När hunden väl börjat förstöra..

MiniLi

Trådstartare
Ja vad gör man då?

Vi ensamtränade vår hund ordentligt när vi fick hem henne, det gick bra. Enstaka gånger hittade hon på något bus men det var aldrig något allvarligt.

Sen blev hon halt och fick ordinerad vila. Trots att vi försökte stimulera henne så mycket som möjligt räckte det inte, hon var helt klart understimulerad vilket gjorde att hon hade svårt att koppla av och började hitta på dumheter när hon var ensam hemma.

Nu är hon frisk och får röra sig igen men beteendet finns kvar. Jag hade en förhoppning om att det skulle bli bättre när hon kunde stimuleras mer men det verkar som om beteendet blivit befäst, typ.

Är det någon som har någon idé om vad man kan göra för att bli av med det här problemet?
Vi undviker att lämna henne ensam men just nu har jag en period där jag måste vara ovanligt mycket i skolan vilket försvårar. Ska se om vi kan hitta någon som kan ta hand om henne istället..
Annars försöker vi stänga till alla rum osv så hon inte ska komma åt saker. Det är svårt då hon är väldigt påhittig men vi får helt enkelt komma på bättre metoder.

Det känns dock som om detta är mer kortsiktiga lösningar för vi vill ju kunna lämna henne ensam ibland. Inte ofta och inte långa stunder men ändå.
Är det kört nu när hon väl börjat förstöra?
Kan det räcka med att hon inte får tillfälle under en period?
Annat man kan göra?

Ska tillägga att vi aldrig har tagit henne på bar gärning så det har inte varit möjligt att på något sätt bestraffa..

Hjälp?

Sv: När hunden väl börjat förstöra..

hur gammal är din hund?

Bägge mina hundar har gått igenom en sån period :mad:
Första tecknen så har vi agerat. När hunden har hoppat upp tex på bänken och hittat diverse godsaker där så får ju hunden belöning. Vi var noga med att aldrig ha något framme som hunden tyckte var belönande, då glömdes det bort.

Förstöra prylar då har vi plockat bort sånt som kunnat förstöras. Byråer och dylig har ju stått där de har stått men om man är väldigt rädd om någon möbel så får man byta ut tills hunden "växer" upp. Avstängningar till rum som hunden inte fått vara i, skor i ett annat rum osv.

Kanske lite olika vad raser i sig förstör men mina schäfrar har bitit och förstört ganska mycket. Hanen var extrem, det var mycket som gick sönder under hans uppväxt. Inte bara prylar och möbler inne utan det mycket ute också, tex trädgårdsspaljerer. Idag finns inte i hans värld att bita sönder något. Egentligen kan man inte förstå att han var så otroligt "busig" som valp och unghund. Det växer nog bort på de flesta om man rensar duktigt medan de har sin period.

Var var det för ras du hade?

Min hane har aldrig tyckt om tuggben osv men han har bildäck och crossdäck som han avgudar. Dessa är hans bästa leksaker, det är något han verkligen får slita med för att kunna bära osv.

Men alltså, ni har inte ens haft hunden i 2 månader och ni lämnar henne redan ensam längre stunder?
Du skriver att ni ensamtränat henne "ordentligt", jag vet inte vad du menar med det men en ordentlig ensamträning av en RR valp tar nog ungefär åtminstone 3-4 månader skulle jag tippa. Man börjar med 5-10 minuter för att sen kunna lämna hunden i en timme, två och sen max 4-5 h.

RR är extremt flockbundna och vid felaktig eller för stressande ensamhetsträning är separationsångest inget ovanligt. Och det brukar oftast uttryckas i att hunden förstör sin omgivning. Jag vet en RR som hade ätit upp sin husses relativt nyinköpta skinnsoffa :crazy:

Ingen av mina har lämnats ensam tidigare än vid 8 månaders ålder och då har jag haft dem sedan de var små. Den senaste som jag ju fick när han var runt 8 mån lämnades ensam längre stunder (med de andra hundarna) när han var ca 15 månader.

Men sen är många RR "förstöriga" av sig. Vår första RR tuggade i sig åtminstone 3 skumgummimadrasser, ett par fjärrkontroller, mobiler osv.
Min treåriga tik "modifierade" mina scholl-tofflor i ung ålder.
De växer oftast ifrån detta - men det kan ta ett par år ;)

Vad är det hon förstör?
Är det småsaker som skor, tidningar, fjärrkontroller osv är en enkel lösning att köpa platsbackar och stoppa undan allt sådant i när ni inte är hemma och sedan ge hunden rejäla (goda) tuggsaker som hon får och vill tugga på. Märgben, ben av hud etc.
Är det väggar, byråer och större grejer har jag hört betoder med att ifrån kompostgaller runt väggarna i ett begränsat rum till ättika eller annat illasmakade, illaluktande struket på trä eller soffor.

Jag är lite inna på Zoyas linje, exakt hur är den ensamhetstränad?

Om det är pga av separationsångest som hunder tuggar på grejer så lär det knappast hjälpa att straffa den, även om du kommer på den på bar gärning. Hundar brukar gilla att sprida ägarnas doft omkring sig, det är därför som de tuggar sönder fjärrkontroller och mobiler som är smockfulla av matte/husses hudflagor och annat om luktar gott.

Så gå tillbaka i ensamhetsträningen, begränsa utrymme, se till att hunden varit aktiv innan den lämnas, öva passivitet.

Du kan även vispa upp äggvita och blanda med nåt äckligt, typ peppar, lätt att pensla på möbler och kontakter eller vad den tuggar på som inte går att stoppa undar.

Hon är 8 månader gammal. Rhodesian Ridgeback.

Det har varit småsaker typ kuddar, böcker, bälten. Igår bet hon sönder sin bia-bädd och en soffa.

Men alltså, ni har inte ens haft hunden i 2 månader och ni lämnar henne redan ensam längre stunder?
Du skriver att ni ensamtränat henne "ordentligt", jag vet inte vad du menar med det men en ordentlig ensamträning av en RR valp tar nog ungefär åtminstone 3-4 månader skulle jag tippa. Man börjar med 5-10 minuter för att sen kunna lämna hunden i en timme, två och sen max 4-5 h.

RR är extremt flockbundna och vid felaktig eller för stressande ensamhetsträning är separationsångest inget ovanligt. Och det brukar oftast uttryckas i att hunden förstör sin omgivning. Jag vet en RR som hade ätit upp sin husses relativt nyinköpta skinnsoffa :crazy:

Ingen av mina har lämnats ensam tidigare än vid 8 månaders ålder och då har jag haft dem sedan de var små. Den senaste som jag ju fick när han var runt 8 mån lämnades ensam längre stunder (med de andra hundarna) när han var ca 15 månader.

Men sen är många RR "förstöriga" av sig. Vår första RR tuggade i sig åtminstone 3 skumgummimadrasser, ett par fjärrkontroller, mobiler osv.
Min treåriga tik "modifierade" mina scholl-tofflor i ung ålder.
De växer oftast ifrån detta - men det kan ta ett par år ;)

Vi har tagit det i den takt som vi har känt att hon klarar av. Hon är väldigt sällan ensam och då hon lämnas rör det sig ofta om 1-3 timmar. I nödfall max 4-5 timmar. Då kommer husse in en gång i timman och umgås och promenerar.
Det har tidigare inte varit några problem, hon lägger sig och sover.
Du får ju självklart tycka vad du vill men jag upplever inte att vi har gått för fort fram.

Nu uppstod problemet när hon var understimulerad och inte hade ro att koppla av. Vi kanske borde tänkt på att inte lämna henne ensam alls den tiden men gjort är gjort.

Jag tycker förövrigt inte att det hjälper att gnälla om hur man borde eller inte borde gjort, nu ser situationen ut som den gör och jag ber om råd gällande hur jag kan gå vidare härifrån.

Jag är lite inna på Zoyas linje, exakt hur är den ensamhetstränad?

Om det är pga av separationsångest som hunder tuggar på grejer så lär det knappast hjälpa att straffa den, även om du kommer på den på bar gärning. Hundar brukar gilla att sprida ägarnas doft omkring sig, det är därför som de tuggar sönder fjärrkontroller och mobiler som är smockfulla av matte/husses hudflagor och annat om luktar gott.

Så gå tillbaka i ensamhetsträningen, begränsa utrymme, se till att hunden varit aktiv innan den lämnas, öva passivitet.

Du kan även vispa upp äggvita och blanda med nåt äckligt, typ peppar, lätt att pensla på möbler och kontakter eller vad den tuggar på som inte går att stoppa undar.

Som jag skrev till Zoya så upplever jag inte att vi har gått för fort fram vid ensamhetsträningen.

Men vi har pratat om att ta ett steg tillbaka, det kommer ju bli så automatiskt eftersom vi nu inte vill lämna henne ensam alls. Ska prata med en granne som jag tror skulle uppskatta att ta henne några timmar om det behövs.

Igår köpte vi en sån där grind till trappen så vi kan stänga av till övervåningen, där nere i de rummen vi har öppna finns inte mycket att ta sönder.

Hon är alltid ordentligt motionerad och aktiverad innan hon lämnas.

Tack för tips!

Oj, då har det nyss börjat då. Plocka undan sånt som ni är rädd om för perioden är ganska lång :crazy:. Min tik som är två förstör fortfarande saker ibland. Hon brukar öppna byrån när hon tycker det är långtråkigt eller vill ha uppmärksamhet, vi sätter en gardinstång genom handtagen och då kan hon inte öppna. Vi rensar alltid köket på post och dyl. sånt som hon förut hoppade upp och tog. Mattan i hallen har hon faktiskt aldrig förstört men det gick några sådana när hanen växte upp. Hanens biabädd bet hon söder och då har vi haft gamla täcken osv istället. Det har gått sönder några sådana också men idag ligger det två nya biabäddar som hon inte rör något mer. Det går över men perioderna kan var lång för vissa.

Hanen öppnade skafferiet när han var liten och vi köpte magnetlås så han inte kunde pilla upp dörren. Tiken har aldrig gett sig på dörrar som han. Skohyllor är också populära att tugga på.

Min hundar är mycket aktiverade men de har i alla fall hittat på bus. Som tur var så hade hanen slutat med allt när vi köpte tiken och jag vet att hon ofta bet och slet sönder hanens underlag när han låg på dem för hon ville få igång honom.

Om ett halvår ska vi börja rusta :D då vet vi att deras perioder är borta och vi kan snygga till paneler odyl.
Det är roligt med hund,,,,, nästan jämt.

Lycka till och bergränsa och plocka bort är mitt bästa råd.

Träning och rutin!

Min JRT var abslout inte färdig att lämna själv hemma vid 8månaders ålder ändå hade jag haft henne sedan hon var 9veckor, däremot älskade hon att ligga i buren i bilen och kunde göra det korta stunder redan tidigt.
Krisade det så jag var tvungen att lämna henne bar jag alltid in buren i huset så hon fick ligga i den.

Idag har vi alltid samma rutin vid när jag lämnar henne!
Hon ligger i samma rum med alla dörrar stängda filten på samma plats alltid, ser till så där finns ett ben+ leksak (inte för att hon använder det men utifall att) + radion är alltid på. När jag går får hon en näve godis på filten och komandot stanna där!

Så fortsätt träna avgränsa gärna ytan hon får visstas på så området hon "vaktar" inte blir så stort och ta bort allt löst som går att tugga på.

:D Jag lämnar också alltid radion på :angel:
Sen innan jag går så får mina hundar ett varsitt "märgben" (som jag gör själv med uppblött torrfoder som jag pular i tomma märgben)

Så fortsätt träna avgränsa gärna ytan hon får visstas på så området hon "vaktar" inte blir så stort och ta bort allt löst som går att tugga på.

Så gjorde vi förut, det var då hon lärde sig att öppna dörrarna ;)

Träning och rutin!

Min JRT var abslout inte färdig att lämna själv hemma vid 8månaders ålder ändå hade jag haft henne sedan hon var 9veckor, däremot älskade hon att ligga i buren i bilen och kunde göra det korta stunder redan tidigt.
Krisade det så jag var tvungen att lämna henne bar jag alltid in buren i huset så hon fick ligga i den.

Idag har vi alltid samma rutin vid när jag lämnar henne!
Hon ligger i samma rum med alla dörrar stängda filten på samma plats alltid, ser till så där finns ett ben+ leksak (inte för att hon använder det men utifall att) + radion är alltid på. När jag går får hon en näve godis på filten och komandot stanna där!

Skönt att höra, vår lille är 9 månader och jag har verkligen känt att jag inte "velat" ensamträna honom hemma sådär. Han har "blivit så ledsen" när typ husse går hemifrån att jag tänkt att han lär bli ännu mer ledsen om han blir helt själv hemma... Man har fått hålla honom när den andre går ut, annars smet han med.
Han har sedan första stund väntat lugnt och fint i bilen, även lite längre stunder. Så då har han fått följa med i bilen när vi ska iväg.

Nu på sista tiden kan han sitta fint och lugnt medan någon av oss går ut, så nu har jag börjat lämna honom kortare stunder och det går jättebra.
Har fått höra att man måste börja tiiiidigt, annars är det kört, så jag har haft lite ångest :crazy: men det verkar ju som att instinkten var rätt ändå.

Jag tycker förövrigt inte att det hjälper att gnälla om hur man borde eller inte borde gjort, nu ser situationen ut som den gör och jag ber om råd gällande hur jag kan gå vidare härifrån.

Det är väl ändå ingen som har gnällt?
Eftersom du inte skrev hur ni gjort men sa att "ni ensamhetstränat ordentligt" så ville jag ju gärna veta hur ni gjort eftersom min erfarenhet av RR är att man knappast hinner "ensamhetsträna ordentligt" på 1-2 månader.

Jag skrev hur jag brukar göra och hur jag upplever att RR är - som ju har lite erfarenhet av rasen - sedan om du väljer att ta det som gnäll är ju tråkigt men helt och hållet din ensak.

Sedan tycker jag att göra som ni gör att lämna hunden för att sedan gå in till den igen en gång i timmen är helt förkastligt. Har hunden separationsångest så upplever den det varje gång husse går igen. Hunden tror ju att "nu är husse hemma igen" och sedan blir det samma "trauma" när husse går igen.

Jag tror på att man ska lita på instinkten- iaf om man är djurvan.

Min kille är inte ensamtränad alls, men jag har tränat upp hans självkänsla, och aldrig gjort nån grej av att gå ifrån honom. Han är idag 7 månader och är ensam nån timme om dan när jag rider, annars är han med mig. I bilen sitter han själv ganska ofta, medan jag är och jobbar(nån timme i taget). Aldrig haft problem med stress eller oro från hans sida.

En hund som förstör är orolig eller understimulerad. Jag skulle se över både ensamhetsträningen igen, och övrig aktivering.

/Migo
Med BCs

Fast detta känns om en ganska grov genralisering: "En hund som förstör är orolig eller understimulerad."

Mina hundar är varken eller, men den ena kan ändå "roa sej" med att tugga sönder något med ojämna mellanrum.
I min hunds fall handlar det om att hon blivit uttråkad för stunden! Inget annat.

När vi pratar om hundar som däremot visar tydliga "stress-beteenden" så håller jag med om att man behöver se över hela hundhållningen.
Kan hunden tex. ligga själv i ett annat rum medan övriga familjen ser på tv?
Kan hunden koppla av i vardagliga situationer när jag ber om det - inte bara på eget initiativ?
Osv.

Utöver detta upplever jag att hundar som lever med tydliga ramar och regler har betydligt lättare för att växla mellan av och på, än hundar som lever med mer "fria tyglar".
Och nu menar jag inte att hunden kan en massa olika konster och moment, utan ren vardags-fostran!

Sedan ÄR det stora skillnader mellan olika rasers "mentala status"... Vilket visar sej även här!
Vissa raser har mycket driv men en "balans" i botten som gör att de kan hantera sina "lustar" och sin aktivitetsnivå.
Andra har en mer "orolig själ" vilket skapar problembeteenden vid ensamhet, nya miljöer, möten med andra hundar/människor osv.

/Swat

Klart det är en generalisering, men jag tycker ofta att den stämmer in ganska bra. Då skiljer jag också på systematiskt tuggande på vad som än finns nära, eller en olycka med något oemotståndligt som råkat ramla ner på golvet.

De hundar jag träffat som tuggar sönder inne, är smarta, aktiva individer som kräver mycket stimulans för att inte gå upp i stress. Dessutom har de som du påpekade inte fått några bra regler och grunder för on/off utan blir mest gormade åt och betraktade som jobbiga.

Därför generaliserade jag lite hårt, eftersom jag upplever att 90% av fallen stämmer in där;)

/Migo
med en ras som är känd för sin låga stresströskel...

En hund som förstör är orolig eller understimulerad. Jag skulle se över både ensamhetsträningen igen, och övrig aktivering.

/Migo
Med BCs

Mina är/har inte varit orolig eller understimulerade, möjligen uttråkad.

Det finns ett roligt ordspråk gällande schäfer;
En bra schäfer mäts inte i hur mycket den kostade vid inköp
En bra schäfer mäts i hur stor summa den kostat under uppväxten

OBS ironi!

Jag lyckades inte hitta rätt orden just nu men det är ett roligt ordspråk om just schäferns förkärlek till att bita sönder en massa (elelr ett försvar för alla schäferägare vars hundar käkar allt ;))

Det värsta jag hört var en schäfer som tuggade sönder en spis!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
769
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 301
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 939
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31
  • Stora canvasburar