När kastrera??

Kicki_83

Trådstartare
För ungefär en vecka sedan kom det ett litet hingst föl lilla Leo till vårat stall. Han och mamma Pipra är Amerikanska miniatyr hästar. Med i hagen går även hans halv storasyster Tove.

När blir det aktuellt att kastrera honom så han inte betäcker sin syster och mamma?
Vi vill göra det i tid så ingen olycka hinner hända.

Och hur farligt kan det vara om han skulle betäcka sin halv syster?? Inget vi tänkt göra men jag bara kom på tanken.

Sv: När kastrera??

Jag kastrerade min när han var ungefär 1,5 år. Jag särade på han och mamman när hon sade ifrån vid 1 års ålder. Hon var dräktig då och då brukar de stöta bort sina fjolårsungar själva när de är omkring 1 år. Kastrera du din unge runt 1 års ålder. Det gäller ju även att "hela paketet" trillat ner, annars kan man inte kastrera.

Är varken mamma eller storasyster dräktiga så är det bäst att sära på dom när han är 7-8 månader.

Som sagt: Vid 7-8 månaders ålder om han ska gå med icke dräktiga ston.
Annars har vi lite tradition i det här landet att kastrera ungefär vid ett års ålder. I andra länder, tex USA, är det inte alls ovanligt att man kastrerar så fort kulorna har trillat ner, ofta redan vid fyra månaders ålder.
Du bör ha en backup plan för hur du ska göra och kulorna inte trillar ner tills han är 7-8 månader gammal. Då behöver du dela på dem tills han går att kastrera.

Senast ändrad:

Okej....inte min häst så inte riktigt jag som får bestämma. Men ska berätta för ägaren så får han ta ställning till hur han tycker man ska göra.

Tack för svaren alla!!

Vi kastrerade vår vid 11 månaders ålder, då hade kulorna trillat ner men var väldigt små och han var inte könsmogen. Han gick med ett 3 mån yngre sto hela tiden.

Det bästa är att åka till klinik och göra det liggande så det är sterilt och de kan sy igen fint. Då läker det bra.

Det bästa är att åka till klinik och göra det liggande så det är sterilt och de kan sy igen fint. Då läker det bra.

Kastrerade min på veterinärstation, dock utomhus, men han kastrerades liggandes, men syr gör dom inte...Bättre det hålls öppet och läker inifrån för att minska risk för infektion osv.
Droppar ju mkt de första dagarna, tyckte det var riktigt äckligt. Är lite känslig för sånt där. Men var bara att fåhonom att röra på sig för att minska svullnaden osv. I början av en kanske 20 min lång promenad var han riktigt svullen ,till att gå och bli jättefin när han var tillbaka i hagen efter promenaden...
Märktes dock han hade ont, ärj u inget konstigt iofs. Var en vecka med mkt stillhet, sen började han leka med lillebror lite mer igen, dock lite mer förstiktigt än vanligt ;)

Min kastrerades inne på operationsbordet och de sydde igen noga både invändigt och utvändigt. Ingenting syntes och ingenting rann, han var ute i hagen samma dag och hade aldrig feber, svullnad eller var påverkad för 5 öre.
Så nog är väl det det bästa alternativet.

Min kastrerades inne på operationsbordet och de sydde igen noga både invändigt och utvändigt. Ingenting syntes och ingenting rann, han var ute i hagen samma dag och hade aldrig feber, svullnad eller var påverkad för 5 öre.

Ja okej, då förstår jag.
Min var också ut i hagen direkt, inte ska dom stå still inne...
Men visst var det kanon att det inte var något som blödde/varade eller blev svullet. :)

Alla mina unghingstar har kastrerats hemma, stående. Allt har gått väldigt bra, varenda gång.

Tack allihopa :)
Ska se om jag träffar honom som äger fölet i kväll så ska jag vidarbefodra era svar :)

Får se om veterinären här i byn kanske göra sånt. Får höra med henne när det är dax!

Konstig fråga kanske men hur stort måste ett sto vara för att unghigsten inte ska "nå upp"?

Vi har ju en liten ponnykorsning som fortfarande är fölis och som ska kastreras. Men han avvänjs ju från mamman runt 6 månaders ålder och då behöver han en kompis.
Men vi har bara ston, och dom är stora (engelska fullblod).
Skulle han kunna gå med en av dom fram tills det är dags för kastration?!

de fixar det så bra ändå, det finns ston som lägger sig ner, ställer sig i ett dike osv osv...

just när det kommer till fortplantning så är djur mkt påhittiga ;)

de fixar det så bra ändå, det finns ston som lägger sig ner, ställer sig i ett dike osv osv...

just när det kommer till fortplantning så är djur mkt påhittiga ;)

Seriöst?!
Jag skojade med min man och sa att "hon lägger sig väl ner":rofl: men gör dom verkligen det?

haha ja seriöst!
De är mkt påhittiga, och vill de verkligen så löser de det helt enkelt

(precis som en annan :o)

Jag har kastrerat vid ca 1 1/2 år för jag tycker dom utvecklas bättre då! Men man kan kastrera bara stenarna har ramlat ner.
Jag hade en hingst unge med ston tills han var ca 1år oca han hade släpt stenarna och inget av mina två ston blev dråktig!!
Men det är inget jag rekomenderar!!

(sorleken har ingen betydelse!!)

Det låter ju trevligt, men var räkningen lite trevlig? :angel:
Allstå min fråga är: vad kostade det?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
769
Senast: Horsenerd
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 967
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 195
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka