När leta stallplats...

Flinga

Trådstartare
Hoppas det här blev rätt forum
Jag har betämt mig för att skaffa häst och har börjat leta häst, men jag är nogrann och vet att det kan ta tid att hitta "rätt". Men när jag väl har hittat rätt så vill jag kunna ha hästen relativt nära mig och gärna med en paddock. Det finns en del småstall men även en stor ridanläggning där jag bor men när är det dags att börja att skaffa en stallplats det kan ju ta flera månader till jag hittat en häst.

Så hur har ni gjort i samma situation, hittat stallplats och betalt hyra för den till ni hittat en häst eller hittat hästen först? Har ni hög "omsättning" på hästar i era stall, blir det ofta lediga platser?
 
Sv: När leta stallplats...

Hör med stallen i närheten hur de har det med stallplatser. De kanske har ett par stycken lediga och då behöver du ju inte boka någon innan du hittat din häst. När du ändå är ute och kollar hur många boxplatser de ev har kan du passa på att fråga vad som ingår och vilka regler och så de har så du vet vilket stall som passar DIG bäst. Det är viktigt att hitta stall som man trivs i.
 
Sv: När leta stallplats...

Hoppas det här blev rätt forum
Jag har betämt mig för att skaffa häst och har börjat leta häst, men jag är nogrann och vet att det kan ta tid att hitta "rätt". Men när jag väl har hittat rätt så vill jag kunna ha hästen relativt nära mig och gärna med en paddock. Det finns en del småstall men även en stor ridanläggning där jag bor men när är det dags att börja att skaffa en stallplats det kan ju ta flera månader till jag hittat en häst.

Så hur har ni gjort i samma situation, hittat stallplats och betalt hyra för den till ni hittat en häst eller hittat hästen först? Har ni hög "omsättning" på hästar i era stall, blir det ofta lediga platser?

Ta reda på alla stall som finns runtomkring och vilka som har ledigt, fråga andra hästmänniskor vilka dom känner som kan ha plats osv så du vet vart du ska börja när du väl får klart att du ska köpa en viss häst. Betala INTE en plats innan du har häst, det är bara onödigt dyrt, roligare att lägga dom pengarna på utrustning när du väl har fått hästen.
Pass på och fråga hästfolket också om vilka hovslagare dom rekommenderar, vilken veterinär osv.
 
Sv: När leta stallplats...

När vi köpte första hästen så fixade jag stallplatsen först, faktiskt innan vi började kolla på hästar. Orsaken var att jag ville ha plats i just det stallet och plats där var förutsättningen för att kunna ha häst överhuvudtaget.

Sen köpte vi den andra hästen som vi tittade på!
 
Sv: När leta stallplats...

Första gången hade vi redan en stall plats, behövde inte betala för den. Andra gången var när jag blev fodervärd då ordnade jag stall efter hästen.
Men ta reda på hur det är hos dig just nu. Om det finns mycket ledigt osv. Ibald finna det ledigt och andra gånger så har alla häst och då finns det inget. Lättare att hitta stall på störe orter också.
Lycja till med ditt häst köp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp