När kastrera??

Sv: När kastrera??

Det kostade 4600 kr. Det tycker inte jag är dyrt när man fick så lite bekymmer av det + att hästen knappt märkte att det hänt.

liggande kastration (narkos och man syr ihop efteråt) brukar kosta ca 1000kr mer än stående (hästen får lugnande och bedövning, såret lämnas öppet)

svårt att säga exakta priser då det brukar variera från ort till ort....

jag har aldrig kastrerat någon avkomma men har jobbat på djursjukhus och jag skulle alla gånger välja den liggande kastrationen... men visst finns det fördelar och nackdelar med allt....

Jag har kastrerat vid ca 1 1/2 år för jag tycker dom utvecklas bättre då! Men man kan kastrera bara stenarna har ramlat ner.
Jag hade en hingst unge med ston tills han var ca 1år oca han hade släpt stenarna och inget av mina två ston blev dråktig!!
Men det är inget jag rekomenderar!!

(sorleken har ingen betydelse!!)

Har det någon betydelse för tillväxt om de kastreras sent el tidigt? Alltså hur stora de till slut blir?
Inser att det kan vara svårt att veta, för har man kastrerat så vet man inte hur stora de har blivit utan kastration och tvärt om.
Har en liten kille som går med mamma + 1 sto till och det innebär problem framöver. Måste ju skilja på dem under senhösten. Han håller redan på att "bestiga" både mamma och shettisstoet. Shewttisen är ju lika stor så hon är ju lämplig:angel: Fölet är nu 4 veckor. När som tidigast är de könsmogna? Jag är lite oroligt för att han ska lyckas betäcka båda så småningom.

Har det någon betydelse för tillväxt om de kastreras sent el tidigt? Alltså hur stora de till slut blir?
Inser att det kan vara svårt att veta, för har man kastrerat så vet man inte hur stora de har blivit utan kastration och tvärt om.
Har en liten kille som går med mamma + 1 sto till och det innebär problem framöver. Måste ju skilja på dem under senhösten. Han håller redan på att "bestiga" både mamma och shettisstoet. Shewttisen är ju lika stor så hon är ju lämplig:angel: Fölet är nu 4 veckor. När som tidigast är de könsmogna? Jag är lite oroligt för att han ska lyckas betäcka båda så småningom.

Att ditt hingstföl "bestiger" dina ston, betyder inte att han betäcker dom. Han leker nog mest. Han är inte könsmogen ännu, på långa vägar.
Fram emot april året därpå, kan gå bra. Jag hade is i magen och har haft en ponnyhingst med stona tills han var ett år gammal. Att jag vågade det berodde helt enkelt på att han visade inga hingstiga fasoner eller försökte att betäcka.

Min lille hingst "betäcker" oxå, men han får inte ens upp den så jag är inte så orolig :p

för det mesta hoppar han på mamma när hon går iväg när han vill dia, för då stannar hon...

*kl*
OT
En liten fundering: Ni som har valt att kastrera under narkos, hur mycket funderade ni på riskerna med att söva?

Jag har funderat mycket på det här, då jag har en tvåårshingst som troligen kommer att kastreras någon gång i framtiden. Jag är jätterädd att söva pga av allt som kan hända samtidigt som jag inser att det nog är det bästa sättet med tanke på infektioner mm. Hur har ni andra resonerat?

Jag har varit med på ett hundratal operationer med narkos och alla har gått bra förutom då mitt eget sto skulle atroskoperas. Hela operationen gick strålande, var såklart med eftersom jag jobbade där. När vi skulle dra andningsröret, det man ger syrgas och narkos i, svullnade stoets luftvägar upp (kan hända om man tar röret för tidigt) så hon höll på att kvävas som tur märkte vi detta och kunde akutintubera. Det är den enda olyckan som jag personligen har upplevt. Typiskt att det var med mitt eget sto. Men som tur gick det bra och hon är mitt avelssto idag.
som jag har sagt förut finns det för och nackdelar med allt.

Ska väl också säga att om min ettårs hingst ska kastreras så kommer jag att välja liggandes med narkos...

Nej, precis. Fy sjutton vad jag skulle anklaga mig själv om det gick åt helvete! Det är ju skillnad om man verkligen måste söva, men kastrera kan man ju göra ändå. Jag får grunna lite till, det är inte dax att kastrera än.

Jag kastrerade min halvblodshingst när han var lite mer än 1 år gammal. Jag tycker dock att om hingsten inte är allt för bråkig att hantera så tycker jag att man kan spara dom lite längre som hingstar. Tyvärr blev min alldeles för bråkig för min smak så där åkte kåddarna och nu är han en snäll gosse all the time. ;)

Nej, då ska du kastrera när han är 1 år gammal. Kolla så att bägge bollarna trillat ut bara innan du ringer veterinären för det är inte hos alla hingstar som bollarna trillat ut vid 1 års ålder. :)

Jag vet även en stor häst som betäckt shettisar. Vet i tusan hur det har gått till men föl har de blitt och det har aldrig blivit komplikationer heller. Kombinationen stor hingst vs liten shettis.

Jag funderade inte en gång på narkosen, så himla vanligt är det ju inte att det går snett. Dessutom litar jag på kliniken vi använde.

Nej, då ska du kastrera när han är 1 år gammal. Kolla så att bägge bollarna trillat ut bara innan du ringer veterinären för det är inte hos alla hingstar som bollarna trillat ut vid 1 års ålder. :)

Törs man vänta tills dom är 1år?
Visst kan dom bli könsmogna innan det?

Vi kastrerar alltid våra hemma stående. De sys ju inte igen då, alla kastrationer har gått enligt förväntningarna än peppar peppar! Vi gör det så fort de har släppt ner båda stenarna. Som de andra har sagt borde du dela på de ungefärr efter 7 månader!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
769
Senast: Horsenerd
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 967
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 195
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka