När köra in unghäst?

_Smulan_

Trådstartare
Jag och en kompis köpte nyligen ett litet 1,5 årigt arab/varmbl sto. Meningen är väl att hon ska bli ridhäst men jag tyckte att det kan vara bra att köra in henne oxå. Så...när kan man börja köra in? :bump:
Kan man börja tömköra nu? Har tidigare bara kört in äldre hästar...

Sv: När köra in unghäst?

Du kan börjar nu tycker jag. Vid 18 månaders ålder så gick våran ardenner och drog enstaka träd i skogen.

Hej... jag har ett russ sto som jag har haft sedan hon var 6 månader.... Jag började med att tömköra henne runt 1,5 år... Inte varje dag utan nån gång ibland. Skaffade vagnen (speedcar) när hon var 2 år.. Började köran henne hösten då hon var lite mer än 2 ½ år. Under Vintern var det på is då det var så grönj*vligt kallt... Våren /sommaren / hösten (3 år 2006) kör 2 ggr/vecka. Tömkör, longerar, löshoppar m.m. utöver det. Så hon går ca halva veckan. Jag har fått många råd att "var lat med din unghäst, det lönar sig i längden" är ett citat som jag följer, då tanken är att hon ska hålla. Jag kör henne nu helt utan problem, har varit på träning några gånger och hon jobbar på. Då hon är russ så utvecklas dom mycket senare än din häst..Men tänkte bara dela med mig om hur jag gjorde... //MW :bump:

samtidigt säger de att mycket rörelse innan hästen fyller två skapar hållbara hästar. Ingvar fredricson bland andra.

Men går de i flock på 10 tunnland räcker det med :)

Tack för alla svar!

Ska träna lite mer "grundlydnad" från marken nu först då dom tidigare ägarna skämde bort henne rejält så hon har i princip noll respekt för människor men kan nog börja tömköra henne om ett tag då.

Har oxå hört att mycket "motion" i unga år ger hållbara hästar då kroppen anpassar sej då medans den fortfarande växer.

Hon går med mina övriga hästar på lösdrift på 3 (vintern) och 9 (sommaren) hektar så det borde inte vara några problem med den biten!!:)

Ja du kan absolut börja nu, men öva med sunt förnuft. Inte för avancerat för snabbt. Man måste ju kunna se hur hästen reagerar på det man gör med den. Som sagt, med sunt förnuft och bra "läsa hästar" förmåga krävs om det ska bli bra.

Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar