När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

S

_Sarah_

Jag undrar när det är lämpligt att man börjar med kavelletti och löshoppning med unghästen då jag har hört att man inte ska börja så tidigt med tanke på leder, senor och skelett?

När börjar ni?
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

Läste nån undersökning där det stod att det är bra för leder, skelett o dyl med lite belastning, då det stärker. (tror det stod i ridsport om det) Kommer dock inte ihåg hur mkt belastning som var bra och naturligtvis ska man ju inte överdriva..
Jag började löshoppa min unghäst när han var drygt 1 ½ år, 2-4 ggr i månaden.
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

Jag började löshoppa min när hon var 2,5, men det var enbart för att jag köpte henne som helt ohanterad 2-åring.

Hade jag haft henne tidigare hade hon nog fått skutta lite redan som 1-åring. Löshoppning med små hinder och inte alltför ofta sliter inte så mycket, utan kan nog ses mest som en kul grej för dem.

Däremot har vi inte börjat med regelrätt cavalettiträning ännu, och nu är hon 3. Har dock haft planer på att köra igång ett tag nu, men det är så mycket nya moment för henne ändå just nu, så jag får se vilken dag det passar.
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

Jag tänkte börja löshoppa min treåriga islandshäst lite smått i sommar.
En varmblodshäst skulle jag kunna tänka mig att löshoppa som tvååring.
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

mina har löshoppat redan som fölungar.
Inga stora hinder utan mest följt mamma runt i ringen o skuttat över bommar .
Samt haft fölungarna med mej när jag rider stoet o låtit dom skutta över små diken.

Uppsutten träning har jag inte börja tmed än.. dom är 3 i år.
Har iofs gått över nån bom med mej på ryggen men de är inget konstigt för dom.

löste i ridsport igår angående visning av ponnyhingstar på bruksprovet att dom var dåligt förberedda ofta.
Så där rekomenderade dom att man börja träna bommar o lätta små hinder redan i sambandmed inridning.
Så d eblev en naturlig del i träningen , inga svåra hinder och inte ett helt pass utan bara passera över "hindret" 2-3 ggr o sen får de vara bra.
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

Jag undrar när det är lämpligt att man börjar med kavelletti och löshoppning med unghästen då jag har hört att man inte ska börja så tidigt med tanke på leder, senor och skelett?

När börjar ni?

Jag började med min när hon var ca 2,5 år. Alltså, alldeles nyligen. Men det var mest för att hon kom hit som en helt ohanterad 1 åring och skygg för allt och alla och väldigt osäker på sig själv. När vi väl började så fattade hon efter 5 min.
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

Tack för alla svar!
Som det verkar så är det ingen stor belastning med lite löshppning någon gång i månaden och sedan med lite cavaletti senare.
Då behöver jag inte oroa mig mer om det.
Nu har jag ändå ingen bana men så att man vet ifall man åker till körhuset eller så.
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

Det beror väl lite på mognaden hos hästen, men jag anser att man kan börja leda dem över bommar som småttingar och även löshoppa relativt tidigt, men inte allt för mky, högt och ofta så klart. Sunt förnuft så skadar det inte.
 
Sv: När kan man börja med kavelletti och löshoppning med unghäst?

Vi var och löshoppade en kompis 9 månader gamla stoföl och hennes 1 år äldre syster igår, de skötte sig så bra. Pyttehinder förstås. Men kul att se hur fort de snappar upp hur man ska göra!
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp