När (hur??) får jag hästpasset??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fancyllista
  • Startdatum Startdatum
F

Fancyllista

Dum fråga från en "nordbagge":p

Fikk föl i maj, la det inn i språngrulla. Så har jag inte hört nått efter det. Hur får jag pass til mitt föl?? Evt när???

:confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Sv: När (hur??) får jag hästpasset??

Det tar tiiiid! Det tog lång tid innan min nu 1-åriga häst fick sitt pass, många veckor!

Sedan tog DNA-testet ännu längre tid, det tog flera månader innan samma häst var inlagd på blup.se.

ASVH tar tid på sig, utom när de ska ha betalt! ;)

:bow::bow::bow:

Ok, så jag har inte gjort fel/missat nån ting då.. Det var jo bra:rofl:

Jag kanske har missat något här, vet inte hur det fungerar på halvblod (?) men det räcker väl inte att rapportera betäckningen och resultatet av denna?

Fölet måste väl registreras, chippas och id kollas (och i vissa fall dna testas) och sedan ansöker man om pass.

Jag kanske har missat något här, vet inte hur det fungerar på halvblod (?) men det räcker väl inte att rapportera betäckningen och resultatet av denna?

Fölet måste väl registreras, chippas och id kollas (och i vissa fall dna testas) och sedan ansöker man om pass.

Du har inte missat något :) Men det känns som att TS har det :idea:

När du har anmält fölet i språngrulla och betalat alla avgifter till hingsthållaren ska du få ett registreringsunderlag via språngrulla. När du fått det tar du ut en id-kontrollant som signalementsbeskriver, chippar och tar tagel för dna-test från fölet. Sen skickar du in de papprena ihop med registreringsunderlaget till ASVH. Därefter tar det kanske en månad eller två innan du får passet (och fakturan).

KOmmer registreringsunderlaget med posten, eller är det nått man skriver ut från nätet??

Den här meldingen får jag når jag loggar in:

"Du har inga registreringshandlingar tillgängliga.
För att man ska få tillgång till dessa krävs det att du rapporterat in ett fölresultat, att hingsthållaren tillgängliggjort handlingarna och att stoavgiften är betald."

Har rapportarat inn resultat, och bet stoavgift for 2011.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du får handlingarna från nätet.

Det räcker inte med att betala stoavgift, du måste betala språng/dräktighets/levande fölavgift till hingsthållaren. Det är denne som sitter på registreringshandlingarna och skickar dem till dig när du betalat allt denne ska ha. Har du betalt alla avgifter till hingsthållaren får du kontakta denne och fråga efter registreringsunderlaget.

Då får jag kontakta hingshållaren:cool:

Tack så mkt för all hjälp:D

Dum fråga från en "nordbagge":p

Fikk föl i maj, la det inn i språngrulla. Så har jag inte hört nått efter det. Hur får jag pass til mitt föl?? Evt när???

:confused::confused::confused::confused::confused::confused:

du ska få dina regpapper på språngrullen och skriva ut dom, sen ska du ta ut en som kan rita och chippa och ta tagel från fölet som ska skickas in sen får du passet och räkningen(uppfattade på ditt inlägg att du bara anmält att du fått föl??)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka