När jag blir pensionär ska jag köpa en tax...

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Sikta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 309
S

Sikta

...sa min mor häromdagen. Efter lite resonerande med henne kom vi fram till att det kanske inte var en så bra idé trots att de är charmiga som tusan.

Ja, detta är ännu en rasvalstråd. Min mamma är väldigt friluftsintesserad, åker mycket skidor, plockar bär och svamp. Hon har tidigare haft både samojed och blandraser och är ofta och gärna hundvakt åt min lapska. Hon vill ha:

*En frisk, sund och okomplicerad kompis som hänger med på allt, inte för liten, inte för stor/tung

*En lättsam och lättlärd ras. Lite spår och kantarellsök och så, men ingen bruksidiot/arbetsnarkoman

*Ska gå att har lös i skog och mark, träningssak absolut men ingen med för stor jaktlust

*Ingen eller lite pälsvård, ska klara vintrar i norra Sverige utan problem

*Hon gillar spetsar, och särskilt min lapska, men de är lite för stort behov av att jobba

Raser jag föreslagit utan att eg ha koll är: Västgötaspets, Norsk Buhund och Finsk lapphund, men vill ha mer tips och gärna också feedback på de raser jag föreslagit.

In med tankar och tips!
Tack :)

Sv: När jag blir pensionär ska jag köpa en tax...

Schipperke? En ras som jag skulle kunna tänka mig om jag skulle ha en liten hund! Tycker att de verkar stämma in på de kriterier du angivit.
(jag känner dock ingen personligen, men det är någon här på buke som har en..)

lancashire heeler. :)

Stämmer in på dina önskemål förut att jag inte vet vad "för liten" innebär, men taxstorlek verkar funka?

Vallhundsbakgrunden gör den till en förig, lättlärd hund som vill vara i din närhet och inte är benägen att rymma eller dra på spår. Frisk och sund, finns vissa saker att kolla efter (som i alla raser) men seriösa uppfödare testar och har koll på sånt.

Jag är lite partiskt. ;)

(4mån på bilden)

Känner inte till rasen mer än att de är små och svarta men absolut värt att kolla upp :) Tack!

Hihi, jag tror nog du är lite partisk. Har spanat på din killa och han verkar otroligt charmig men kanske i minsta laget. Tax föll ju efter lite snack med mamma bla på storleken, hon är trots allt en inbiten skidåkare... ;)

Västgöten har ju lite samma bakgrund som heelern, som boskapsfösare. Har du nån koll på dem?

En mittelspitz, de är inte så stora och inte så små! :D Och ja, jag är ganska partisk..

De klarar utan problem norrländska vintrar, minimal pälsvård, spets (:D), lättlärda och pigga på det mesta utan att kräva allt för mycket aktivering. De "normala" är lagom nöjda med nått spår ibland och annan "normal" aktivering-långa promenader, leta godis osv. Min ena är inte "normal" och behöver ganska mycket aktivering, tränar lydnad 3-4 ordentliga pass varje vecka och när det går spåra så drar vi ner på lydnaden lite och spårar 2 gånger i veckan och tränar lydnad 2-3 kortare pass istället.

De som är åt det större hållet ligger på 38cm i mankhöjd och väger runt 8-9 kg, alldeles lagomt "stor liten hund" :)

Dvärgschnauzer ? Då får hon även ett charmigt skägg på köpet (om hon nu tänkte på strävhårig tax tidigare)

En sån ska jag pracka på min far när han blir pensionär! (han vill ha en borderterrier men jag avråder)

När vi börjar närma oss pension har vi skaffat en västgöte, underbar hund!
PL

När vi börjar närma oss pension har vi skaffat en västgöte, underbar hund!
PL

Är en ras jag tittat mycket på. Iofs dras mina ögon åt alla håll, är så många raser jag tycker om.
Men knappt träffat nån västgöte, mer än för många år sedan, därför jag har ett avståndsintresse :D

Hur är dom?

Japansk spets?

Jag känner ju visserligen bara en men han passar i alla fall ganska bra in på era önskemål, sen om han är så representativ för sin ras vet jag inte.

Tjock päls, lättlärd, spets, 30-40 cm hög, låg jaktinstinkt, gillar att vara ute men klarar sig hyffsat även slöare dagar.

Shiba! XD

Lite speciell hund och rätt egensinnig (fast det är ju taxen också. ^^ Kommer strax.), man kan dessutom behöva lägga ned lite extra arbete på inkallningen, men annars tycker jag att den har allt på listan.

Sund ras, lagom stor på cirkus 40cm, inte det minsta skällig även om de ibland kan vara verbala på andra sätt.
Absolut inga arbetsnarkomaner, numera används de mest som aktiv sällskapshund även om det naturligtvis finns anlag ifall man vill spåra och jobba lite mer.

Pälsen räcker gott i den svenska vintern, det har vi ju hårdtestat häruppe i år. ; ) ... Sedan är de ju så Vackra och enormt familjekära!

Senast ändrad:

Jag känner också en japansk spets, och han passar också in på det du beskriver.

*kl*

Japanska spetsar och mittlar är rätt lika i sättet, storlek, päls osv.
Japparna sägs härstamma från vita tyska spetsar (grosspitz, den större varianten av tyska spetsar). Så vill man ha en vit kan man köpa en jappe och vill man ha en annan färg kan man köpa en mittel.. Lite så är det ungefär :D

Sheltie? :p Om hon vill ha en tik kan hon ju skaffa en som är av större modell, ifall hon tycker att de "vanliga" är för små.

KL

Tack för många bra svar!

Jag och mamma har börjat sålla ut några favoriter: västgöte, finsk lapphund, eurasier, norsk buhund och shiba

Hur skiljer sig dessa med avseende på:

-jaktlust
-aktiveringsbehov
-förighet

Västgöten har ju lite samma bakgrund som heelern, som boskapsfösare. Har du nån koll på dem?

Nej, västgöten vet jag inte mycket om. :)

KL

Tack för många bra svar!

Jag och mamma har börjat sålla ut några favoriter: västgöte, finsk lapphund, eurasier, norsk buhund och shiba

Hur skiljer sig dessa med avseende på:

-jaktlust
-aktiveringsbehov
-förighet

Shiban lägger jag in reservation vad det gäller jaktlust och förighet på, tror inte att det är vad ni söker.

Jag kanner tva 'Shibor'. En tavlar motsvarigheten till elit lydnad och den andra tror jag har lydnad 2. Fenomenalt trevliga hundar. De far langt ifran mycket motion eller tranar hela tiden. Sa vitt jag kan forsta mycket foriga hundar.

Jag tror inte att man kan jämföra shibans förighet med den hos en vallhund eller schäfer, men de är kontaktsökande och kloka. Skulle snarare säga "will to learn" än "Will to please". ^^ De flesta shibor jag känner till tränar aktivt inom rallylydnad eller agility och jag har själv tänkt kasta mig ut i agilityvärlden med min ....även om Min främsta prio blir eftersök och jakt.

Jaktlust?
Varierar lite, men det är klart att den finns där. Har dock inte hört att man har bekymmer med att ha dem lösa så länge man lägger ned lite tid på träningen. Generellt sett.

Aktiveringsbehov?
Rätt lagom i de flesta fall. Får shiban vara med husse eller matte, är shiban oftast nöjd.

Men det är klart att man ska känna efter. På många sätt är det en tacksam och ledig ras; lugn och trygg, det får inte finnas nervositet hos en shiba.. Att den är tyst är också ett plus.
Däremot kan en del av hanhundarna bli rätt tuffa individer, och man får inte räkna med att det är lätt att Övertala till någonting hunden absolut inte vill. Är nog närmast eurasiern av hundarna du räknat upp.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 229
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 337
Senast: Åsa A
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 909
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Jag har ju en labradorhane på 6 månader just nu. Planen är att framöver skaffa en andra hund, och jag (som är ett planeringsfreak)...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: ajdidodii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka