Sv: När lämnade ni er valp ensam?
Jag är ensamstående och oftast en vuxen hund när jag fått hem en valp...och den vuxna har behövt sina promenader.
Första och andra dagen hemma så har jag bara gått kortisar med den vuxna hunden. Jag har då passat på när valpen först haft sin lekstund, ätit och sedan varit ute. Då har valpen blivit trött efter och då har jag passat på gå ut.
Från dag 3 eller 4 har jag gått mina vanliga långpromenader med den vuxna och det är 1-1,5 timma varje morgon och vaje kväll...och valpen har fått vara ensam och det utan problem
Valpar hos mig lär sig oerhört snabbt att när dom är själva, så är livet trevligt. Först så lägger jag ner antingen ett färskt märgben eller ett avgnagt märgben insmort med lite leverpastej eller liknande. Då har valpen fått något att roa sig med en stund när vi gått iväg...och eftersom den redan haft sin busstund, ätit mm så är den vid det här laget väldigt trött...så efter en liten stunds gnagande lägger den sig och sover. Jag låter alltid valpen ha hela köket och hallen att vara i + givetvis sin säng så den har en trygg sovplats.
När jag kommer hem från promenaden, så har jag alltid mötts av en sömndrucken valp som sakta kommer gåendes och kisar med ögonen...och ser ut att tänka "kommer ni redan"
Valpen lär sig oerhört snabbt, att när lilla filten läggs ut på golvet...så springer den dit och sätter sig medans jag klär på mig och ser ut att tycka jag inte kan komma iväg snabbt nog...så den får sitt ben på filten
Kan tillägga att jag slutar med benet när hunden blir lite större och van vid att vara själv. Jag har sällan haft problem med denna metod och har hundar som är trygga att vara själva.