att ni flyttade för tidigt?

Ni som hamna i en bostadsrätt, kändes det rätt eller hur var tankarna kring detta? Fick ni spara länge och kanske ångrar att ni t.ex. bodde hemma och sparade ihop massa pengar?

Idag verkar hyresrätter kosta kring 7.5-8.500kr för en 2a på ca 46m2 där jag ev. kan bo. Känns lite dyrt när jag känner en som bor bra och samma storlek fast för 5000. (dessa kräver dock kö i flera år, vilket jag inte har :cry:)

Spännande framtid! Och vore jättekul att läsa era svar. Det är bara att skriva hur mycket ni vill för jag skulle uppskatta lite information kring detta (för mig) nya ämnet. :D
Flyttade hemifrån när jag var 23. Blev bostadsrätt. Föräldrarna sponsrade med handpenningen, resten betalade jag med sparade pengar och lån (mamma ställde upp som medlåntagare då banken tyckte jag tjänade för lite enligt deras schabloner).

Hyresrättsföreningar är okänt för mig. Däremot har jag erfarenhet av att betala för att stå i den allmänna bostadskön i en kommun. Summan kan ligga runt 300, det är i alla fall vad jag betalar för att stå i kö i Stockholm och sedan den gemensamma kön infördes här i Uppsala för 1,5 år sedan är det ungefär kostnaden här med. Om vi talar om avgift i den storleken och du får tillgång till ett större utbud är det klart värt det. Men du får väl kolla vad de här betalköerna på din ort har för utbud?

Annars kan det kanske löna sig att hitta en större lägenhet du kan dela med en kompis.
Jaa alltså vet inte vad det heter :o, det kanske var bostadskö jag tänkte på. :D Tittade lite på HSB förut och de har någon som kallas för "bospara", är det att stå i kö för en hyresrätt? Tycker allt känns så konstigt bara, informationen känns inte så lättillgänglig. :crazy:

Och tack för tipset om att dela lägenhet med en kompis, kanske kan fråga en vän om hon skulle kunna tänka sig något sådant :D

Jaa alltså vet inte vad det heter :o, det kanske var bostadskö jag tänkte på. :D Tittade lite på HSB förut och de har någon som kallas för "bospara", är det att stå i kö för en hyresrätt? Tycker allt känns så konstigt bara, informationen känns inte så lättillgänglig. :crazy:

Och tack för tipset om att dela lägenhet med en kompis, kanske kan fråga en vän om hon skulle kunna tänka sig något sådant :D
HSB säljer bostadsrätter, så det du sparar till är kontantinsatsen och beroende på hur länge du stått i kö så får du möjligheter att köpa en när de bygger nästa gång.

Min första lägenhet var en rätt stor 1a i hembygden som jag hyrde tillsammans med min dåvarande. Var 18 år och det tog slut efter 1 månad så efter uppsägningstiden flyttade jag hem igen. Bodde hemma ett par månader innan jag inte stod ut länge, var varmt välkommen hem men det var trångt, stökigt och mycket bråk. Hann fylla 19 innan jag fick tag på en 1a på 22a kvm med kokvrå i ett billigt hus. 2600 tror jag den kostade. Det var min bästa boende-situation någonsin! Billigt, mitt och så himla skönt. Har bott i hus sedan dess men saknar faktiskt min muggiga lilla 1a. Det var hemma det. Pengarna jag "förlorat" på att hyra bostad har jag ändå investerat i mitt mående. Att bo hemma med den situationen som var hade tagit knäcken på mig, med hyresrätten visste jag också att jag inte skulle behöva pröjsa ev vattenskada, nytt kylskåp eller liknande. Tryggt när inkomsten var blygsam.
Sant, intressant att höra. Tack! :D

Jag flyttade hemifrån när jag var 22, 2005. Skulle ha flyttat tidigare, men min dåvarande pojkvän insjuknade i sviterna av en hjärntumör 2001 och dog 2003, så det tog 2 år för mig med sorgearbete innan jag började fungera någorlunda normalt igen....

Jag letade efter både bostadsrätter och hyresrätter, bostadsrätterna blev för dyra för vad jag tyckte de var värda, hyresrätterna var antingen för små, för tråkiga, låg fel osv... Sen så fick jag av en slump komma på visning på en lägenhet som min morbror hört om när han snackade med en av de privata hyresvärdarna i stan.

Direkt när jag klev innanför dörren på den lägenheten så kände jag HÄR vill jag bo, detta känns som hemma :love: ! Det var en helt otroligt känsla faktiskt, att man kan bli så direktkär i en lägenhet med fula 90-tals tapeter (så det blev ju ännu mer kärlek efter jag tapetserat om den som jag ville ha den) :) ! Den var 2 rum och kök på ca 58 kvadrat, med balkong och en mindre gå-in-garderob i sovrummet, ett stort kök och ett helkaklat badrum. Hyran låg på strax under 5000 om jag minns rätt, det är ju ett par år sen nu....

