clevelander
Trådstartare
När borde man sko sin häst för första gången?
Vad är fördelarna med att börja tidigt eller sent?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När borde man sko sin häst för första gången?
Jag har aldrig förstått de som man hör säga "nu ska jag börja rida in min 2½åring, så den ska skos runt om nästa vecka så jag kan sitta upp" - varför?
Jag har också funderat lite över det.
Fast jag är mer orolig över vinterväglaget, men det är för att jag kan välja att rida på gräs under sommartid.
Men på vintern, när det blir halt är jag mer nojjig och skulle nog känna mig tryggare med brodd på.
Men frågan är just när?
Jag är en av dom som brukar sko på unghästarna i samma veva som dom rids in. Mest för att oftast rör sig hästarna överlag snäppet bättre med skor till 3-års, och jag vill ge dom chansen att få vänja sig innan visningen. Och det är även enklare för hovis att korrigera små felaktigheter om hästen har skor på.
Men däremot åker dom av igen efter 3-års när unghästarna åker ut på bete.
Fördelen med det är att nu har jag även ett "ögonmått" när dom sätts igång igen som fyra åringar som jag kan gå efter för att avgöra när jag behöver sätta på skor igen, för en del klara hela vinterns träning, och får inte nya förrän ett tag innan det är dags för kvaliten, en annan fick behålla skorna på även över betet som 3-åring för hon var så gräsligt ömfotad.
Så i stort sett alla mina får på dom första gången vid 2 1/2, men det innebär inte att det är säkert att dom kommer få behålla dom.
/Camilla
Instämmer, men jag brukar inte sko bak förran första vintern som de rids ut mer- som 4-åring i mitt fall.Jag är också en av de som skor hästen inför inridning och 3 årstestet just för att hästarna får lite bättre gång och ska ha de bästa förutsättningarna .
Dock måste jag säga att jag beundrar alla som ser på sina hästar att de inte behöver skor bak , det brukar man inte se förrän man verkligen skott runt om och ser hur hästarna sen tar i och rör sig bättre med skor .
Mia
Jag är också en av de som skor hästen inför inridning och 3 årstestet just för att hästarna får lite bättre gång och ska ha de bästa förutsättningarna .
Dock måste jag säga att jag beundrar alla som ser på sina hästar att de inte behöver skor bak , det brukar man inte se förrän man verkligen skott runt om och ser hur hästarna sen tar i och rör sig bättre med skor .
Mia