När lämnade ni er valp ensam?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 14 065
Sv: När lämnade ni er valp ensam?

Ja, fast det gör det ju inte okej. "Two wrongs doesn't make a right".

Lagen finns ju där av en anledning.

Du är medveten om att det är emot svensk lag att lämna en valp under 4 månader ensam längre än en kort stund?

"Om du har en hundvalp under 4 månader får du endast lämna den helt ensam kortare stunder. Dessutom får valpar yngre än 6 månader endast hållas bundna kortare stunder."
kopierat från jordbruksverkets hemsida, http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tselhundar.4.1c72e95711857a2245380009600.html

"kortare stund" är en definitionsfråga, personligen anseer jag 1 timme eller två är en kortare stund.

Nä, men jag är av den uppfattningen att det finns betydligt värre saker som görs mot hundar.

Jag hade inte heller lämnat en valp i en timme, tror min var 6 månader när det gjordes. Men jag måste ha henne i bur, så jag bryter också mot lagen.

Jag är ensamstående och oftast en vuxen hund när jag fått hem en valp...och den vuxna har behövt sina promenader.

Första och andra dagen hemma så har jag bara gått kortisar med den vuxna hunden. Jag har då passat på när valpen först haft sin lekstund, ätit och sedan varit ute. Då har valpen blivit trött efter och då har jag passat på gå ut.

Från dag 3 eller 4 har jag gått mina vanliga långpromenader med den vuxna och det är 1-1,5 timma varje morgon och vaje kväll...och valpen har fått vara ensam och det utan problem:)

Valpar hos mig lär sig oerhört snabbt att när dom är själva, så är livet trevligt. Först så lägger jag ner antingen ett färskt märgben eller ett avgnagt märgben insmort med lite leverpastej eller liknande. Då har valpen fått något att roa sig med en stund när vi gått iväg...och eftersom den redan haft sin busstund, ätit mm så är den vid det här laget väldigt trött...så efter en liten stunds gnagande lägger den sig och sover. Jag låter alltid valpen ha hela köket och hallen att vara i + givetvis sin säng så den har en trygg sovplats.

När jag kommer hem från promenaden, så har jag alltid mötts av en sömndrucken valp som sakta kommer gåendes och kisar med ögonen...och ser ut att tänka "kommer ni redan":p

Valpen lär sig oerhört snabbt, att när lilla filten läggs ut på golvet...så springer den dit och sätter sig medans jag klär på mig och ser ut att tycka jag inte kan komma iväg snabbt nog...så den får sitt ben på filten:bump:

Kan tillägga att jag slutar med benet när hunden blir lite större och van vid att vara själv. Jag har sällan haft problem med denna metod och har hundar som är trygga att vara själva.

Nej, i lagen står det klart och tydligt att kortare stund i det här fallet är upp emot en kvart för en tvåmånaders valp, och upp emot en timme för en valp över 4 månader.

Så en timme för en tioveckorsvalp är en timme alldeles för mycket.

och lagen finns ju där av en anledning.

Fast det är fortfarande olagligt :) Och jag tycker i alla fall att djurskyddslagen är värd att följa, och om man inte kan det kanske man borde skaffa en katt som kräver betydligt mindre.

Nej, i lagen står det klart och tydligt att kortare stund i det här fallet är upp emot en kvart för en tvåmånaders valp, och upp emot en timme för en valp över 4 månader.

Var hittar du den definitionen?
Hittar ingenting för valpar över 4 månader öht.

Jag har letat runt och det enda jag hittar är ett dokument om förordningar och allmänna råd
SJVFS 2008:5
10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.

Sedan hittar jag under föreskriftsdokumentationen för den paragrafen
"En kort stund för en tvåmånaders valp är kanske upp mot en kvart medan för en 4 månaders valp kan vara upp mot en timma."

Det är således individuellt ;) och inte alls olagligt att lämna en lugn 10v valp en timme.

Senast ändrad:

Jag börjar ensamhets träna min kille när han va kanske 10v och då börja jag först med att han fick va själv kortare stunder tex när man kastade sopor ocj liknade och det har ökat mer och mer efter som.

Nu är han drygt 7månader och är själv hemma 2-3 utanproblem. Har aldrig behövt lämnat han längre men skulle nog inte vara nå problem heller.

våran valp är 9 veckor och vi lämnar henne ensam inne då vi tex. hämtar ved ute i vedbon (tar MAX 10 minuter) och i bilen då vi handlar men då har hon sällskap av våran andra hund såklart!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: dobbis
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 263
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka