När kan barn börja rida??

P

Petra___

Hej allihop! Jag är ganska ny här inne på Buke.. Hittar inte det jag söker så jag börjar en ny tråd..
När kan barn börja rida?? Inte på ridskola utan hemma på hästarna.. Jag har ingen egen häst men har kompisar som har flera väldigt snälla hästar.
Jag har en son på nu 10 månader som älskar djur och tänkte se vad han tycker om att rida sen i framtiden. Men vill inte börja för tidigt så han blir rädd..

Någon som vet som har egen erfarenhet i ämnet??

Sv: När kan barn börja rida??

När min dotter var 1 år så satt hon i sadeln,både själv och framför mej.
Hon gillade det och ville def. inte komma av.
Började sen på ridskola vid 4-årsålder.
Fick en B-ponny vid 8 år och håller fast vid hästarna fortfarande (jobbar nu och har eget boende)

Min dotter började på ponnylekis när hon var drygt 3 år och innan dess hade hon suttit lite på mina hästar.

Tycker att det är viktigt att tänka på barns generella utveckling. När de är 3-4 år eller yngre tror de att föräldrarna styr hela världen och sätter man dem på hästryggen så tror de inte att det är farligt utan bara roligt och ofta har de bra balans med. Sen kommer de till åldern då de inser att föräldrarna INTE styr världen och då kan ridningen blir läskig. 6-åringar kan vara snubbliga och ofokuserade osv. Jag tror att många föräldrar dödar sina barns intresse genom att ställa krav på dem som inte stämmer med utvecklingen. Har sett mammor som skällt på 5-åringar som inte vågar trava fast de älskade att trava när de var 4.
Fast det var ju inte frågan....

Mina började åka lite häst när de var 2,5 och 3,5 år. ( i somras)
De är inte så mkt i stallet då jag vill vara ifred där :D men ibland vill de vara med och "åka häst" som de säger.

Jag tänker låta dem vara med om de vill, men inte så att jag planerar att köpa ponny än.

30787547.jpg

mina barn har varit med i stallet sen dom föddes. så fort dom kunnat sitta har dom fått sitta på små ponnyna, när dom suttit stadigt har vi varit ute och gått promenader i lina.dom har även suttit med framför i sadlen på dom större (utbildade) hästarna

Liknande trådar

Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 640
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 589
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka