När luften går ur...

åke

Trådstartare
När luften och orken försvinner. Vad gör man då? Jag har hållt på med hästar sedsn 1977. Sedan 1994 har vi haft lite avel på oilka raser.Hästar har alltid varit en mycket stor del av mitt liv. Men nu finns inte orken och glädjen kvar. Jag bestämmde mig i natt för att lägga av. Vi ska bara ha kvar dotterns gamla ponny och ardennern. Resten ska bort. Kommer jag att ångra mig tror ni? Gör jag fel? Ska jag i stället satsa på att köpa en välriden/välutbildad häst som jag kan rida så glädjen kommer tillbaka?
Jag har under årens lopp ridit in massa hästar. Jag har nu en arabhingst som jag skulle behöva rida mera. Men glädjen och orken till att utbilda han är som bortblåst. Glädjen till aveln tog även den samma vind iväg. Hur skulle ni ha gjort? Sälja av allt eller kämpat på ett tag till?

Sv: När luften går ur...

Kämpa på!!
Tror att du kommer ångra dig efter ett tag om du lägger av. Jag var i samma sits för ett par år sedan, hade bestämt mig för att lägga av med aveln och bara behålla mina gamla ston och rida dem lite då och då.
Ett par nya situationer uppstod, bl a att jag slutade på mitt gamla jobb och bestämde mig för att satsa på ett eget företag innan jag blev alltför gammal, samt att vi hittade en hingst som vi gillade och började avla igen.

Nu är vi i full gång, med med- och motgångar som vanligt, men jag vet att jag hade ångrat mig storligen om jag verkligen hade lagt av då när jag tänkte göra det.

Kan du inte hitta en ny linje att avla på? Tillföra en ny ras till dina hästar? Hitta en tränare som kan ge dig inspiration i ridningen?

Lycka till!! Vad är det för arabhingst du har, förresten?

Vi har en godkänd arabhingst. Grejen är att jag har svårt för att komma iväg till träningar. Bilen är för stor för att jag ska få köra den. Antingen får vi köpa en bil till eller så får jag ta E-kort. Och i detta läge känns inget av det alls lockande. Den ända som jag kan rida just nu är hingsten. Men orken att utbilda han vidare känns miljoner mil bort. Avelsstona rids inte alls.

Jag tror inte att det finns något rätt eller fel här, så du lär inte behöva oroa dig att göra fel. Däremot kan det ju hända att du ångrar dig - men det är väl inte hela världen? Du kan ju börja igen om/när du känner dig sugen och motiverad!!!:idea: Och hästar kommer ju ändå finnas kvar på gården, så det är ju inte som att du idag väljer mellan att antingen fortsätta i motvind och misär för all evighet eller att aldrig mer se en häst.

Efter två jobbiga motgångar "slutade" jag också med hästar. Jag var bara rädd för allt hela tiden och såg den ena katastrofen efter den andra framför mig. Ridningen blev en svårighet och ett tvång istället för ett givande intresse. Trodde då att jag antagligen aldrig skulle rida igen och det kändes oerhört deprimerande att ge upp. Två år senare vaknade jag en morgon och ville rida. Jag bara visste att tiden var mogen igen och det kom över en natt. Ringde och bokade en ridlektion samma dag. Det var underbart. Tydligen hade hjärnan bearbetat klart motgångarna och var redo för nya äventyr! En paus kan va himla uppfriskande och bra på lite sikt - även om det kan kännas som ett vemodigt "nederlag" dag 1! Antingen hittar du tillbaka till ridningen och hästarna igen eller också hittar du något annat som ger dig den glädje och motivation du nu saknar! Två bra saker med andra ord!:laugh:

Annars finns ju tusen olika ridstilar och "grenar" och genrer inom ridning numer. Ett byte kanske kan vara att överväga? Du blir som nybörjare på nytt och får tänka om, lära dig något nytt och utvecklas. Njuta av alla nya framsteg, intryck och inspiration det kan medföra.

Du hittar säkert något du går igång på - varesig det är att rida en bättre utbildad häst eller kanske något helt annat!

Byte av ridstil finns inte ens i tanken, hela intresset har fallit, jag har inte ens orkat tömma stallet alla boxar för sommaren än. Jag kanske bara har fått någon värme nojja vad vet jag, men som det känns nu så vill jag bara få bort hästarna från gården och skita i allt.

Tror alla känner så mellan varven. Jag har gjort det flera gånger. Ibland har det gått "över" och orken har kommit tillbaka och ibland har jag ändrat på inriktningen och inte en minut ångrat mig efter åt. Tvärt om det har känt som om det var på tiden att det ändrades när det väl varit genomfört.

Tror du får ta en stund utan hästar och det passar ju bra nu när det är betestider och fundera över vad det är du/ni verkligen vill.

Känns definitivt som att du är i behov av en paus från hästeriet. Är intresset helt dött så är det säkert bäst både för dig och hästarna. Gör nåt annat och se om du kan hitta nåt nytt som sätter sprutt på livsandarna! För du är väl inte trött på "allt", bara på nuvarande situation som har med hästarna och ridningen att göra? Hur länge har du känt såhär, att ridningen inte är kul längre?

Åk på de semestrar ni planerat in, ni behöver inte ens tänka ordet "häst" då (förutsatt att inget händer och jag måste ringa om det vill säga).
Sen, om du fortfarande känner samma sak, kan du ju sälja av en åt gången (fast det går ju ha alla på annons samtidigt ändå) tills det känns mer lagom och rimligt för dig att orka med.

Kände precis samma sak när jag hade Merlin, det var därför jag sålde honom. Det fungerade inte (dels pga ryggskadan, dels pga brist på ork) och allt kändes bara jobbigt och blev ett tvång.
Hade tänkt ta en paus från hästarna, men så stod ponnyn där i hagen redan innan Merlin åkt.. och nu är det roligt att åka till hästen igen.
Nu är jag ju dessutom av med värken i ryggen och ser verkligen fram emot att rida in Bella.

Senast ändrad:

Känns definitivt som att du är i behov av en paus från hästeriet. Är intresset helt dött så är det säkert bäst både för dig och hästarna. Gör nåt annat och se om du kan hitta nåt nytt som sätter sprutt på livsandarna! För du är väl inte trött på "allt", bara på nuvarande situation som har med hästarna och ridningen att göra? Hur länge har du känt såhär, att ridningen inte är kul längre?

Inget känns roligt längre. Gubben jobbar jämt så av han får jag ingen avlastning. Det är inte kul att rida, mocka, mysa med fölen. INGET är kul längre.

Åk på de semestrar ni planerat in, ni behöver inte ens tänka ordet "häst" då (förutsatt att inget händer och jag måste ringa om det vill säga).
Sen, om du fortfarande känner samma sak, kan du ju sälja av en åt gången (fast det går ju ha alla på annons samtidigt ändå) tills det känns mer lagom och rimligt för dig att orka med.

Kände precis samma sak när jag hade Merlin, det var därför jag sålde honom. Det fungerade inte (dels pga ryggskadan, dels pga brist på ork) och allt kändes bara jobbigt och blev ett tvång.
Hade tänkt ta en paus från hästarna, men så stod ponnyn där i hagen redan innan Merlin åkt.. och nu är det roligt att åka till hästen igen.
Nu är jag ju dessutom av med värken i ryggen och ser verkligen fram emot att rida in Bella.
Min kropp har fått ta mycket stryk pga hästarna med. Hela kroppen vill ge upp har ständig värk i kroppen nu. Dygnet runt. Det är väl nu man ska njuta av sommaren?

prova att gå till hon som jag var hos för min rygg (i habo, då vet du nog vem jag menar). blev av med min huvudvärk som jag haft i ett år samt ryggvärken som jag haft lika länge :bow:
det tar ju ett tag att bli bättre, och man måste vila rätt mycket emellan.

jag hjälper dig gärna att rida till någon av hästarna inför en eventuell försäljning, har ju bara tillgång till travare att rida annars och det är inte riktigt min nisch

Jag tror , och har själv upplevt det, att det kan bli för mycket med hästarna (och det blir lätt så) Jag tror att man måste ha någon slags balans i livet. Man kan inte ge allt man har bara till hästarna. Man måste tänka lite på sig själv också annars så känns det som man existerar bara för dem och då orkar man inte.

Jag tror att även om du säljer av alla hästarna så kommer du en dag skaffa häst igen. Det är tyvärr så med oss hästnördar, vi har det i blodet. Som en drog.

Om du bestämmer dig för att göra dig av med hästarna så finns det alltid nya hästar att köpa den dagen du känner dig sugen igen.
Våga prova något nytt!!

lycka till!

prova att gå till hon som jag var hos för min rygg (i habo, då vet du nog vem jag menar). blev av med min huvudvärk som jag haft i ett år samt ryggvärken som jag haft lika länge :bow:
det tar ju ett tag att bli bättre, och man måste vila rätt mycket emellan.

jag hjälper dig gärna att rida till någon av hästarna inför en eventuell försäljning, har ju bara tillgång till travare att rida annars och det är inte riktigt min nisch

Vad gullig du är. Tack snälla du. Det är bara att komma ut och rida när du vill.

Tror alla känner så mellan varven. Jag har gjort det flera gånger. Ibland har det gått "över" och orken har kommit tillbaka och ibland har jag ändrat på inriktningen och inte en minut ångrat mig efter åt. Tvärt om det har känt som om det var på tiden att det ändrades när det väl varit genomfört.

Tror du får ta en stund utan hästar och det passar ju bra nu när det är betestider och fundera över vad det är du/ni verkligen vill.

Jag har aldrig haft denna känslan innan. Och att jag bestämmde mig nu under betet säger ju ganska mycket med. Viss blir man less på skiten på vintern men inta alls så som jag känner nu. Nu vill jag bara få bort kusarna från gården.

Jag känner igen mig! Inget med häst är roligt just nu. Jag skickade iväg mina (4 st) på bete hos grannen för en vecka sedan och drog iväg på en värdelös semester (inte på grund av hästarna utan andra faktorer) och nu är jag hemma igen och saknar inte de fyrbenta bruna alls. Jag ska föröka vara hästledig så mycket det går den här sommaren för att försöka hitta tillbaka till glädjen som hästarna kan ge. Kan inte du försöka med samma sak? Finns det någon i din närhet som skulle kunna avlasta dig? Har du möjlighet att skicka iväg dem någonstans på bete?

Om inte jag tycker det är roligt till hösten avvecklar jag mina hästar. Inte nog med att det tar mycket tid - det är mycket dyrt också. Jag följer din tråd och hoppas att råden du får kan hjälpa mig också.

Hade jag fått den känslan hade jag slutat för att se hur det känns att vara utan hästarna. Kanske tycker man det är hur bra som helst, eller så börjar man med hästar igen. Jag har själv trappat ner och bytt inriktning från ridning av 3-4 tävlingshästar/dag tills för två år sedan till avel i lite skala i dag ( 1 sto) och motionsridning av en häst och trivs mycket bra med det. Skulle jag inte känna att de ger mig så mycket som det nu ger mig i dag att ha dessa hästar , utan tvärtom kännas som jobbigt så hade jag sålt dem, jag låter kanske krass, men det är en dyr hobby som man måste få ut mycket själv av mentalt tycker jag för att det ska vara värt priset. En av tävlingshästarna var egen uppfödning, 9 år som jag haft en del framgångar med, han var som en hund och stod mig mycket nära, jag grät många tårar när han åkte. I dag har han det super, han älskar att tävla och träna och är hos en duktig ryttare där han trivs bra, så i dag ångrar jag inte att han såldes och jag har en bra kontakt med den nya ryttaren.

Jag känner igen mig! Inget med häst är roligt just nu. Jag skickade iväg mina (4 st) på bete hos grannen för en vecka sedan och drog iväg på en värdelös semester (inte på grund av hästarna utan andra faktorer) och nu är jag hemma igen och saknar inte de fyrbenta bruna alls. Jag ska föröka vara hästledig så mycket det går den här sommaren för att försöka hitta tillbaka till glädjen som hästarna kan ge. Kan inte du försöka med samma sak? Finns det någon i din närhet som skulle kunna avlasta dig? Har du möjlighet att skicka iväg dem någonstans på bete?

Om inte jag tycker det är roligt till hösten avvecklar jag mina hästar. Inte nog med att det tar mycket tid - det är mycket dyrt också. Jag följer din tråd och hoppas att råden du får kan hjälpa mig också.

Nej jag har ingen chans att skicka iväg 9 hästar. Varav en hingst. Skulle heller inte få för mig att besvära andra med mina djur. Ont om bete är det i nästan hela landet dessutom.

jag skulle sålt, och haft 1-2 hästar.
känner du att du idag inte har motivationen till araben, så hade jag om jag va du istället köpt en läromästare som du skrev.

Vi sålde just av en av dom bästa läromästarna som man kan ha. Visst hittar jag just DEN som jag vill ha så kanske jag hänger med ett tag till. Men just nu känns det som om man har sprungit in i väggen för gott.

Min kropp har fått ta mycket stryk pga hästarna med. Hela kroppen vill ge upp har ständig värk i kroppen nu. Dygnet runt. Det är väl nu man ska njuta av sommaren?

Har du kollat med läkare angående värken? För att ständigt gå och ha ont gör att man lessnar på allt.
Kan ju även vara så att du har för mycket hästar jämfört med vad du har tid och ork till? Och blir det bara en massa måsten så är det heller inget roligt längre.
Men hur det än är så är det bara du som kan känner efter vad som känns rätt för dig och ta ett beslut.

/Camilla

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång... 2
Svar
26
· Visningar
6 352
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka