När man inte orkar rida.

xMyDeadx

Trådstartare
Just nu är jag nere i en svacka i livet, mamma och pappa håller på att skiljas, och känner att jag inte har någon ork i kroppen att rida. Vissa dagar är jag pigg och klart vi ger oss ut på en runda då. Men, jag skulle vilja ha tips på vad jag och Pärlan kan sysselsätta oss med de dagarna jag inte orkar rida.
Kom med så många förslag som möjligt, för Pärlan har energi till tusen :angel:
Ni får gärna komma med tips om hur jag ska få tillbaka motivationen att ta mig upp på hästryggen. Den började slockna redan innan allt började med mamma och pappa nämligen. Så tips tar jag emot med glädje!

Sv: När man inte orkar rida.

Sånt är inte roligt.
Har själv kännt att det varit motigt att ta sig upp i sadeln senaste året :eek:
Till råga på allt blev både jag och sambon arbetslösa.
Till följd av detta så lånar jag ut ett av mina underbara ston på foder (jag saknar henne varje dag).

Mitt andra sto sto står nu på betäckning och har varit borta ett par veckor nu... DET känns ännu tyngre.

MEN.......... detta har gjort att jag är full att spricka av energi att ge mig ut på hästryggen när hon kommer tillbaka nästa vecka.
Så detta är vad jag behövde. Total häst-lös-het.

Så mitt tips till dig förutom allt vad böcker och roliga övningar heter är att ta första bästa människa som du litar på. Se till att denne motionerar din häst i nån eller några veckor (eft som du skriver att din häst har mkt energi) och försök vara häst-lös ett tag.
Det kanske funkar för dig oxå :idea:

Det är inte roligt att tappa sugen så då får man bryta mönstret lite.....

Bara ett tips!!!

Lycka till och CREA DIEM

Släpp ut hästen på bete och åk dit och klappa den ibland. Känner man att man inte har orken kan man lika gärna låta bli. För mig blev ett uppehåll med ridningen det som gav mig lusten tillbaka:)

Jag ska testa :)
Om två veckor drar jag iväg ett tag och stallägaren har lovat mig att ta hand om Pärlan. Hoppas att jag har lite mer energi när jag väl kommer hem igen.
För nu är jag trött på att inte orka rida, jag älskar verkligen att sitta på hästryggen. Men, ibalnd säger psyket ifrån och då får man komma på något annat..

Får kolla med stallägaren om hon känner för att ta sig an Pärlan så snart som möjligt, om inte annat för Pärlans skull.

På bete går hon redan, men hon klarar inte av att bli helt avställd. Tyävvr. Hon tappar musklerna på ett kick och vi har precis jobbat upp bra muskler sedan förra året..

Två veckor är ju superbra..... du ska se att det kommer finnas lite sug när du är tillbaka :D

Fast grejen är den, jag är kvar hemma i två veckor. Sen är jag borta en, hemma en och sen borta en till vecka.
Men, de två veckorna jag är hemma just nu får jag försöka göra så bra som möjligt och komma på något jag kan göra med henne, förutom ridning :grin:

Kan bara säga att det är skit när det blir så här. Jag vet...
Kanske inte samma problem osv men går igenom en kris som heter duga nu. I balnd önskar man att man var borta eller fick försvinna för gott. Sn kan man må bra några timmar eller dagar igen. Väldigt stor berg o dalbana är mitt liv:cry: Men men...
När det är som värst och sämst så kan jag ändå finna den där glädjen och orken i mina hästar. Bara man orkar ta sig dit så känns det så väldigt mycket bättre en stund.
De har hjälpt mig ur krisens värsta hål. Så jag kan bara råda dig till att se till att ta dig till stallet.
Ingen lösning på problemet kanske men det räddar en del av den dagen. Det är viktigt att kunna ta tillvara de små glädjestunderna när allt är svart för övrigt.

Lycka till!

Berg och dalbana är det minsta man kan säga.
Jag ska försöka ta mig dit, Pärlan är ändå min livskraft. Utan henne skulle jag aldrig orkat så långt jag gjort.
Men har du någpt tips på vad man kan göra, de dagar man känner att det inte finns tillräckligt med ork att sitta på hästryggen men jag ändå vill jobba med henne? :)

en grej du kan göra är att gå promenader, långa promenader i skogen. försök att hitta backar att klättra i, och gå ut i bushen för att få henne att lyfta på fötterna. Det är kanske inte tilräckligt jobbigt för din häst, om hon har så mkt energi, däremot... Sen kan man ju alltid tömköra, kanske tömköra ute istället för på banan. jag vet inte, spånar mest just nu. jag vet hur det känns när man bara nte orkar rida, jag hoppas att du snart får upp motivationen igen, lycka till!

Tack för förslagen :) Vi har en klätterbacke och efter tre-fyra vänder upp och ner i den brukar hon vara helt slut, i ala fall med ryttare på ryggen. Får testa hur hon reagerar när man är ute och går i den också.
Tömköra har jag funderat på, hon är ju inkörd så det är bara att sätta på selen och ut. Problemet är att hon blir så pigg och stark när vi är ute i naturen. Har aldrig testat att tömköra på banan, då jag inte kommer på något att göra med henne där. Hur roligt är det för henne att bara gå runt på fyrkantspåret lixom?
Så om du har några tips på hur man kan kan sysselsätta henne vid tömkörning i paddock, får du gärna komma med dem :D
Allt uppskattas vill jag lova.

Longering finns, men inget större alternativ alla dagar i veckan. Då det kommer slita mycket på benen och hon vägrar jobba när hon longeras, eller snarare jag vet inte hur jag ska få henne att jobba bra med ryggen vid longering.
Men tack för tipset och säkert blir det longering någon gång :)

åh, tömköra i padock är kanonkul!
gjorde jag ofta när jag kände som du känner nu!.

allt du gör i sadeln kan du göra på tömmar, bara man tränar och kommer på hur kommunicationen funkar!
jag brukade ofta ha henne på volt och sedan byta volt och varv genom att skänkelvika genom diagonalen. Pålla tyckte det var kul att få lite omväxling till traglandet åxå...

longering som motion är helt förkastligt enligt mig. longering som träning, men inte för att "rusa av hästen".

En medryttare kanske?
så du slipper åka till stallet varje dag, då får du längt lite efter att åka dit.

Okej :D
Men hur gjorde du för att göra skänkelvikning i töm? Hon har lite problem med det när jag sitter på ryggen, men har en känsla av att jag lyckas ge henne dubbljag inte orka signaler då också. Kan det vara bättre att träna upp sånna grejer från marken då och sen ta det uppsutten?
Eller är jag helt ute och cyklar i det tänkandet? :)

Lite sån är jag också, om longeringen alltså. Men vissa dagar, då jag känner att jag inte orkar varken rida eller göra något annat. Då är longeringen att bra alternativ, hon får ut lite av all energi hon har i alla fall..

Tyvärr litar jag inte på medryttare, den enda ag tillåter att rida Pärlan är stallägaren och hon har tre småbarn att ta hand om.
Något att jobba på, definitivt, men just nu kan jag inte tänka mig att skaffa medryttare till henne. Tyvärr.

oj, jag är verkligen ingen expert på tömkörning, men när jag gjorde skänkelvikning på tömmen, ramade jag in henne med yttertömmen rund rumpan, placerade mig själv snett bakom och tog tömtag i innertöm. då böjde hon sig runt innertömmen och spårade på diagonalen. iochmed att jag redan var snett bakom henne, så var det mycket lättare att fånga upp och rama in henne på volten, eftersom yttertömmen är på plats och jag själv hamnade i mitten av volten. på diagonalen skrittade vi, för att jag skulle hinna med och på volten var det trav!

Tack :)
Ska testa nästa gång jag tömkör i paddock. Hon älskar att jobba, problemet är at både jag och hon blir frustrerade n är jag gör fel i sadeln. Så kanske töm är något som funkar för oss :)

testa och lek och ha kul, så hittar ni säkert ett sätt som ni båda gillar!!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar