När kommer nya blup? (hbl)

Trevita

Trådstartare
Jag har för mej att nya blup kommer på hösten, och nu är det mitten på december. Minns jag fel eller är de sena, nån som vet nåt?

Sv: När kommer nya blup? (hbl)

mejlade till dom igår och fick till svar vid årskiftet kommer dom nya Blupen ut .

Mvh Mia

Dom höjer och sänker blupindexena. Det nya värdet baseras tävlingsresultat, resultat från 3års tester och 4 års kvalitér sen förra höjningen. Både den enskilda hästen med även på syskon, avkommor och föräldrar.

Som QuickStar säger plus att det finns hingstar som får blup för första gången. För att få blup måste en hingst ha minst 15 visade avkommor.

Åh, orka vänta :(. Jag väntar på Blup på Hip Hop (han måste ju ha 15 visade nu?), samt naturligtvis vill man veta om ens ston har gått upp eller ner! Mina två bästa ligger på 132 båda två, får se om nån drar förbi den andra... eller om båda sjunker kapitalt :p.

Åh, orka vänta :(. Jag väntar på Blup på Hip Hop (han måste ju ha 15 visade nu?), samt naturligtvis vill man veta om ens ston har gått upp eller ner! Mina två bästa ligger på 132 båda två, får se om nån drar förbi den andra... eller om båda sjunker kapitalt :p.

Fattar faktiskt inte riktigt hur de räknar ut dessa, mitt ena sto hade 135(hopp) innan hon är importerad, mödernesidan och den stammen är ganska orepresenterad i sverige förutom morfarsfar Sacramento Song xx (som ju inte borde sänka precis). Pappan ligger i stort sett oförändrad på sitt blup. Men hon blev sänkt till tror det är 125 vid förra ändringen.
Inga avkommer har hon som påverkar hennes blup, bra tävlingsresultat som borde ligga på plussidan, dessutom har den enda andra hästen som har samma morfar i sverige också bra tävlingsresultat som borde plussa.
Men lik förbaskat så sänktes hennes blup :confused:

Om hon har ett BLUP från ett annat land är det ju olika baspopulationer de är baserade på, vilket ju gör att hon får ett annat värde. Man kan egentligen aldrig jämföra rakt av mellan olika länder om man ska dra det hårt.

Om hon har ett BLUP från ett annat land är det ju olika baspopulationer de är baserade på, vilket ju gör att hon får ett annat värde. Man kan egentligen aldrig jämföra rakt av mellan olika länder om man ska dra det hårt.

Nej, jag pratar inte om något blup från annat land utan enbart om det svenska före och efter förra gången det ändrades, hon har varit i sverige i många år nu.

Kom på en annan mindre lustig sak med sådana sänkningar, tänk vad kul det varit om man "bara" satt och väntade in en avkomma till för att höja till elit med hjälp av blupet så pang åker de ner under gränsen de skall ha.

Ja men visst??!

Mitt sto är t ex efter en hingst som länge låg på 20-i topp-blup, både i hoppning och dressyr. Sen gjorde de ASVH en total-städning och räknade om alla blup då fick han plötsligt 96 och 111 i blup från att haft 126 resp 127. Kan gamla blup varit SÅÅ himla fel så kan man ju undra vad det var värt. För Gud förbjude, det kan väl inte vara så att NYA blup felar :devil: Nej hur skulle det gå...

För Gud förbjude, det kan väl inte vara så att NYA blup felar Nej hur skulle det gå...

"Tyvärr" Tror jag INTE att du behöver vara orolig att dagens BLUP "felar" alltför mkt... Dom bli bättre och duktigare på att rätta till statistiken efterhand. Så den lär nog bli säkrare och säkrare beroende på många faktorer. Bla att ju fler som visar avkommor på 3-års tester, kvalbed etc så kommer BLUPEN snabbare att ändras och och förbättras. Tävlingsresultat skall synkroniseras in så snart dom får fart på sitt data system (ASVH). Sen är ju inte alla resultat från tävlingar heller 100% överensstämmande med verkligheten...

Många resultat är inte inrapporterade från klubbarna. Tävlar man utomlands så är vissa resultat/starter inte heller registrerade.

Men vi hoppas att systemet fungerar så bra som möjligt inom ett par år:)

*kl* Fast visst är det väl märkligt det här med BLUP. Jag förstår verkligen inte hur ett ungt ovisat sto med relativt omeriterat möderne och syskon, kan ha betydligt högre BLUP än ett Elitssto med både meriterade avkommor och möderne :confused:.

Nej, jag var egentligen ironisk, men det framgick nog dåligt. Jag tror att vi trodde lika mycket på blup innan de räknade om allt, som vi gör nu men då var vi tydligen felunderrättade. Eller nja, egentligen inte det heller, men det var den informationen vi hade då. Kanske kommer blup att räknas om en ytterligare gång när man kommer på ett bättre sätt att mäta och värdera släktskap och resultat från tävling och tester?

Och jag håller verkligen med Poff om att det är en gåta hur det kan vara så... Hur kan ett elitsto som ju fått sitt elit på att hon har så bra avkommor ha ett blup på kanske 30 lägre än ett oprövat sto bara för att hon har "högblupade" hingstar i tre led...

Det här med blup är inte helt lätt att värdera!

Som jag har förstått det så har omräkningen av Blup gjort skillnad bara av de enskilda värdena. Om man ser på hästarnas förhållande till varandra så ska det fortfarande vara det samma (bortsett från att man möjligen tar hänsyn till fler parametrar nu?).

Ex: Två hingstar som tidigare hade 120 resp 140 i hopp-blup har nu kanske istället 90 och 110. Den ena är fortfarande bättre än den andra, men index-värdena har ändrats (pga avelsframsteg).

Sen tror jag inte riktigt på att att ett sto kan ha riktigt högt blup bara pga tre bra hingstar - kan du ge nåt exempel? Mammornas blup räknas också in. Dessutom så har man väl tagit hänsyn till hur pass bra ston hingstarna får, så de hingstar som får "sämre" ston ska inte drabbas av detta i blupen.

Ett elit-sto har självklart bevisat sin goda nedärvning (jag har ett själv), men det innebär ju inte per automatik att hon kommer ur en förärvningssäker stam, som därmed har större förutsättningar än medelhästen att föra sina goda gener vidare. Det handlar mycket om säkerheten i nedärvningen.

Tillägg:

Jag är den förste som anser att blupen har brister, inte tu tal om det. Vi har problem att värdera importer, fullblod etc. Dessutom så finns en fördröjning med att få in tävlingsresultat (och räknas de ens än?), men det är som Seagirl säger många faktorer som spelar in.

Man ska dock vara medveten om att det är avancerad matematik, och inte helt lätt att begripa! Jag tycker det är utmärkt att ha ett värde att utgå ifrån, sen får man ha med sig att alla hästars värden inte alltid stämmer med verkligheten.

Ett elit-sto har självklart bevisat sin goda nedärvning (jag har ett själv), men det innebär ju inte per automatik att hon kommer ur en förärvningssäker stam, som därmed har större förutsättningar än medelhästen att föra sina goda gener vidare. Det handlar mycket om säkerheten i nedärvningen.

Jag är absolut med på det där, MEN detta elit-sto som jag tänker på är även u.Elit-sto, vilket borde ge mer säkerhet.
Ungstoet som har högre BLUP kommer från början ur ett starkt möderne, men både mamma och mormor är helt omeriterade och även deras avkommor. Hur kan detta unga sto ha en säkrare nedärvning än elit-stoet, obegripligt :confused:?

Elit-stoet är kanske efter en sämre hingst? Det kan ju vara mer tur än skicklighet att hon har elit, eller just att mamman har det. Det är svårt att ha en åsikt när man inte riktigt vet vilka blup-värden vi talar om.

Nej, mer tur än skicklighet är det inte när det gäller elit-stoet. Däremot är nog ungstoet efter en "bättre" hingstlinje. Men jag tycker ändå att det är konstigt att inte mödernet premieras mer i BLUPen.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Myzan87
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 418
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 769
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka