När man inte orkar rida.

Sv: När man inte orkar rida.

Det är väl det bästa, men jag vet inte vad jag sak testa för grejer. Det är det som är mitt stora problem..

framåt, halt, backa och åt sidan är nog så stora utmaningar!!!

om jag hade haft kvar Karisma hos mig skuklle jag nog gått vidare och tränat på riktigt samlad och långsam trav tror jag. mycket lättare för hästen att göra, när inte ryttaren sitter på ryggen!

Tackar :) Blir att testa och prova massor nästa gång vi tömkör. Som du sa, något borde det ju finnas som passar oss båda :D

Japp,ser att du fått en massa tips. Bra det ju!
Hoppas det funkar för dig och att det löser sig på ett bra sätt.

Det är skönt att ha huvudet ovan vattenytan i bland;)

:idea: AAAAAAAAHHHHHHHHHHHHAAAAAAA!!!!!

Jag har det!

Såg på Ebay uk häromdagen en DVD som hette 100 saker att göra med din häst (fast på engelska)

Att jag inte kom på det tidigare :) :D

Longera gör jag så lite som möjligt, då jag inte får henne att jobba ordentligt vid longering..
Bete funkar tyvärr inte, hon släpper musklerna på en vecka och vi har preci fått ordning på henne sedan förra året :/

Mm vad jobbigt!
Förstår att det inte kan kännas roligt att ut och rida,
Men försök så gott som möjligt hitta på något riktigt roligt vid ridningen :)

Man kan ju alltid löshoppa med hästen, eller köra en liten ''staffet'' bana
med hopphinder?

Det är ju alltid roligt att ta en snabb galopp på en äng? en backe? eller en rak fin grusväg! :d
Det finns mycket roligt att göra!

Men gör det du känner bäst för!

Lycka till!
Och jag hoppas på det bästa med dina föräldrar och din sitation:bow:

Vet precis hur de e, själv fick ja veta för 2½ år sedan att min mamma fått cancer och hade precis samma sviktande psyke.Dessutom blev det väldigt fel för ja var på väg att sälja min B-ponny då men fick ge upp de då han tappa all konditon o ja all motivation eftersom ja inte fick något stöd i just de. Men istället så sålda ja inte honom.Utan hade kvar honom som bästa vän o använda min super duktiga tävlingshäst som prommenadlimpa o stöd till mig.Men sen efter efter ett havl år fick ja dåligt sammvete över honom och satte gång honom igen.Har ff kvar honom men nu är han dock till salu och aldrig varit en bättre ponny i hoppning och dressyr,dressyren är den som har gett mig mest att tänka på när ja har haft honom.Innan hade han ingen dressyr alls så de e de ja har jobbat på sen dess.De ger mer att tänka på en lite hoppning kan ja lova.Det rensar huvudet så egentligen tror ja inte att du ska ta någon pause alls från stallet.Stanna kvar, du behöver inte nödvändigtvis rida pyssla med hene och med utrustningen gnistan för hästar o ridning tänds av de inte v några pauser=)
Lycka till=)

;)Fy, va trist. Löshoppning brukar hästarna tycka e kul. Även de som står bredvid. Och har du en paddock så är det ganska enkelt att fixa ihop en bana. Kanske är ni flera som kan ha en bestämd dag/dagar som ni löshoppar. Då brukar det gå lättare och man får den sociala biten med sig. Dvs någon som kan masa på en sas. Lycka till.

KL

Beror ju på hur man funkar som person, men för mig så är det så att ju mer omotiverad jag är desto viktigare är det att faktiskt kravla sig upp och rida, för väl uppe kommer man ifrån det, och mår bra, men slutar man rida så blir omotivationen bara värre och värre - hästen tappar spänst, styrka, kondition och muskler, och då blir man än mer omotiverad osv. så jag skulle satsa på att hellre då rida effektivt de dagar jag rider, och sen låta hästen vara hel ledig. 2 dagar i veckan om man sprider ut det funkar i stort sett på alla hästar, kanske kan din häst tillochmed stå tre dagar en period, om du sprider ut dagarna så att säga.

som sagt, visst kan det vara motigt, men det blir motigare ju mer man släpper efter tycker jag. sen det där att göra alternativa grejer om hästen behöver behålla muskler osv.... då spenderar man ju lika mkt tid som när man rider, fast det blir mindre effektivt, så då rider jag hellre och pallrar mig upp som sagt. Undantaget är väl riktigt bra tömkörning, som faktiskt ger ngt, det kan jag unna mig för det ger ngt konkret och bidrar till att hästen hålls igång osv. Men det där att bara hålla på och leka, eller promenera vid hand i skogen osv - nej tack för mig - det hjälper inte min omotivation ett dyft som sagt, får mig bara att känna att hästen blir avställd och går på halvfart, och det blir ännu mer motigt osv.

som sagt, för mig funkar det bäst att faktiskt pallra mig upp och iväg, även om det är motigt innan osv. Lägger man in vilodagar och planerar dessa, så är de morot nog, när annat runtikring är motigt. tycker jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Pusseltråden
  • Hitta på ett eget efternamn?