Jag älskade den från första stund, och jag saknar den faktiskt fortfarande ibland.
Beklagar sorgen.:heart

Det låter jättemysigt :love:

HSB säljer bostadsrätter, så det du sparar till är kontantinsatsen och beroende på hur länge du stått i kö så får du möjligheter att köpa en när de bygger nästa gång.
Åh okej, då förstår jag lite mer. Hmm. Så man köar för att köpa bostadsrätter också då? (eller iallafall deras?) Känner att jag kommer tappa hår av allt detta, så uppskattar informationen! :D

@gråvarg - börja med att ställa dig i alla köer som finns i din stad (om du tror att du vill fortsätta att bo där alltså). Ibland kostar det pengar, ibland inte. Det är olika. Om din kommun inte har någon samlad kö är det nog inte så troligt att det kostar. De enskilda värdarna brukar aldrig ta betalt. I vissa kommuner finns speciella ungdomsbostäder och då kan köerna vara kortare.

Du vill kanske inte skriva var du bor. Men om du inte har problem med det kan det mycket väl finnas någon här från samma ställe som kan guida dig.

16 år. Flyttade för att gå gymnasium på annan ort och bodde i stundentlägenheter där vi bodde 4 st i ombyggda 3:or. Vardagsrummet var uppdelat till litet tv-rum och ett sovrum.

@gråvarg - börja med att ställa dig i alla köer som finns i din stad (om du tror att du vill fortsätta att bo där alltså). Ibland kostar det pengar, ibland inte. Det är olika. Om din kommun inte har någon samlad kö är det nog inte så troligt att det kostar. De enskilda värdarna brukar aldrig ta betalt. I vissa kommuner finns speciella ungdomsbostäder och då kan köerna vara kortare.

Du vill kanske inte skriva var du bor. Men om du inte har problem med det kan det mycket väl finnas någon här från samma ställe som kan guida dig.
Tack! :bow: 4-5k i tak hade varit drömmen och en önskan är närhet till en livsmedelsbutik (behöver inte vara stor butik) i form av coop/ica. Helst inte en evighet till de kommunala förbindelserna och gärna lite träd. En annan önskan är att det gärna ska finnas en hundklubb någonstans.

Bor söder om Stockholm, tror det heter "förort". Och har bott här hela mitt liv, så allt annat är okänd mark för mig men känner mig endå öppen för att bo t.ex. på norra sidan om stan, tror det kommer vara närmre till jobbet då också. Jag har ställt mig i gratisköer än så länge och har gjort det alldeles för sent. :( Har liksom inte haft dessa tankar utan endast tänkt på massa annat. :turd: :banghead:

Jag flyttade hemifrån när jag var 20 och då direkt från Norrland till Östergötland. Hyrde en liten, ful etta av en privat hyresvärd i Norrköping. Minns inte hur jag fick tag på den eller vad den kostade i månaden, men den kan inte varit dyr för jag pluggade då. Kommer från en vanlig medelklassfamilj och hade inga sparade pengar eller föräldrar som kunde avvara tiotusentals kronor, så bostadsrätt var aldrig ens på kartan. Känner nog faktiskt ingen som flyttat till bostadsrätt direkt hemifrån, i mina kretsar har ingen den typen av pengar. :o

Jag skulle rekommendera att flytta nånstans där det går att få lägenhet och inte snöa in på Stockholm. Det är välgörande och utvecklande att bo själv.

16 år. Flyttade till internatskola. Sista året hade jag egen lägenhet och pendlade till skolan. Under skoltiden kom jag hem 2 somrar. En bodde jag hos min bror då jag inte hade kontakt med mina föräldrar.
Andra sommaren bodde jag hos mamma.
Annars flyttade jag aldrig hem igen. Flyttade ihop med min make efter 1 år och 2 månader i egna lägenheten.
Min hyra för en etta 5 min gångavstånd från centrum på ca 20-25 kvm låg på 1500 kr/mån och sedan el varje kvartal på 250 kr. Privat hyresvärd.

Gasspis är faktiskt helt grymt att laga mat på, om jag skulle leta lägenhet idag så skulle jag se det som ett stort plus och inte något minus. :)
Tycker det är läskigt med öppen låga och i mitt huvud så är gas = explosioner (sett för mycket film). :rofl: Reflekterade dock aldrig över skillnaden på matlagningen när det är med eller utan, så det var intressant att höra :D

Det största aha-upplevelsen med att flytta hemifrån var hur dyrt allt var.

Det var ju inte bara månadsavgiften som skulle in utan det var ju även elräkning, internet, tv-licens och såklart handla all mat och toalettartiklar själv...

