När kommer mensen igång efter graviditet?

Milosari

Trådstartare
Mitt barn är snart ett år och ingen mens i sikte. Bra tycker jag som hatar att ha mens :p. Men nu läste jag precis att man ska kontakta en läkare om inte mensen har kommit tillbaka efter ett år? Stämmer det? Jag ammar fortfarande på nätterna och ett par gånger på dagen så jag har trott att det är därför det dröjer?

Mitt barn är snart ett år och ingen mens i sikte. Bra tycker jag som hatar att ha mens :p. Men nu läste jag precis att man ska kontakta en läkare om inte mensen har kommit tillbaka efter ett år? Stämmer det? Jag ammar fortfarande på nätterna och ett par gånger på dagen så jag har trott att det är därför det dröjer?

Ni har sett till att ingen ny graviditet är på gång?

Så länge du ammar är det inte konstigt att mensen inte kommit igång. Min mens kom tillbaka någon månad efter att jag slutat amma. Var läste du att man måste kontakta läkare? Kan de mena att man ska kontakta läkare om mensen uteblivit ett år efter att man slutat amma?

Precis, amningen är antagligen svaret på varför mensen inte har kommit. :)

(Jag fick visserligen mens typ 5-6 månader efter förlossningen, trots att jag ammade, så det finns undantag.)

Jag har ett par vänner som var (är) väldigt smala och det tog lång tid för deras mens att komma tillbaka även när de slutat amma. Någon av dem hade kontakt med sjukvården och de rekommenderade henne att försöka gå upp något kilo - då startade mensen ganska snabbt. Hon var alltså inte undernärd eller extremt smal, men vikten påverkar också. Samma med andra kompisen, när hon gick upp något kilo kom mensen snart tillbaka.

Du har inte missuppfattat det här att kontakta läkare om mensen har uteblivit ett år? Det gäller väl inte vid amning utan om orsaken är okänd? Det är inte ovanligt att mensen kommer tillbaka först när man har slutat amma men man ska inte använda det som preventivmetod eftersom ägglossningen lika gärna kan komma igång igen direkt efter att barnet är fött även om man ammar fullt.

Hade likadant och kollade upp det till slut när dottern var 1,5 år. Då sa bm att det inte gjorde något men att jag skulle höra av mig om vi började planera fler barn, för då skulle jag sluta amma och få någon form av hormonspruta för att få igång det. Det behövdes dock inte för några veckor senare var jag gravid! Så varning för att man kan bli det ändå, även om mensen inte kommer igång alls :)

Tack för svar! Jag hittar inte länken där det stod att man skulle uppsöka läkare men jag tror jag har missbedömt hur länge folk oftast ammar. Jag trodde att det vanligaste var tills barnen var ett år men det är betydligt tidigare och det förklarar ju varför de flesta får tillbaka sin mens tidigare också (även om det inte är enbart amning som styr). Nu funderar jag istället på om det inte är bättre att sluta amma vid 2 års ålder :laugh:

Tack för svar! Jag hittar inte länken där det stod att man skulle uppsöka läkare men jag tror jag har missbedömt hur länge folk oftast ammar. Jag trodde att det vanligaste var tills barnen var ett år men det är betydligt tidigare och det förklarar ju varför de flesta får tillbaka sin mens tidigare också (även om det inte är enbart amning som styr). Nu funderar jag istället på om det inte är bättre att sluta amma vid 2 års ålder :laugh:
Mensen kan komma tillbaka trots att man ammar. Jag har för mig att om man ammar minst var 3:e timma dygnet runt så är det stor sannolikhet att ägglossning uteblir, men att om intervaller förlängs ökar risken/chansen att få ägglossning.

Mensen kan komma tillbaka trots att man ammar. Jag har för mig att om man ammar minst var 3:e timma dygnet runt så är det stor sannolikhet att ägglossning uteblir, men att om intervaller förlängs ökar risken/chansen att få ägglossning.
Jag har jobbat i snart 4 månader så då går det ju betydligt längre än 3 timmar mellan amningarna. Men det är väl inte hugget i sten, det räcker tydligen att amma 2-3 gånger på dagen och lite på nätterna för att min ägglossning ska hålla uppe. Och det är jag glad för.

Tog nog ca ett år, dvs ett par månader efter att jag slutat amma, innan den kom tillbaka. (slutade amma vid tio månader).
Men om läkare säger att man ska ta kontakt efter ett år så ska man väl antagligen det.

och apropå Milosari, jag jobbade från barnet var 8 månader så ammade inte var tredje timma då (såklart :) ) och innan dess så vandes han såklart långsamt så att han kunde äta annat när jag var borta (det blev liksom uppenbart att jag inte kunde jobba efter 6 månader eftersom han inte åt tillräckligt mycket annat då). Så det räckte med att amma kväll och natt för att den skulle hålla sig undan för mig (gillade att få tillbaka den iofs, kändes udda utan.).

Senast ändrad:
Jag har jobbat i snart 4 månader så då går det ju betydligt längre än 3 timmar mellan amningarna. Men det är väl inte hugget i sten, det räcker tydligen att amma 2-3 gånger på dagen och lite på nätterna för att min ägglossning ska hålla uppe. Och det är jag glad för.
Nä, precis. Det är väldigt individuellt :). Så vida du inte vill bli gravid igen så är det bara att ta tillfället i akt och njuta av att slippa mensen. :)

I höstas och somras när jag fortfarande ammade så jobbade jag. Var då borta mellan 6-10 timmar per gång och hade ändå ingen mens. Den drog igång först när jag slutade helt.

Va lustigt, jag satt just och funderade på precis detta. Har en 10 mån dotter som jag fortfarande ammar (näst intill helammar fortfarande pga hon vägrar äta annat än lite banan vissa dagar... Suck, men detta en helt annan historia) och ingen mens än. Storasyster började äta vanlig mat som komplement till amningen vid 6 mån och då kom mensen tillbaka när hon var 8 mån, delammade sedan till hon var 11 mån.
Vägde lite mer efter första graviditeten och avslutad amning än nu, är i princip tillbaka på den vikt jag hade innan första graviditeten. Det tar på vikten att helamma ett så pass stort barn... (hon fortsätter följa sin kurva som ligger över medel, så har väl ren grädde i tuttarna...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA