När luften går ur...

Sv: När luften går ur...

Jo, det är säkert som du säger. Att det helt enkelt har blivit för mycket och att man sakta dalar mot botten. Jag ska boka massage i morgon tänkte jag. Det kanske piggar upp lite.

Jag har varit i precis samma läge som du. Glädjen försvann och allt vara bara jobbigt. Jag tog ett långt uppehåll (närmare bestämt 8 år) och gjorde annat. Jag sökte nytt jobb, reste massor och gjorde allt det som jag inte hade hunnit förut. När suget kom igen efter hästar var det så mycket roligare att köra igång igen:DOch nu har jag en bra balans mellan hästar, familjeliv och resor o dyl. Dessutom tycker jag ridningen och hästhanteringen är mkt mer stimulerande nu än förut. (Vet inte varför:confused:)Men, det beslut du tar måste ju komma inifrån dej själv, jag bara berättade vad som funkade för mig. Lycka till vad du än bestämmer dig för!!

fast...jag förstår inte riktigt.
EN häst tar inte så mycket tid och pengar.

Men har man som TS många hästar så blir det en belastning tillsist.
Kostnaderna drar iväg (även med egen gård) men det är framförallt alla måsten som blir jobbiga. Det måste mockas åt alla, man får dåligt samvete om alla inte blir borstade och tas om hand, man vill försöka rida och hålla motivationen uppe och vara aktiv med en eller flera hästar samtidigt. Man ställer mer o mer krav på sig själv och helt plöstsligt så känns det bara som en börda än som ngt roligt.
Har man dessutom jobb utöver hästarna, så tar det väldigt mycket på en som människa. Och man känner även att övrig fritid blir knapp.

Och jag förstår inte varför du skriver detta till mig? Jag berättar bara mina erfarenheter och i dessa tror jag det framgår att jag förstår att TS är less eftersom jag själv slutat med hästar.:confused: De känslor du beskriver är EXAKT så som jag kände det och därför slutade. Har jag inte rätt till att känna så bara för att jag då endast hade en häst?

För övrigt har du väl ingen aning om hur mycket tid och pengar en häst tog för mig och vilka ekonomiska ramar jag har? När jag hade två hästar (uppstallade) låg kostnaderna på 7000 kr/månad. Jag bor ju i ett storstadsområde där stallhyrorna inte direkt är gratis och där avstånden är långa (20 km enkel resa till stallet). Dessutom jobbade jag väldigt mycket och behövde hyfsad servicenivå eftersom jag även reste en del. Att bara ha en häst halverar inte kostnaden, den landade ändå på 4-5000 kr/månad. Vilket var på tok för mycket när inkomsten i princip halverades till under 10000 kr/månad.

Så var snäll och kom inte att tala om för mig att en häst inte tar tid och pengar, för du har faktiskt ingen aning om hur det är för mig!

självklart vet jag att dom tar tid o pengar.
(det vet väl alla som väljer denna hobby)
svaret va inte riktigt helt till dig, men ville bara säga att just en häst är inte så jobbigt, om man tex har fler hästar och väljer att gå ner till en häst. Man kommer definitivt känna av att man får både mer pengar o mer tid över varje månad.

Jag tror som några andra att du har drabbats av någon form av utmattning/depression. Jag var nära att fastna i ett sådant tillstånd under denna vintern pga mitt jobb. det kändes ungefär som om jag hade ramlat ner i en djup grop som jag inte orkade kravla mig upp ur. Jag klarade inte av att göra någonting och kunde inte ens lösa den enklaste konflikt eller det enklaste problem på jobbet. Jag orkade knappt gå upp ur sängen och gå ut på morgonen och ge hästarna mat. Laga mat och städa och annat var nästan otänkbart. Jag har egentligen aldrig riktigt trott på utbrändhet och depression och liknande men jag förstår nu hur det kan bli så. Jag hade tur och fick hjälp upp ur gropen och kom igång igen. Idag mår jag bra och orkar med vardagen.

Det jag vill komma fram till är egentligen att om du nu känner som jag gjorde så ska du ta det på allvar. Om du vill behålla ett par hästar så gör det och ha trevligt tillsammans med dem. Koppla bort alla måsten i livet. Det finns ju läkare och andra man kan vända sig till.
jag lärde mig att det viktigaste är att överleva och ha det bra, allt annat betyder inte någonting egentligen.

Jag tror att du gör helt rätt som drar ner antalet hästar. Kanske du även skulle må bra av att vara helt hästlös ett tag men jag förstår din situation med en gammal häst som är värd att få leva resten av sitt liv där han är.

Sin kropp och sinne ska man vara rädd om och börjar man känna sig så trött och less är det dags att avsluta.
Det är ju inget som bestämt säger att din "paus" ska vara hela livet, det kanske bara tar ett år innan du känner dig på G igen.

När det gäller att bli less och trött så tror jag faktiskt inte att hästantalet är den enda faktoren, det är en komplicerad apparat hur folk håller och hanterar sina hästar och jag är övertygad om att ens egna krav på sin hästhållning kan vara lika pressande även med en häst.

Jag hoppas att den här förändringen i ditt liv ska ge dig tillbaka den ork du förlorat och att din kropp börjar må bättre. Kram Sar

KL.
Helt hästlös vill jag inte vara. Det vill nog ingen av resterande familjen heller. Tack alla för eran stöttning.

Jag skulle nog gått på magkänslan, kanske dock valt att låna ut någon utav hästarna som man kanske senare skulle kunna ta tillbaka om intresset faller på igen. Men jag tror att det är viktigt att man känner att man inte är pressad av att man håller på bara för "sakens skull", utan för både sin egen samt hästarnas skull bör man nog känna att man har ett sug och intresse för det man gör, annars gynnar det ju egentligen ingen i längden och en häst kostar ju t.ex. ganska så mycket pengar som man då skulle kunna använda till roligare saker.

Om det går att hitta alternativ som att låna ut hästen på foder, den som det kanske i så fall skulle bli aktuellt att du faller tillbaka för igen, så skulle jag göra det. Bättre att ta en paus och inte känna att hästarna är någon press, utan det ska vara meningsfullt och ge både dig och hästarna något :)

Fast jag känner att det är svårt att hitta seriöst folk som vill låna hästar idag. Folk är ta mig tusan inte rädd om andras saker idag.

23 kilo... jisses.
min väger typ.. högst tio.
men det kan vi nog fixa om du vill köra, så länge hästen står still ska det väl gå att baxa på den

Jodå, går gör det allt, men jäklar va svettigt det är.

Selen är ju så satans tung bara, sedan ska den ju upp på han med. den vger ju bara 23 kg.

:idea: Du kan ju ha den upphängd i taket, så där som de hade förr i tiden när "brandbilarna" drogs av hästar. De hissade ner selarna på hästens rygg.

Fast vi har för lågt i tak för det, då springer man i den hela tiden. Vi får lära hästen ''ligg'' i stället tror jag.

Jag svarade lite hurtigt där i början om att du skulle kämpa på, jag förstod inte riktigt att du verkligen var nere i gropen och behöver tid på dig att kravla dig upp igen och hitta ork och motivation.

Nu när jag har följt den här tråden förstår jag och önskar dig lycka till hur du än beslutar. Det viktigaste är hälsan och att man får möjlighet till återhämtning.

Jag förstår dig. Det vimlar ju av ''depp'' trådar på buke nu. Det är ofta svårt att se allvaret i det hela. Jag själv hade säkert svarat i stil med'' Ryck upp dig''!!!

Nu verkar det som om vi har blivit av med endel hästar i alla fall. Det känns så himla skönt måste jag säga.

Är glad för din skull gäller att ta hand om sig själv, finns ju bara en av dig :)

Låter som du tagit rätt beslut :)

/Camilla

Jag är nog less på det mesta just nu. Trött på att städa och tvätta. Trött på trädgården, trött på hästarna. Trött på värmen.....

Kanske bo på lantgård kan vara något!? ;) Vill du ha lite miljöombyte så är du välkommen när ni kommer hem från semestern och vi från vår. :laugh: Lyssna på ditt inre och följ den rösten. Du gör dig ju inte av med alla pållarna, så hästeriet har du ju kvar. Kanske gnistan tänds igen när du får lite mindre att stå i på hästfronten.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång... 2
Svar
26
· Visningar
6 352
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka