Sv: När man inte orkar rida.
KL
Beror ju på hur man funkar som person, men för mig så är det så att ju mer omotiverad jag är desto viktigare är det att faktiskt kravla sig upp och rida, för väl uppe kommer man ifrån det, och mår bra, men slutar man rida så blir omotivationen bara värre och värre - hästen tappar spänst, styrka, kondition och muskler, och då blir man än mer omotiverad osv. så jag skulle satsa på att hellre då rida effektivt de dagar jag rider, och sen låta hästen vara hel ledig. 2 dagar i veckan om man sprider ut det funkar i stort sett på alla hästar, kanske kan din häst tillochmed stå tre dagar en period, om du sprider ut dagarna så att säga.
som sagt, visst kan det vara motigt, men det blir motigare ju mer man släpper efter tycker jag. sen det där att göra alternativa grejer om hästen behöver behålla muskler osv.... då spenderar man ju lika mkt tid som när man rider, fast det blir mindre effektivt, så då rider jag hellre och pallrar mig upp som sagt. Undantaget är väl riktigt bra tömkörning, som faktiskt ger ngt, det kan jag unna mig för det ger ngt konkret och bidrar till att hästen hålls igång osv. Men det där att bara hålla på och leka, eller promenera vid hand i skogen osv - nej tack för mig - det hjälper inte min omotivation ett dyft som sagt, får mig bara att känna att hästen blir avställd och går på halvfart, och det blir ännu mer motigt osv.
som sagt, för mig funkar det bäst att faktiskt pallra mig upp och iväg, även om det är motigt innan osv. Lägger man in vilodagar och planerar dessa, så är de morot nog, när annat runtikring är motigt. tycker jag.