Det blev väldigt påtagligt för mig första månaderna då jag även hade bil och häst...

Jag fick mycket hjälp av mina päron. Mamma brukade ta med mig till affaren och storhandla basvaror nån gång varannan månad och pappa lät mig ibland tanka bilen på hans bensinkort osv... det var guld värt!

Det var en bostadsrätt som min pappa gick i borgen för mig för att få banklån, jag var 19 år och detta var 6 månader innan studenten. Jag hade 2 extrajobb kvällar och helger

Det största aha-upplevelsen med att flytta hemifrån var hur dyrt allt var.

Det var ju inte bara månadsavgiften som skulle in utan det var ju även elräkning, internet, tv-licens och såklart handla all mat och toalettartiklar själv...

Det blev väldigt påtagligt för mig första månaderna då jag även hade bil och häst...

Jag fick mycket hjälp av mina päron. Mamma brukade ta med mig till affaren och storhandla basvaror nån gång varannan månad och pappa lät mig ibland tanka bilen på hans bensinkort osv... det var guld värt!

Det var en bostadsrätt som min pappa gick i borgen för mig för att få banklån, jag var 19 år och detta var 6 månader innan studenten. Jag hade 2 extrajobb kvällar och helger
Bil, häst och bostadsrätt vid 19 års ålder? Jösses!

Jag var 20 och flyttade hemifrån för att plugga. Att bo kvar var inget alternativ, studieorten var 30 mil bort. Bodde i studentrum första året, sedan i en etta på 23 kvm något år och därefter i en etta på 38 kvm ett par år och till slut en tvåa på 62 kvm tills jag lämnade stan. Allihop HR med förstahandskontrakt. Älskade allihop, de var i bästa området.

Jobbade hela somrarna för att dra in pengar, jobbade däremot inte under terminerna.

Hur gjorde ni när ni flyttade hemifrån? Blev det till hyresrätt, bostadsrätt? Vad var er planering om ni hade någon? När gjorde ni det?

Betalade ni som hamna i en hyresrätt mer i månaden för hyresrätten än om ni betalade hemma t.ex? Hur känns det efterhand, var det som att kasta pengar i sjön? Känner ni att ni flyttade för tidigt?

Ni som hamna i en bostadsrätt, kändes det rätt eller hur var tankarna kring detta? Fick ni spara länge och kanske ångrar att ni t.ex. bodde hemma och sparade ihop massa pengar?

Idag verkar hyresrätter kosta kring 7.5-8.500kr för en 2a på ca 46m2 där jag ev. kan bo. Känns lite dyrt när jag känner en som bor bra och samma storlek fast för 5000. (dessa kräver dock kö i flera år, vilket jag inte har :cry:)

Spännande framtid! Och vore jättekul att läsa era svar. Det är bara att skriva hur mycket ni vill för jag skulle uppskatta lite information kring detta (för mig) nya ämnet. :D

Jag flyttade till att bo som inneboende hos främlingar i ett källarrum. Sedan fick jag rum i studentkorridor.
Därefter bodde jag i hyresrätt i rätt många år, sedan bostadsrätt och nu egen gård.

Hyresrätt i Umeå, sedan Luleå, sedan Åmål.
Bostadsrätt i Karlstad, hade egentligen tänkt mig hyresrätt men de hade ingen "bostadskö" och det blev för krångligt att hålla på och kolla om det hade kommit in något objekt.
tog ett bostadslån som jag amorterade bort ganska fort. Kontantinsatsen hade jag sparad, kan inte säga att jag sparat medvetet under någon längre tid. Var 25 år när jag köpte bostadsrätten. Bostadsrätten låg när jag köpte den relativt högt i månadsavgift, men avgiften låg tio år senare kvar på samma nivå, och då med lite extra tillbehör som hushållsel, fritt abonnemang för kabelTV (som jag i och för sig inte nyttjade), fritt internet. 4.260kr/mån för en två på 68 kvadrat centralt i Karlstad. Jag gick plus ca 500.000kr gällande priset på de tio år jag bodde där (köpte för 150000kr, sålde för ca 650000kr).

Jag flyttade hemifrån efter studenten. Betalade inget hemma. Flyttade in till pojkvännen i en större tvåa. Tror att hyran låg på 5000 kr typ. Efter något år kom vi fram till att vi inte behövde bo så stort och dyrt så vi flyttade till en mindre tvåa med billigare hyra, trots att den låg mer centralt. Tror vi betalade max 3500 kr för den. Där bodde jag kvar när vi gjorde slut. Den var perfekt för mig som var student då. Kan fortfarande sakna den lägenheten lite trots att jag inte vill bo i stan :) Sen har jag bott i radhus & lägenhet igen men slutligen landat i ett hus på landet:love: Har en månadskostnad på mellan 4500-5000 kr.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 970
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?