När kan man förvänta sig förbättring?

Pancakes

Trådstartare
Tyvärr har ponnykraken problem med magen igen, träcken är inte särskilt löst men däremot rinner det längs bakbenen på honom. Håller som bäst på att försöka hitta en lösning, men hur länge ska man ha is i magen och invänta förbättring? En vecka, två veckor, tre?

Sv: När kan man förvänta sig förbättring?

Vad har du gjort för åtgärder?

Min donna som har varit verkligt lös pga kraftigt skiftande TS på hösilaget går nu på 1 paket bakjäst & 2dl psylliumfrön + tillskott såsom mineraler och hon blir bättre dag för dag! :)

(Ingen kraft alltså, utan endast 20kg hösilage)

det bruka ta bara ett par-3 dager för att se en förbättring.
Hur är ditt hö i år Pancake?

Hittills har jag börjat med att öka grovfodret (det är en fetknoppsponny), därefter lagt till ett halv paket bakjäst varje dag och senaste insatsen efter tips är Proviva. Jästen har han ätit i fyra veckor, Proviva i snart två.

Leafhill: Höt har tyvärr lite för dåligt med protein för ponnyskrället som lägger på sig alldeles för lätt, men förutom det är det inga brister i det.

Avmaskad?

Testa loppfrön (psylliumfrön), drar med sig all skit ut! Min vill gärna böka runt i leran efter de sista stråna med gräs och får på så sätt med sig massa skit..:crazy:

Jag kommer att ge 2dl nu en gång om dagen resten av hennes liv! ;)

Träckprovet har visat noll de senaste åren (gjort av ackrediterat laboratorium) så ingen avmaskning gjord.

Loppfrön har inte gjort skillnad tidigare, men definitivt värt ett försök igen! Hur långt gick det från att du började med dem tills du såg bättring?

Hur länge har hästen varit dålig i magen?
Kan du koppla nått samband? Ny bal, ny säck foder, hagbyte, förändring i flocken?

Har du tagit hygienanalys på höet? Hur ofta rengörs vattenkaren? Finns många orsaker till dålig mage.

Köp Yea-sacc. Det är det enda som till slut fick ordning på min hästs mage. Jag insåg häromdagen när jag tittade i hennes box att det var första gången på de här fem åren hon har bott hos mig som hennes bollar är glansiga och då har jag verkligen försökt med allt. Hennes mage har alltid varit lite halvkass även om hon inte har haft regelrätt diarre så har hon lätt fått bajsvatten och bollarna delar sig lätt. Nu är det äntligen fasta fina och som sagt till och med glansiga.
Hon har ändå fått bakjäst hela tiden hos mig och kurer med linfrö regelbundet utan att det har varit mer än konstgjord andning inser jag nu efter att ha gett yea-sacc sedan några månader.
Yea-sacc säljs nu även av svenska foder till ett betydligt mycket bättre pris än Dodson & Horrell säljer sitt.
Proviva lär inte göra magen bättre tyvärr och inte heller a-fil. Det skulle behövas så många liter att det hade varit omöjligt att få i hästen det och att ge så mycket socker som det är i proviva till en ponny som har lätt för att lägga på sig rekommenderar jag inte.

Han har haft känslig mage under alla år jag känt honom (15). Oavsett vilket stall eller grovfoder han har ätit blir han sämre i magen i samband med installning på hösten och när han börjar gå på gräs på våren. Den här omgången har det hittills varit sådär en tre veckor, jag började med bakjästen som preventiv åtgärd men det verkar inte ha varit särskilt framgångsrikt.

Vattnet rengörs varje dag inomhus, varannan till var tredje utomhus om jag inte minns fel.

Tiny: Jag ska kolla upp det!

Det verkar som att tarmfloran inte hänger med i foderbytena.
Har du vant in successivt?

Man kan också tillsätta tarmflora.

Jag gav ett paket jäst/dag nu när Tiger flyttade, vet inte hur mycket just det hjälpte men han var bra i magen hela tiden.

Vi ger alltid linfrökaka just för magens skulls. Min mors häst blev alltid lös i magen så fort det var något som hände (typ åka i väg på träning) men det blev himla mycket bättre! Betfor ska väl också vara bra för magen?

Han äter just nu hö, krafft muskel (2 dl), havre (1 dl) och så jästen då, något som funkade bra förra vintern. Kan det ha ändrat sig till i år?

I_U: Jag har ägt honom de senaste fyra åren, då har han vants in på gräs under en längre period men blir alltid lite lös i början. Har varit samma sak med kortare invänjning hos tidigare ägare. Brukar stabilisera sig ganska fort på våren och oftast på hösten med men nu ger det inte med sig.

Maran: Betfor har gjort honom dålig i magen hos tidigare ägare, samma med silage. Har försökt jaga reda på Kwikbeet eller Speedi-beet någonstans i närheten men hittills utan framgång. Ger ni kall- eller varmpressad linfrökaka?

Du kan köpa vanlig strimlad betfor. Blötlägg i massor med vatten (massa massa). Häll bort vattnet genom durkslag eller liknande. Spola med vatten tills sköljvattnet inte är brunt.

Kvar har du fibrerna, borta är sockret. Om det var sockret du ville slippa med speedibet/kwikbeet.

Jag skulle ha provat att byta ut Hösilaget mot riktigt Torrhö. Min erfarenhet är att hästar generellt mår bättre i magen av det än av det konserverade gräset..
Känns som en enklare, och billigare, lösning än att hålla på med olika tillskott och konstigheter.

Men det är min personliga åsikt förstås.

Han äter just nu hö, krafft muskel (2 dl), havre (1 dl) och så jästen då, något som funkade bra förra vintern. Kan det ha ändrat sig till i år?

I_U: Jag har ägt honom de senaste fyra åren, då har han vants in på gräs under en längre period men blir alltid lite lös i början. Har varit samma sak med kortare invänjning hos tidigare ägare. Brukar stabilisera sig ganska fort på våren och oftast på hösten med men nu ger det inte med sig.

Maran: Betfor har gjort honom dålig i magen hos tidigare ägare, samma med silage. Har försökt jaga reda på Kwikbeet eller Speedi-beet någonstans i närheten men hittills utan framgång. Ger ni kall- eller varmpressad linfrökaka?

Pancake, jag vet det finns en hel del folk här som är in i "jäst" the cure it all miricle medicin......well....it´s not!!!
Jäst som fil mjölk, dofilus och allt folk hitta på är bara ett tillfallig suppliment för ett dålig mage, ofte kan de ger ett måtsvarenda effekt.

Den rätt recept är som jag sa, ta bort "allt" utan hö, ta lite skit från en grann häst som är bra i magen och lägg det in i krubben, om hästen har inte blivit bättre efter 2-3 dager.....kontakta vetrenär.

Min ganska känsliga får jäst, precis som du ger.
Nu när vi inte kan välja att ge en del hö utan bara har hösilage så ger jag ett par skivor halm. Det har fungerat jättebra!
Gör skillnad på några dagar.

Dom åren när det har varit extremt blött i hagen massor av gegga och hästarna fått maten utslängt rätt i det, har min pålle blivit dålig i magen och har då fått 2dl filmjölk kvällstid vilket har stabiliserat magen bra på henne, men nu har vi varit fria från detta några år sen vi bytte stall och hästarna får inte här mat på backen ut i foderhäck vilket gör oerhört mkt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 822
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka