När kan man sko sin unghäst för första gången?

Sv: När kan man sko sin unghäst för första gången?

Man skor hästen när det behövs, alltså om den börjar ömma när man är ute och rider/kör mm. Jag fick sko en 2-åring eftersom hon var så öm, min 3-åring har jag inga planer på att sko än på ett tag.

Håller med föregående talare, det beror ju helt på hästen och vart man rider. Rider du 4 dagar i veckan och alltid på gräs så sliter det inte på hovarna och hästen ömmar antagligen inte. Men rider du på grusvägar så både sliter det på hovarna och hästen kan börja ömma.

Min 3 åring(riden i ca 2 månader) ska skos nu för han är jätte ömfotad, oftast kan det räcka att sko i fram på ömfotade hästar.. men då min kille har slitet på bakhovarna så att han är plattfot kommer han få skor runt om nästa vecka.

Som andra sagt, man bör sko sin häst första gången när den behöver det. Det finns inga generella fördelar alls med att sko tidigt rent så, samtidigt finns det givetvis ingen anledning att låta en häst gå och ömma eller slita för hårt på sina hovar bara för att inte sko den.

Men ju längre hästen fullt ut fungerar utan skor, dessto bättre. Hur länge det är är extremt individuellt. Jag har två, ena skodd första gången som 2-åringen - den andra skodd första gången som 10-åring.. ;)

Som redan nämnts är det individuellt och jag skor inte mina förrän det behövs, det märks ganska fort om hästen behöver skor. Förutom att han var skodd till treårstestet så är min femåring skodd för drygt en månad sen för första gången och bara fram, medan min sexåring har varit rundskodd sen treårs ålder.

Jag har aldrig förstått de som man hör säga "nu ska jag börja rida in min 2½åring, så den ska skos runt om nästa vecka så jag kan sitta upp" - varför?

När borde man sko sin häst för första gången?
Vad är fördelarna med att börja tidigt eller sent?

Som de andra sagt...det beror ju på hästen när den ska skos alt.ha boots etc. Så fort hästen inte är bekväm med underlaget ska den ju skyddas och vad man väljer är ju upp till var och en.

Det är väl rätt klart med att barfota är bäst så länge det funkar. Jag har en Welsh Cob-04 som är barfota här. När vi bodde i Småland behövde hon skor. Träningen är densamma. Paintkorsningen-07 visar klart att han behöver skor fram nu när träningen utökats på honom, trots att underlaget är perfekt för barfota. Han klarar inte det så skorna åker på i morgon.

Man måste ju inte sko sin häst. Om klimatet tillåter, hovarna håller och hästen inte besväras av att gå oskodd, så finns det inget tvång att sko.

Jag har också funderat lite över det.
Fast jag är mer orolig över vinterväglaget, men det är för att jag kan välja att rida på gräs under sommartid.
Men på vintern, när det blir halt är jag mer nojjig och skulle nog känna mig tryggare med brodd på.
Men frågan är just när?

När det behövs, kanske? När det blir så halt att du tycker det är en risk för att hästen halkar sätter du på skydd som förhindrar det. Svårare än så är det ju inte.

Jag brukar ha bra vintrar så då går båda barfota. Mycket snö och sällan is.

Att ta i beaktande är ju att det kan vara svårt att känna om hästen ömmar eftersom man inte vet hur den rör sig normalt sett. Men annars tycker jag att det är en bra regel att sko om/när hästen börjar ömma.

När hästen börjar ömma, eller beroende på väglag!
Det är jättebra att många klarar sig utan skor på vintern, men med den stallplatsen jag har nu, kommer min häst att ha skor så fort det fryser! Jag blir alldeles för låst annars, och hästen visar misstycke så fort han börjar halka.

Jag har aldrig förstått de som man hör säga "nu ska jag börja rida in min 2½åring, så den ska skos runt om nästa vecka så jag kan sitta upp" - varför?

Jag är en av dom som brukar sko på unghästarna i samma veva som dom rids in. Mest för att oftast rör sig hästarna överlag snäppet bättre med skor till 3-års, och jag vill ge dom chansen att få vänja sig innan visningen. Och det är även enklare för hovis att korrigera små felaktigheter om hästen har skor på.
Men däremot åker dom av igen efter 3-års när unghästarna åker ut på bete.

Fördelen med det är att nu har jag även ett "ögonmått" när dom sätts igång igen som fyra åringar som jag kan gå efter för att avgöra när jag behöver sätta på skor igen, för en del klara hela vinterns träning, och får inte nya förrän ett tag innan det är dags för kvaliten, en annan fick behålla skorna på även över betet som 3-åring för hon var så gräsligt ömfotad.
Så i stort sett alla mina får på dom första gången vid 2 1/2, men det innebär inte att det är säkert att dom kommer få behålla dom.

/Camilla

När de behöver skor, dvs börjar ömma.

Min ena häst fick i våras skor (fram) för första gången, hon blev 11 iår. Jag har haft henne sedan hon var 4 och hon har alltid fungerat bra barfota. Min andra häst behöver ha skor runt om ifall hon ska ridas ordentligt

Jag har också funderat lite över det.
Fast jag är mer orolig över vinterväglaget, men det är för att jag kan välja att rida på gräs under sommartid.
Men på vintern, när det blir halt är jag mer nojjig och skulle nog känna mig tryggare med brodd på.
Men frågan är just när?

Ang vinter, så jag skor de unga när en av tre saker inträffar, oavsett när det händer.

1. Det blir påfruset knöggel och de visar tecken på att ömma. Jag väntar inte då (fått en sulläderinflammation då). Då skos de oavsett om de är 1½, 2½ eller äldre. Däremot kanske de bara får skor en period, det beror på när underlaget ändras ( te x det blir snö)

2. Det blir svinhal blankis. Normalt kan det bli någon vecka på senvintern som går att hantera. Men när det blir ihållande, då skos de för att kunan röra sig utan att spänna sig hela tiden, alt slippa vurpa. Samma där, skorna kan vara på en period, eller hela vintern, beror på.

3. Första vintern de arbetar. Då skos de på rutin.

D-ponnyn är skodd (pga påfruset knöggel pga påfrusen lera) som 1½ åring, en skoperiod. Förebyggande skodd vintern som 2½ åring av samma anledning. Gick då skodd hela vintern, skorna åkte av våren som treåring.

Sen skodd sen höst som treåring och har sen dess fått behålla skorna (platta, tunna sulor så funkar inte annat än på gräs/jord utan pjuck).

*KL*

Som någon sa, så det kan vara värt sko unghästar en skoperiod 'på prov'. MÅNGA hästar ömmar utan att man märker det för de är 'jämnömma'. Jag skodde min shettis som gått oskodd 10 år (hela livet) hos förra äg. JAG tyckte han var lite öm. Skodde först fram, och stor skillnad fram, men hade en känsla han nog var öm bak med. Syntes inget, men vi slog på skor bak för att se. Japps, nog hade han ömmat (lindrigt, han galopperade villigt på grus, men..) runt om allt. Sen den dagen har han skor runt om.

Märkt det förr med några unghästar med, att när de skos första gången inser man att "det fanns visst mer gång/mer bjudning i den här än jag trodde" - helt enkelt för de var lite ömma innan.

Jag är en av dom som brukar sko på unghästarna i samma veva som dom rids in. Mest för att oftast rör sig hästarna överlag snäppet bättre med skor till 3-års, och jag vill ge dom chansen att få vänja sig innan visningen. Och det är även enklare för hovis att korrigera små felaktigheter om hästen har skor på.
Men däremot åker dom av igen efter 3-års när unghästarna åker ut på bete.

Fördelen med det är att nu har jag även ett "ögonmått" när dom sätts igång igen som fyra åringar som jag kan gå efter för att avgöra när jag behöver sätta på skor igen, för en del klara hela vinterns träning, och får inte nya förrän ett tag innan det är dags för kvaliten, en annan fick behålla skorna på även över betet som 3-åring för hon var så gräsligt ömfotad.
Så i stort sett alla mina får på dom första gången vid 2 1/2, men det innebär inte att det är säkert att dom kommer få behålla dom.

/Camilla

Jag är också en av de som skor hästen inför inridning och 3 årstestet just för att hästarna får lite bättre gång och ska ha de bästa förutsättningarna .

Dock måste jag säga att jag beundrar alla som ser på sina hästar att de inte behöver skor bak , det brukar man inte se förrän man verkligen skott runt om och ser hur hästarna sen tar i och rör sig bättre med skor .

Mia

Jag är också en av de som skor hästen inför inridning och 3 årstestet just för att hästarna får lite bättre gång och ska ha de bästa förutsättningarna .

Dock måste jag säga att jag beundrar alla som ser på sina hästar att de inte behöver skor bak , det brukar man inte se förrän man verkligen skott runt om och ser hur hästarna sen tar i och rör sig bättre med skor .

Mia
Instämmer, men jag brukar inte sko bak förran första vintern som de rids ut mer- som 4-åring i mitt fall.

Flyinge skodda alla 2årsston bara för visning- just för att hästarna skulle visa sitt rätta jag- oöm bra gång.

Att man skor inför visning tycker jag inte är konstigt - det gör jag som sagt också, likaså att hästen kan behöva skor tidigt beroende på underlag o annat. Men att man skor hästen innan man i princip ens suttit upp bara för att "nu ska den ridas in och då måste den ha skor", det är det jag tycker är konstigt att man väljer att göra det på rutin. När hästen är riden ett tag hade jag inte reagerat. Varför sätta på skor o börja rida samtidigt, när man kan låta hästen vänja sig vid en sak i taget. Själv skulle jag inte sitta upp på min häst första gången en månad innan en visning, o därför hinner ju hästen vänja sig ändå. Dock så visas ju inte heller mina ponnyer ridna på treårstestet.
Det finns alltid hästar som är i större behov av skor än andra och även de som behöver skor innan de ens har börjat utföra nån form av "jobb", men förmodligen inte alla.

Mia

Jag säger detsamma. Har nog fortfarande inte varit med om någon häst som när den ömmat har ömmat bara fram, utan man brukar se en väldig skillnad på rörelsemönstret när den får skor bak med.

/Camilla

Det kan ju vara så att man vill ha några skoperioder, just för att låta hästen vänja sig, samt se så den inte skickar tappskor omkring sig, innan en visning.

Dvs hästen ska visas i maj, man skor i januari i samband med att man börjar sitta in den. För att ge hästen en tid fram till visningen att vänja sig med skor, och för att hinna korrigera ev följder av en tappsko (trasig vägg etc).

Om man inte har en av de man vet behöver skor så snart den ska göra något jobb då såklart, men som du säger så de är ju ganska få ändå i det stora hela.

Jag tycker ditt resonemang är konstigt. När hästen är lite öm kan det vara svårt att märka det ifall man inte vet exakt hur den individen känns att rida. Jag planerar att sko min 2 åring runt om när det blir dags att rida in (senast). När jag vet vilket rörelsemönster hon har och hur det ska kännas kan jag plocka av skorna och se ifall hon klarar av att gå barfota. Ändras rörelsemönstret är det bara att inse att hon behöver skor.
Nu tror jag iofs att skorna får åka på tidigare än så. När jag tömkörde igår sökte hon aktivt upp kanten på vägen vilket jag tolkar som att det är obehagligt att gå på det hårda och lite lätt grusiga underlaget i mitten. Möjligen att jag testar med en barfotaboot nu när det endast rör sig om tömkörning i skritt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
211
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Elo
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 793
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Elmia i helgen
  • När brukar uppfödare höra av sig?