När hunden inte är sig själv

kompis87

Trådstartare
När hunden inte riktigt beter sig som vanligt, och inte är sig själv, när tycker ni att man ska söka vård?

MIn hund har varit väldigt trött/lugn i helgen. Vi har inte haft några fysiska träningspass tidigare i veckan så det är inte trötthet från det eller träningsvärk.
Varje morgon så går vi långa promenader och det älskar han, vill gärna vara ute hur länge som helst, men i morse hann vi bara ca 50 meter sen stannade han, vände och ville hem igen. Även igår när man pojkvän (som min hund älskar över allt annat) var på besök så betedde han sig lite konstigt, ville inte riktigt bli klappad och gick undan, vilket är extremt konstigt för min hund, han kastar sig vanligtvis upp i knäet och ger tusen pussar.

Så man blir ju lite orolig även om det är diffust att sätta fingret på vad det kan vara, om det nu är något.
Ringde min vet för råd, hon sa att jag kunde komma in om jag ville men annars avvakta och se.

Han hade 2st mindre fästingar i juli om det kan vara något sådant. Han har även opererat ut en majskolv från magen i augusti, om det kan vara något relaterat till det eller om han fått i sig något nytt, men det tror jag inte.

Kanske överreagerar jag, men man känner ju sin hund bäst själv och man märker tydligt när dom inte verkar må bra.

Hur gör ni?
Avvaktar eller söker vård?

Det beror på hunden. Min ena är en riktig drama queen och han ser ut som han håller på att dö varje gång han har en fis på tvären. När han åkte på en kraftigare magsjuka så var han också väldigt ynklig och skakade t o m lite.

Men hade det varit någon av mina andra hundar som betett sig så så hade jag åkt in.

Vad säger din magkänsla? Lita på den!

Jag tycker absolut man ska gå på sin magkänsla. Just så där var en bekants hund dom gånger den drabbades av borrelia och anaplasma. Bara något mer dämpad än vanligt och då det var en aktiv hund så märktes det bara lite - men tillräckligt för att ägaren skulle känna något var fel.

Ja min hund är ingen drama queen, han visor helst inga tecken alls på smärta eller liknande.
Så min magkänsla säger ju att det är något som nog inte stämmer. Man samtidigt så äter han som han sa, avföring är normal och slemhinnorna ser bra ut. Tempen ligger på 37,5 vilket väl kanske är lite lågt men ingen feber iaf.
Tänkte att jag ska prova och gå ut med honom igen om en timme ungefär och om det är samma eller värre då så får jag åka in med honom.

När hunden inte riktigt beter sig som vanligt, och inte är sig själv, när tycker ni att man ska söka vård?

MIn hund har varit väldigt trött/lugn i helgen. Vi har inte haft några fysiska träningspass tidigare i veckan så det är inte trötthet från det eller träningsvärk.
Varje morgon så går vi långa promenader och det älskar han, vill gärna vara ute hur länge som helst, men i morse hann vi bara ca 50 meter sen stannade han, vände och ville hem igen. Även igår när man pojkvän (som min hund älskar över allt annat) var på besök så betedde han sig lite konstigt, ville inte riktigt bli klappad och gick undan, vilket är extremt konstigt för min hund, han kastar sig vanligtvis upp i knäet och ger tusen pussar.

Så man blir ju lite orolig även om det är diffust att sätta fingret på vad det kan vara, om det nu är något.
Ringde min vet för råd, hon sa att jag kunde komma in om jag ville men annars avvakta och se.

Han hade 2st mindre fästingar i juli om det kan vara något sådant. Han har även opererat ut en majskolv från magen i augusti, om det kan vara något relaterat till det eller om han fått i sig något nytt, men det tror jag inte.

Kanske överreagerar jag, men man känner ju sin hund bäst själv och man märker tydligt när dom inte verkar må bra.

Hur gör ni?
Kolla upp det absolut.
När föräldrarnas hund blev sjuk var det precis sådär hans symptom började. I hans fall visade det sig vara allvarligt och han fick somna in, men det behöver ju inte alls vara så med din hund. Men åk in och kolla för säkerhets skull

Jag hade nog avvaktat och sett hur det utvecklade sig. Kanske blir det sämre, då hade jag såklart åkt in, kanske blir det bättre och då hade jag antagit att det var något okomplicerat som läkt ut.

Klart du ska åka in ändå om du är orolig, men jag hade haft lite is i magen. :)

Självklart ska man ta sin hunds signaler på allvar, men samtidigt får man inte glömma att även hundar kan vara som vi människor och ha dagar där de inte mår toppen, utan att det är något större fel på dem. Så håller med monstermom här om att avvakta ett tag till och se om det blir bättre eller sämre.

Men förstår din oro, sitter själv vaken här idag efter en jobbarnatt pga att min egna svalt en säkerhetsnål och en rosabandet-rosett i samma tugga idag på morgonen :crazy:

Ja min hund är ingen drama queen, han visor helst inga tecken alls på smärta eller liknande.
Så min magkänsla säger ju att det är något som nog inte stämmer. Man samtidigt så äter han som han sa, avföring är normal och slemhinnorna ser bra ut. Tempen ligger på 37,5 vilket väl kanske är lite lågt men ingen feber iaf.
Tänkte att jag ska prova och gå ut med honom igen om en timme ungefär och om det är samma eller värre då så får jag åka in med honom.

Om din magkänsla säger att något är fel så är det säkert det. Då hade jag åkt in. Better safe than sorry!

Hur gör ni?
Jag hade ringt min klinik och rådfrågat. Jag litar på dem, och vet att de säger till om jag ska avvakta eller komma in.

Här går det just nu kraftig maginfluensa bland hundar, så det kan ju vara nåt sånt som spökar också.

Hade mina hundar velat vända efter 50 m hade jag velat kolla upp det.
Överlag hade jag väl accepterat om de var lite lugnare ett par dagar men följt upp det på sikt, framförallt den mer energiska.

Min mellanhund gjorde så i vintras = ville vända efter ca 50 meter. Jag ringde morgonen efter och fick en tid. Man kollade överallt, böjde, klämde osv. Kollade hals o öron. Inget. Så tog man blodprov och levervärdena var förhöjda. Sen tempade man och då hade han 39,4. Han hade en infektion nånstans som man inte hittade, fick antibiotika och blev bra.

2 fästingar kan vara 2 för mycket. Om håglösheten håller i sig och inget annat konkret dyker upp är mitt förslag att du kollar upp om han drabbats av någon fästingburen sjukdom. När en av mina hundar drabbades av Anaplasma var det enda symptomet "vill inte".

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 075
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 016
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka